Kwart Nederlandse werkgevers verwacht groei personeelsbestand door automatisering

26 procent van de Nederlandse werkgevers verwacht een toename van het huidige personeelsbestand als gevolg van automatisering. Dit blijkt uit TheSkills Revolution 2.0, een wereldwijd onderzoek van ManpowerGroup naar de gevolgen van automatisering in het huidige digitale tijdperk onder 19.718 werkgevers, waaronder Nederland. Van alle banen verwachten werkgevers dat administratieve functies de komende twee jaar het sterkst zullen afnemen vanwege de groeiende impact van automatisering (-7%).

Hier tegenover staat dat werkgevers een flinke stijging verwachten van het aantal IT-functies (+9%) en klantcontactrollen (+6%). Ook het aantal functies in de productie wordt verwacht de komende twee jaar stevig te stijgen (+5%). “We zien dat routinematig werk met weinig toegevoegde waarde voor klanten het grootste risico loopt om geautomatiseerd te worden”, zegt José Brenninkmejer, Algemeen Directeur ManpowerGroup Nederland. “In de huidige wereld die steeds verder digitaliseert, groeit de macht van consumenten en daarmee de waarde die bedrijven hechten aan service en bijvoorbeeld snelle bezorging bij online verkoop.”

Soft Skills
Naast een verwachting voor het aantal functies, werd werkgevers ook gevraagd naar de belangrijkste soft skills voor in de huidige, steeds verder digitaliserende wereld. Bovenaan staan communicatieve vaardigheden (56%), gevolgd door samenwerking (55%) en probleemoplossend vermogen (54%). Opvallend is dat zij aangeven dat deze specifieke skills over het algemeen het schaarst zijn. Brenninkmeijer: “Communicatieve vaardigheden zijn voornamelijk belangrijk voor IT-functies, omdat IT niet meer de geïsoleerde, op zichzelf staande afdeling is. Sterker nog, het is een kernafdeling die bestaat uit werknemers vanuit de gehele organisatie, verantwoordelijk voor de digitale transformatie.”

Skills revolution
De uitslagen van het onderzoek zijn volgens Brenninkmeijer een bewijs dat we ons middenin de ‘Skills Revolution’ bevinden. “Steeds meer organisaties transformeren door technologie en de gevraagde vaardigheden veranderen snel. Werknemers die continu blijven leren en zich snel aanpassen, hebben de banen voor het uitkiezen. Door in zichzelf en hun vaardigheden te investeren, zullen zij in de toekomst eerder samenwerken dan concurreren met nieuwe technologieën.” Meer informatie over de Skills Revolution en de impact van automatisering in het huidige digitale tijdperk, lees je in het rapport The Skills Revolution 2.0 van ManpowerGroup.

Auteur |   ·   donderdag 5 apr, 2018

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Linden-IT hoogste nieuwe binnenkomer MT1000 

Linden-IT hoogste nieuwe binnenkomer MT1000 

Detacheringsbureau Linden-IT is de hoogste nieuwe binnenkomer in de sector ICT Detachering & Outsourcing van de vandaag bekendgemaakte MT1000, het grootste onderzoek onder zakelijke beslissers naar de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. De Amsterdamse arbeidsbemiddelaar van IT-professionals is in hun categorie op de vierde plaats geëindigd. De MT1000 ranglijst is dit jaar

Inhuren.com lanceert eerste digitale uitzendplatform van Nederland

Inhuren.com lanceert eerste digitale uitzendplatform van Nederland

Het Haagse uitzendbureau Inhuren.com heeft een innovatief uitzendplatform gelanceerd. Via dit platform kunnen meer dan tweehonderd opdrachtgevers hun opdrachten voortaan zelf uitzetten onder alle flexmedewerkers van Inhuren.com. Deze kunnen zich vervolgens hiervoor eenvoudig online aanmelden, zonder tussenkomst van een medewerker. Binnen drie maanden wil de uitzendspecialist ten minste de helft van alle opdrachten via het platform invullen.

Rijkswaterstaat gunt ICT servicedesk aan Fujitsu

Rijkswaterstaat gunt ICT servicedesk aan Fujitsu

Rijkswaterstaat heeft de aanbesteding eerste- en tweedelijns support werkzaamheden kantoorautomatisering gegund aan Fujitsu. De ICT servicedesk, lokale ondersteuning en voorraadbeheer zijn de komende drie jaar in handen van het Japanse IT-bedrijf. Het contract kan daarna drie keer met een jaar verlengd worden. Fujitsu verzorgde de laatste vier jaar al de ICT servicedesk van Rijkswaterstaat. De

NL-Fund financiert 80 miljoen euro aan contracten

NL-Fund financiert 80 miljoen euro aan contracten

NL-Fund heeft inmiddels voor 80 miljoen euro aan kasstromen bevoorschot en verwacht dit jaar de 100 miljoen te overschrijden. Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat veel MKB-bedrijven behoefte hebben aan alternatieve financieringsvormen, met name om uitbreiding te bekostigen Het afgelopen jaar is met ICT-Fund, een fonds dat zich richt op ICT-bedrijven, voor 10

Majid Al Futtaim kiest Flexible SD-WAN van Orange Business Services

Majid Al Futtaim kiest Flexible SD-WAN van Orange Business Services

Majid Al Futtaim (MAF) Retail maakt vanaf vandaag gebruik van Flexible SD-WAN van Orange Business Services. De retail-gigant uit Dubai gaat deze gebruiken om cloudtoepassingen te verbinden, de klantervaring te verbeteren en het regionale retailaanbod digitaal te transformeren. MAF Retail, dat de exclusieve franchiserechten bezit om Carrefour te exploiteren naar 38 markten in het Midden-Oosten,

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken