Onderzoek door Fujitsu wijst uit dat slechts 22 procent van de Nederlandse werknemers een moderne werkplek heeft. Kantoren zijn vaak niet ingericht op Het Nieuwe Werken en daardoor blijft veel potentieel onbenut.
IT-bedrijf Fujitsu voerde onlangs het IT-tevredenheidsonderzoek uit onder bijna 1200 Nederlanders. Hierin is naar voren gekomen dat Nederlandse werknemers onvoldoende gefaciliteerd worden door hun werkgevers. Slechts 22 procent van de respondenten beschikt over een moderne (flex)werkplek. Veruit de meeste werkende organisaties missen hierdoor de voordelen van het tijds- en plaatsonafhankelijk werken die nieuwe IT-ontwikkelingen hen kunnen bieden.
Slecht management
Medewerkers moeten het niet alleen zonder fysieke ondersteuning in de vorm van een moderne werkplek doen, ook valt er nog wel wat af te dingen op de wijze waarop zij worden aangestuurd. Respondenten in het IT-tevredenheidsonderzoek kregen verschillende initiatieven voorgelegd die hun werkzame leven zouden kunnen verbeteren. De maatregel ‘meer training voor managers om hun leiderschapsstijl te verbeteren’ was veruit de meest populaire onder deelnemers aan het onderzoek.
IT-tevredenheidsonderzoek
Het IT-tevredenheidsonderzoek verschijnt dit jaar in vier deelrapporten. Het eerste deelrapport is recent verschenen en heeft als thema de werk/privé-balans van Nederlanders. Het gaat onder meer in op hoe tevreden zij zijn over hun werk en de mate waarin deze verantwoordelijkheden in balans zijn met hun vrije tijd en privéleven. Ondersteuning door de werkgever om deze balans te bereiken, bijvoorbeeld door apparatuur en werkplek, maakt onderdeel uit van het onderzoek. Het tweede rapport, dat ingaat op de devices die werknemers gebruiken, verschijnt binnenkort.
Het Fujitsu IT-tevredenheidsonderzoekis hier te downloaden.