AFAS Software zet succesvol in op behoud medewerkers

AFAS Software heeft het afgelopen halfjaar succesvol ingezet op het behoud van medewerkers. Het bedrijf heeft in het eerste halfjaar opnieuw een grote doorstroom gerealiseerd en heeft bovendien 31 nieuwe medewerkers aangetrokken; ruim drie keer zoveel als het jaar ervoor. “We zien dat het werkt om in te zetten op thema’s als welzijn en andere soft-skills”, zegt HR-manager Britt Breure. 

AFAS is content met het behoud en de groei van het aantal medewerkers gezien de huidige concurrentie op de arbeidsmarkt. “We doen er alles aan om onze mensen te laten zien dat we hun inzet waarderen. Er wordt bij AFAS heel hard gewerkt en onze medewerkers zijn de basis van ons succes; zij maken het verschil. Daarom hebben we de dagelijkse shotjesbar geïntroduceerd voor een dagelijkse vitamineboost, maar we huren ook net zo goed een heel Fries dorp af om onze medewerkers met partners een weekend in de watten te leggen”, legt Breure uit. “Maar aandacht voor de ontwikkeling van de individuele professional en zijn werk-privébalans blijven natuurlijk evengoed zeer belangrijk.”

Medewerkers blijven ook graag bij AFAS werken, zo blijkt onder andere uit het hoge doorstroompercentage van 10 procent. “We geloven heel sterk in het ontwikkelen van onze eigen mensen en de cijfers laten zien dat we daarin slagen.” Zo heeft AFAS afgelopen week nog twee nieuwe directieleden uit de eigen gelederen benoemd (Herman Zondag als directeur Customer Experience en Robbert de Ruijter als Directeur Customer Operations). Ook zijn het afgelopen halfjaar weer meerdere trainees doorgestroomd als consultant of salesmanager met een stevig AFAS-DNA. “De interne doorstroom is volgens ons een belangrijke voorwaarde voor toekomstig succes.”  

Van werving naar behoud

“AFAS groeit dit jaar opnieuw stevig en om die groei vorm te geven is kennis van onze mensen over klanten en processen cruciaal”, stelt Breure. Uit het onderzoeksrapport ‘HR-Trends 2019-2020’ van AFAS Software, adviesbureau Berenschot en uitgeverij Performa blijkt dat HR-professionals in 2020 voor het eerst sinds vijf jaar niet langer werving van nieuwe medewerkers als topprioriteit hebben, maar juist scholing en behoud van huidige medewerkers. AFAS heeft hierop dan ook ingezet. 

Zicht op welzijn vergroot betrokkenheid

AFAS ziet dat ook onder medewerkers een steeds groter besef ontstaat dat het belangrijk is om in drukke tijden goed te blijven kijken naar de balans tussen werk en privé. “Dat hoort ook bij goed werkgeverschap”, zegt Breure. 

Dat mensen ook fysiek en mentaal gezond blijven, noemt AFAS cruciaal. Chef-kok Thijmen en zijn team maken daarom elke dag verse ontbijtjes, lunches en diners. Ook heeft masseur Ernst in het afgelopen halfjaar ruim vijfhonderd massages uitgedeeld en organiseerde AFAS de zogeheten Fit-Pro Shows waarin het nut van slaap, maar ook het bewaken van je grenzen besproken wordt. Breure: “Maar liefst driekwart van de medewerkers kwam naar een van deze bijeenkomsten. Kortom: we zien een grote betrokkenheid bij het bedrijf en het thema welzijn.” 

Auteur |   ·   vrijdag 12 jul, 2019

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Vier op vijf HR-professionals onbekend met European e-Competence Framework

Vier op vijf HR-professionals onbekend met European e-Competence Framework

Maar liefst 81 procent van de Nederlandse HR-specialisten is niet bekend met het European e-Competence Framework (e-CF). Dit blijkt uit onderzoek van de Staffing Groep onder 1.040 Nederlandse HR-verantwoordelijken, uitgevoerd door Panelwizard. Van alle ondervraagden zegt slechts zestien procent dat zijn of haar organisatie gebruikmaakt van het e-CF. Opvallend genoeg ligt dit percentage onder de

Aanhoudend krappe arbeidsmarkt zorgt bij 45 procent IT’ers voor (te) hoge werkdruk

Aanhoudend krappe arbeidsmarkt zorgt bij 45 procent IT’ers voor (te) hoge werkdruk

67 procent geeft onderbezetting als belangrijke oorzaak De krapte op de IT-arbeidsmarkt heeft een flinke impact op IT’ers. Bijna de helft van hen noemt de huidige werkdruk (te) hoog. Dat blijkt uit de 21ste editie van de jaarlijkse Salary Survey die IT-vakplatform AG Connect en Berenschot, in samenwerking met de KNVI, onder ruim 1.800 IT’ers

Onderwijsprofessional vindt eigen ICT-kennis veel beter dan die van collega

Onderwijsprofessional vindt eigen ICT-kennis veel beter dan die van collega

Maar liefst 87 procent van de onderwijsprofessionals in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs beoordeelt de eigen ICT-kennis als goed of heel goed. Slechts de helft geeft zijn collega’s eenzelfde beoordeling. Dit blijkt uit onderzoek dat SLBdiensten liet uitvoeren onder 454 onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs en mbo. Vijftien procent van de ondervraagden vindt de kennis

1 op 7 Nederlanders denkt dat algoritme kan beslissen of sollicitant geschikt is voor functie

1 op 7 Nederlanders denkt dat algoritme kan beslissen of sollicitant geschikt is voor functie

Maar liefst 15 procent van de Nederlanders denkt dat algoritmes zelfstandig kunnen beslissen of een kandidaat geschikt is voor een functie of niet. Dit blijkt uit onderzoek dat Brunel uitvoerde onder 998 sollicitanten. Een kwart van hen ziet de online sollicitatie zelfs als een volwaardige vervanger van de fysieke sollicitatie. Dat Nederlanders behoorlijk veel vertrouwen

Alleen de jobhoppende IT’er krijgt er flink wat bij; kennis en expertise betalen niet uit

Alleen de jobhoppende IT’er krijgt er flink wat bij; kennis en expertise betalen niet uit

Trouwe IT’ers die het afgelopen jaar in dienst bleven bij hun werkgever werden hier niet voor beloond. Hun salaris steeg slechts 2,3 procent. Dit blijkt uit salarisonderzoek dat Berenschot en AG Connect, in samenwerking met de KNVI, lieten uitvoeren onder 2.688 IT’ers. Een hoger salaris blijkt ook een belangrijke reden te zijn om een andere

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken