Vier op tien Nederlanders bezorgd over privacybescherming van QR-coronabewijs

Maar liefst 44 procent van de Nederlanders maakt zich zorgen om de mate waarin het coronabewijs hun privacy waarborgt. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.036 Nederlanders van achttien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard. Het lijkt erop dat die zorgen niet snel zullen afnemen, want ruim de helft van alle ondervraagden is bang dat coronabewijzen voor altijd blijven bestaan.

Vooral vrouwen zijn bezorgd over het QR-coronabewijs. Zo maakt maar liefst vijftig procent van hen zich ongerust om diens privacy-gevoeligheid en vreest 59 procent dat het bewijs nooit zal verdwijnen. Onder de mannelijke respondenten bedragen deze percentages 38 en 44 procent. Bovendien maken Nederlanders jonger dan dertig jaar zich opvallend vaker zorgen om hun privacy (58 procent) dan vijftigplussers (39 procent). “Met de hoeveelheid cybermisdaden en datalekken van tegenwoordig begrijp ik dat mensen het delen van privégegevens spannend vinden”, zegt Anna Braun van VPNdiensten.nl. “Wanneer de overheid die gegevens zo goed mogelijk beschermt én haar burgers proactief informeert over de databescherming en -verwerking, verwacht ik dat dit veel mensen kan geruststellen.”

Vrijheid in ruil voor privacy

Ondanks de zorgen om het coronatoegangsbewijs, zijn ruim zes op de tien Nederlanders bereid om via de QR-code privacygevoelige informatie in te ruilen voor meer bewegingsvrijheid. Erg vrijwillig gebeurt dit niet, wijst het onderzoek uit: maar liefst 47 procent van de respondenten voelt zich gedwongen richting het gebruik van het QR-toegangsbewijs. Met 62 procent ervaren vooral Nederlanders jonger dan veertig jaar deze dwang, tegenover 41 procent van de veertigplussers. Braun: “Dit onderzoek laat maar weer eens zien dat privacy een modern betaalmiddel is dat mensen al snel weggeven voor allerlei voordelen. In dit recente voorbeeld gaat het om meer bewegingsvrijheid, maar we geven al veel langer onze privacy weg voor optimaal gebruik van onze smartphone of sociale media.”

Informatievoorziening

Mogelijk dat betere informatievoorziening een deel van de zorgen weg kan halen. Zo blijkt uit het onderzoek dat een op de drie Nederlanders niet weet welke privégegevens het QR-bewijs bevat. Bovendien heeft 62 procent geen idee wat er vervolgens met die persoonlijke data gebeurt. Ook nu zijn het met name twintigers en dertigers die onvoldoende op de hoogte zijn van de gegevens die verbonden zijn aan het coronatoegangsbewijs (43 procent) en de verwerking ervan (73 procent). Braun: “In de privacyverklaring van de coronacheck staat precies welke persoonsgegevens de overheid ontvangt, waar die gegevens vandaan komen en waarom zij die verwerken. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen actief op zoek gaat naar die uitleg, wat niet betekent dat niemand het moet weten. In de communicatie rondom dit thema kunnen de betrokken instanties dus veel winst behalen.”

Auteur |   ·   donderdag 3 feb, 2022

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu kondigt vandaag een samenwerking aan met Deep Instinct, het allereerste bedrijf dat end-to-end deep learning gebruikt voor cybersecurity. Samen lanceren ze een unieke anti-ransomwaredienst, waarmee de meest geavanceerde bedreigingen – bekend en onbekend – in minder dan twintig miliseconden onschadelijk worden gemaakt. Fujitsu en Deep Instinct bieden hiermee de snelste en meest effectieve beveiligingsoplossing van

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken