Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in haar contract-proces liet inbouwen. Alle roemen ze de toegankelijke cultuur van Documizers, een van de weinige Nederlands automatiseerders, die klant- en teamtevredenheid boven het maximaliseren van de winst en groei stelt.

Voorbeelden te over van gesteggel in de bouw over wie waar verantwoordelijk voor is. Zo ligt de bouw van de Galaxy Towers op het Jaarbeursplein al meer dan een jaar stil vanwege een jurdisch conflict tussen opdrachtgever en bouwer. Zaak dus om je zaakjes goed te regelen middels waterdichte contracten. Zeker voor Thunnissen, aldus Peter Rietbroek, verantwoordelijk voor IT. Het bouwbedrijf besteedt al haar bouwwerk uit aan onderaannemers. Om dat te regelen, sluit Thunnissen zo’n 1500 inkooptrajecten op jaarbasis. Peter: ‘Bij de inkoop zijn er vaak discussies over wat wel en niet in een overeenkomst zit. De juridische afkadering is daarom belangrijk en dus wil je de foutmarge verkleinen, met de meest recente documenten werken en de ondertekening goed georganiseerd hebben. Dat lukt heel goed met DocuFlow. Ons inkoopproces is inzichtelijk, professioneler en betrouwbaarder geworden.’ En ook niet onbelangrijk: door de samenwerking met Documizers heeft Thunnissen 20 minuten werktijd bespaart per contract. Da’s 500 uur op jaarbasis. Verder is de bouwondernemer blij dat ze hun contracten nu vaak eerder terug ontvangen.

Makkelijker

DocuFlow is flexibel in tegenstelling tot concurrenten, aldus Peter: ‘We weten vaak niet van tevoren wie er gaat tekenen aan externe kant. Bij DocuFlow is dat geen probleem.’ Bovendien werkt het nieuwe systeem makkelijk, volgens Peter. Sommige onderaannemers zijn digitaal minder goed aangelegd of hebben geen zin en tijd om een account aan te maken en in te loggen in bijvoorbeeld een systeem als AFAS. Met DocuFlow krijgen ze een mailtje en ondertekenen ze met een klik. Ook de mogelijkheid om hun inkoopcontracten een persoonlijke touch te geven met DocuFlow, beviel Thunnissen. Peter: ‘Dat is voor ons als informeel bedrijf dat weliswaar geen familiebedrijf meer is, maar wel in die sfeer opereert belangrijk. Zo’n contract is ook een soort visitekaartje.’

Implementatie

Het hele proces, inclusief implementatie, heeft Thunnissen drie maanden gekost waarbij ze elke week een middagje samen zaten met de consulent van Documizers. Die heeft het proces bij Thunnissen tegen het licht gehouden, wees op mindere punten die in hun document-stromen waren geslopen en heeft handelingen weggenomen.

Handmatig

De digitale slag op het gebied van document-automatisering was hoognodig, volgens Peter. ‘De manier waarop onze inkoopcontracten waren geregeld, stamde nog een beetje uit de vorige eeuw. Alles werd handmatig bijgehouden in Excel-sheets en we plakten bijvoorbeeld zelf een plaatje van onze handtekening in het contract. Verder wisten we soms niet precies waar onze contracten waren, wat de laatste versie was of wanneer het contract zou terugkomen. Af en toe begonnen we al met bouwen voordat alle contracten getekend waren.’

Garanties

Vroeger toen de markt anders was, de meeste bedrijven veel kleiner waren en iedereen elkaar persoonlijk kende, kon die manier van werken nog wel, aldus Peter. ‘Maar inmiddels zijn onze projecten vaak enorm, werken we soms wel met 100 partijen samen in een bouwproject en ontwikkelen we als Thunnissen ook.’

Tips

Peter heeft nog een paar tip voor collega-bouwbedrijven: ‘Breng je bedrijfsprocessen opnieuw en goed in kaart. Daarbij helpt het vreemde oog van een consulent. Van sommige processen heb je niet in beeld hoe ze lopen of ze zijn door de jaren op een houtje-touwtje manier tot stand gekomen. Wij doen het zo omdat we het altijd zo deden. Daarin is vaak veel winst te halen, zeker als je buiten de gebaande paden denkt. Omdat we in de bouw in het algemeen niet voorop lopen in digitalisering, raad ik aan om klein te beginnen en bij collega’s draagvlak te creëren door te laten zien dat het nut heeft. Dat je de tijd die je erin investeert, dubbel en dwars terugkrijgt.’

Auteur |   ·   vrijdag 5 apr, 2024

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

IT’ers ervaren ongelijke behandeling op kantoor

IT’ers ervaren ongelijke behandeling op kantoor

Maar liefst 22 procent van de Nederlandse IT’ers ervaart een ongelijke behandeling tussen werknemers binnen hun organisatie.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken