KPN in rode cijfers ondanks toename klanten

KPN heeft in het tweede kwartaal van 2014 een verlies van twaalf miljoen euro geleden. Dit terwijl er meer dan 50.000 mobiele telefonieklanten en 43.000 interactie televisiekijkers bijkwamen. KPN verkoopt steeds meer budgetabonnementen via dochters als Telfort om de concurrentie aan te kunnen blijven gaan, maar blijkbaar is dit niet winstgevend.

Het grootste telecombedrijf van Nederland wist wel een boekhoudkundige winst van bijna 350 miljoen euro te boeken, omdat er met de vakbonden afspraken zijn gemaakt over lagere pensioenen. Dit levert echter een eenmalige meevaller op en zal op de lange termijn geen soelaas bieden.

Marktleider op de mobiele markt
KPN blijft marktleider op het gebied van mobiele telefonie. Uit cijfers uit het eerste kwartaal van dit jaar blijkt dat het telecombedrijf 37,6 procent van de markt in handen heeft. Vodafone en T-Mobile staan tweede en derde met een marktaandeel van respectievelijk 30,3 procent en 23,4 procent.

Kabelaars blijven baas op tv-markt
UPC en Ziggo blijven de televisiemarkt domineren. KPN is wel de derde partij, met een marktaandeel van 19,3 procent. Hieronder vallen zowel Digitenne als interactieve televisie die via DSL en glasvezel wordt aangeboden. Het gerucht gaat dat KPN een mogelijke gegadigde is om betaalzender Film 1 te kopen, maar topman Eelco Blok zegt in de Telegraaf dat daar geen sprake van is.

Koersstijging
De koers van KPN steeg gisteren met 4,6 procent. Waarschijnlijk omdat KPN aangaf dat het diepste punt nu wel in zicht is. Analisten waarschuwen echter dat de koers onder druk kan komen te staan. Carlos Slim, de Mexicaanse telecommiljardair, heeft namelijk laten weten zijn aandeel van 22,1 procent in KPN langzaam af te bouwen. Na zijn mislukte overnamepoging lijkt hij zijn interesse in KPN te zijn verloren.

Auteur |   ·   donderdag 31 jul, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Tekort aan relevante ICT-kennis door overheid en bedrijfsleven

Tekort aan relevante ICT-kennis door overheid en bedrijfsleven

Hoewel er een grote vraag is naar ICT-personeel zitten duizenden ICT’ers thuis omdat hun opleiding niet aansluit op de huidige vacatures. Volgens Wouter Bronsgeest, duo-voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI) zijn zowel de overheid, het bedrijfsleven als de medewerkers zelf verantwoordelijk om de vaardigheden van ICT’ers te laten aansluiten bij de veranderende

YoungCapital gaat uitzenden met ERP-software van AFAS

YoungCapital gaat uitzenden met ERP-software van AFAS

Recruitmentspecialist YoungCapital gaat uitzenden met de software van AFAS. Het techbedrijf heeft hiervoor haar standaard ERP-oplossing verrijkt, speciaal voor de uitzendbranche.

Java populairste programmeertaal voor werkzoekende softwareontwikkelaars

Java populairste programmeertaal voor werkzoekende softwareontwikkelaars

Softwareontwikkelaars zoeken het vaakst naar de programmeertaal Java als ze zoeken naar een nieuwe baan. In juli 2018 was 22,6 procent van de zoekopdrachten Java-gerelateerd. Python is het afgelopen jaar echter het meest gegroeid in populariteit onder werkzoekenden (met 67,4 procent). Dat blijkt uit analyse van Indeed, wereldwijd de nummer 1-vacaturesite, naar het zoekgedrag van

AFAS Software brengt Obama naar Nederland

AFAS Software brengt Obama naar Nederland

Barack Obama komt in september naar Nederland, voor de eerste keer sinds zijn aftreden als president van de Verenigde Staten. Hij is afsluitend spreker op het seminar ‘Forward Thinking Leadership’, georganiseerd door DenkProducties en AFAS Software.

Nederlandse bedrijven vragen massaal naar blockchain-experts

Nederlandse bedrijven vragen massaal naar blockchain-experts

Het Nederlandse bedrijfsleven staat te springen om blockchain-experts. Ruim de helft van de CFO’s (62%) in Nederland geeft namelijk aan een vacature uit te hebben staan om een expert op het gebied van blockchain aan te trekken. Zij zijn op zoek naar zowel vaste medewerkers als naar flexibele krachten om de technologie te kunnen omarmen

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken