Campagne waarschuwt voor delen privégegevens

Met de mobiele applicatie ‘Elke app heeft een prijs’ wijst de Autoriteit Consument & Markt vooral jongeren op de gevaren van het gratis downloaden van een app. Met de installatie van bepaalde mobiele applicaties delen consumenten vaak privégegevens zonder daar zich bewust van te zijn.

AMC wil dat consumenten weten waar ze “ja” tegen zeggen wanneer ze op de downloadknop van de gratis app klikken. Met de applicatie probeert AMC duidelijk te maken dat wanneer je een app downloadt, je goedkeuring geeft tot inzage in je foto’s, contactgegevens en locatievoorzieningen bijvoorbeeld. Volgens Anita Vegter, bestuurslid ACM, moet dit het begin zijn van de bewustwording die de autoriteit nastreeft. ‘Elke app heeft een prijs’ is een onderdeel van de landelijk campagne van Alert Online, een gezamenlijk initiatief van overheid, bedrijfsleven en wetenschap om online veiligheid te vergroten.

Datagegevens
ACM heeft in samenwerking met NJR, Nationale Jeugdraad, onderzoek gedaan onder jongeren over het delen van privégegevens. Daaruit blijkt dat jongeren er vaak niet van op de hoogte zijn dat aanbieders van gratis apps geld verdienen aan hun persoonlijke gegevens. Daardoor betalen jongeren in feite met hun privacy voor het downloaden van de applicatie. Volgens de Telecommunicatiewet zijn aanbieders verplicht om gebruikers te informeren wat er met hun gegevens gebeurt. Het overgrote deel van de jongeren, 92 procent, leest de voorwaarden niet. De machtiging, waarin staat dat de consument toegang geeft tot bijvoorbeeld diens agenda, telefoonboek en foto’s, wordt door 21 procent gelezen.

De toezichthouder heeft een promotiefilm pje gemaakt om consumenten te waarschuwen. In dat filmpje wordt er op een leuke manier uitgelegd waar men zich niet van bewust is bij het downloaden van een gratis applicatie.

Auteur |   ·   woensdag 28 okt, 2015

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu kondigt vandaag een samenwerking aan met Deep Instinct, het allereerste bedrijf dat end-to-end deep learning gebruikt voor cybersecurity. Samen lanceren ze een unieke anti-ransomwaredienst, waarmee de meest geavanceerde bedreigingen – bekend en onbekend – in minder dan twintig miliseconden onschadelijk worden gemaakt. Fujitsu en Deep Instinct bieden hiermee de snelste en meest effectieve beveiligingsoplossing van

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Twee derde Nederlanders vreest inperking privacy met invoering EU-wallet

Twee derde Nederlanders vreest inperking privacy met invoering EU-wallet

37 procent vindt digitale portemonnee een goed idee Maar liefst 65 procent van de Nederlanders is bang dat hun digitale privacy steeds beperkter wordt met de invoering van een Europese portemonnee. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.027 Nederlanders van achttien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks deze angst vindt ruim een derde

Vier op tien Nederlanders bezorgd over privacybescherming van QR-coronabewijs

Vier op tien Nederlanders bezorgd over privacybescherming van QR-coronabewijs

Maar liefst 44 procent van de Nederlanders maakt zich zorgen om de mate waarin het coronabewijs hun privacy waarborgt. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.036 Nederlanders van achttien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard. Het lijkt erop dat die zorgen niet snel zullen afnemen, want ruim de helft van alle ondervraagden is bang

Hybride werken kan alleen door hoogste prioriteit te geven aan cybersecurity

Hybride werken kan alleen door hoogste prioriteit te geven aan cybersecurity

Werken op afstand heeft het cybersecuritylandschap aanzienlijk veranderd, maar de noodzaak voor veiligheid is nog steeds hetzelfde. Hoe zorg je er als werkgever voor dat de veiligheid van data gewaarborgd is in een hybride werkomgeving? Karlien de Waardt, Head of Micro Enterprise Cybersecurity van Fujitsu Nederland, geeft tips and tricks. Nu werknemers meer dan ooit

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken