Beveiliging datingsites op scherp

Deze week werd bekendgemaakt dat de grootste datingsites van Nederland de handen ineengeslagen hebben om meer veiligheid te kunnen garanderen in de online zoektocht naar een partner. Met het keurmerk Veilig Daten, een initiatief van de Consumentenbond, voeren negen datingsites vanaf heden een fel beleid tegen oplichting. Ook zijn er afspraken gemaakt over bereikbaarheid bij klachten van klanten.

Datingsites zijn in aantal sterk in opkomst en hebben regelmatig te maken met leden die met andere intenties zich aanmelden dat het vinden van een nieuwe liefde. De sites hebben last van veelal Afrikaanse criminelen die hun leden geld afhandig proberen te maken. Om de consument daartegen te beschermen, zijn gepaste maatregelen nodig. Door deze gezamenlijk toe te passen wordt volgens de initiatiefnemers ingezet op een grotere effectiviteit. Met de invoer van het keurmerk kunnen de beheerders van de verschillende sites elkaar waarschuwen door informatie over oplichters met elkaar uit te wisselen. Te denken valt aan foto’s en profielteksten, maar natuurlijk ook IP-adressen.

Keurmerk

De controle van de leden zal vooral achter de schermen plaatsvinden, terwijl aan de voorkant van de website voor de gebruikers vooral duidelijk moet zijn dat ze in een betrouwbare omgeving op zoek kunnen naar een date. Datingsites die het keurmerk Veilig Daten willen, moeten zich houden aan afspraken over transparantie, betrouwbaarheid, veiligheid en klantvriendelijkheid. Daarnaast moet een certificeringstraject van Thuiswinkel Waarborg doorlopen zijn, en er moet eerlijk gecommuniceerd worden over prijzen en abonnementen. Tot slot is het noodzakelijk dat de sites goed bereikbaar zijn bij problemen en klachten.

Vertrouwen

De imago van datingsites kan wel een boost gebruiken. Eind november berichtte Tweakers.nl dat meer dan 42 miljoen wachtwoorden van gebruikers van meer dan dertig datingsites op straat zijn komen te liggen. De onversleutelde wachtwoorden zijn afkomstig van Cupid Media, dat voor verschillende doelgroepen datingsites heeft opgericht. Het betrof hier onversleutelde wachtwoorden; zonder veel moeite kunnen derden inloggen bij andere diensten met meestgebruikte wachtwoorden als ‘123456’, ‘111111’, ‘iloveyou’, ‘lovely’ en ‘qwerty’.

Gezond verstand

Wanneer beginnersfouten als onversleutelde wachtwoorden niet meer gemaakt worden, moet het keurmerk ervoor zorgen dat consumenten veiliger online kunnen daten. Volgens de datingsites worden profielen regelmatig handmatig gecontroleerd, maar kunnen de mogelijkheden van techniek bijdragen om de betrouwbaarheid van personen te scannen en diegenen met slechte intenties te weren. Tot de tijd dat onze identiteit volledig digitaal na te trekken is, draait het bij contact met ‘vreemden’ voor een groot deel nog steeds om gezond verstand.

Auteur |   ·   donderdag 12 dec, 2013

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu kondigt vandaag een samenwerking aan met Deep Instinct, het allereerste bedrijf dat end-to-end deep learning gebruikt voor cybersecurity. Samen lanceren ze een unieke anti-ransomwaredienst, waarmee de meest geavanceerde bedreigingen – bekend en onbekend – in minder dan twintig miliseconden onschadelijk worden gemaakt. Fujitsu en Deep Instinct bieden hiermee de snelste en meest effectieve beveiligingsoplossing van

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Twee derde Nederlanders vreest inperking privacy met invoering EU-wallet

Twee derde Nederlanders vreest inperking privacy met invoering EU-wallet

37 procent vindt digitale portemonnee een goed idee Maar liefst 65 procent van de Nederlanders is bang dat hun digitale privacy steeds beperkter wordt met de invoering van een Europese portemonnee. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.027 Nederlanders van achttien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks deze angst vindt ruim een derde

Vier op tien Nederlanders bezorgd over privacybescherming van QR-coronabewijs

Vier op tien Nederlanders bezorgd over privacybescherming van QR-coronabewijs

Maar liefst 44 procent van de Nederlanders maakt zich zorgen om de mate waarin het coronabewijs hun privacy waarborgt. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.036 Nederlanders van achttien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard. Het lijkt erop dat die zorgen niet snel zullen afnemen, want ruim de helft van alle ondervraagden is bang

Hybride werken kan alleen door hoogste prioriteit te geven aan cybersecurity

Hybride werken kan alleen door hoogste prioriteit te geven aan cybersecurity

Werken op afstand heeft het cybersecuritylandschap aanzienlijk veranderd, maar de noodzaak voor veiligheid is nog steeds hetzelfde. Hoe zorg je er als werkgever voor dat de veiligheid van data gewaarborgd is in een hybride werkomgeving? Karlien de Waardt, Head of Micro Enterprise Cybersecurity van Fujitsu Nederland, geeft tips and tricks. Nu werknemers meer dan ooit

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken