Europese organisaties houden digitale transformatie niet bij

Verouderende technologieën houden Europese bedrijven tegen te profiteren van de echte voordelen van de digitale transformatie. Dat blijk uit een onderzoek van Pierre Audoin Consultants (PAC) in opdracht van Fujitsu. Van de ruim vijfhonderd ondervraagde grote IT-bedrijven en zakelijke beslissers gaf meer dan de helft (57 procent) aan dat hun digitale-infrastructuur verouderd is, en dat het lastig is om aan de vraag te voldoen die digitalisering met zich meebrengt.

Het onderzoek werd in opdracht van Fujitsu uitgevoerd om trends in de zakelijke applicatiediensten in verschillende Europese landen vast te stellen. De enquête concentreerde zich op de belangrijkste technologische uitdagingen waarmee bedrijven worden geconfronteerd bij hun digitale transformatie. Iets meer dan tien procent van de ondernemingen ziet zichzelf als leider in de digitale transformatie. Slechts 17 procent vindt dat digitale transformatie van levensbelang is voor het eigen bedrijf. Zo’n 42 procent van de ondervraagden geeft aan dat het onderwerp wel op de agenda staat, maar dat andere uitdagingen, zoals economische veranderingen, voorrang krijgen.

Transformatie van applicaties
Technologie en culturele kwesties zijn de voornaamste factoren die de digitale transformatie tegenhouden. In de eerste plaats de verouderde technologie en infrastructuur van bedrijven, de moeizame integratie van digitalisering in legacy-systemen en de problemen bij het stimuleren van culturele verandering binnen de eigen IT-organisaties. Volgens de respondenten worden met name legacy-applicaties als een last beschouwd, vooral vanwege diens negatieve effect op de flexibiliteit van een bedrijf. Daarbij wordt verondersteld dat het budget beter gebruikt kan worden bij het ondersteunen van innovatie. Nick Mayes, Research Director bij PAC, voegt hieraan toe: “Het probleem voor de meeste grote organisaties is dat ze niet ontworpen zijn voor het digitale tijdperk. Vele hebben grote vooruitgang geboekt, maar ze blijven concurrentie ondervinden van nieuwkomers op de markt die met digitale technologieën zijn opgegroeid.”

Verbetering op komst
Uit het onderzoek blijk ook dat op dit moment slechts twintig procent van de respondenten aangeeft meer dan de helft van zijn applicaties naar de cloud gemigreerd te hebben. Dit aantal zal de komende anderhalf jaar waarschijnlijk verdubbelen. De actieve implementatie van procesautomatisering via robotica zal waarschijnlijk toenemen in 2017 om de betrouwbaarheid, snelheid en de focus van externe en interne processen te verhogen. Ravi Krishnamoorthi, Senior Vice President en Head of Business Consulting, Digital & Application Services bij Fujitsu EMEIA, licht toe: “Het is verrassend te zien hoe weinig bedrijven momenteel profiteren van alle voordelen van de digitale transformatie. Veel organisaties laten kritieke processen nog steeds draaien op verouderde software. Het is bemoedigend om te horen dat we het komende jaar, anderhalf jaar een grote vooruitgang zullen zien. Wij verwachten dat bedrijven steeds meer werk en applicaties naar de cloud verhuizen en belangrijke stappen zullen zetten om niet alleen hun zakelijke flexibiliteit, maar ook de effectiviteit van hun IT-budget te verbeteren.”

Auteur |   ·   woensdag 1 feb, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Kwart Nederlandse werkgevers verwacht groei personeelsbestand door automatisering

Kwart Nederlandse werkgevers verwacht groei personeelsbestand door automatisering

26 procent van de Nederlandse werkgevers verwacht een toename van het huidige personeelsbestand als gevolg van automatisering. Dit blijkt uit TheSkills Revolution 2.0, een wereldwijd onderzoek van ManpowerGroup naar de gevolgen van automatisering in het huidige digitale tijdperk onder 19.718 werkgevers, waaronder Nederland. Van alle banen verwachten werkgevers dat administratieve functies de komende twee jaar het

Fujitsu investeert 1 miljoen euro in SELECT Partner Programma

Fujitsu investeert 1 miljoen euro in SELECT Partner Programma

Fujitsu lanceert vandaag zijn vernieuwde SELECT Partner Programma1. Hiermee wil het Japanse IT-bedrijf het voor zijn channelpartners mogelijk maken om klanten beter te begeleiden tijdens het digitale transformatieproces. Het vernieuwde programma rust op de drie pilaren: eenvoud, innovatie en een hogere betrokkenheid. De verbeteringen bestaan verder uit een breder portfolio van technologisch geavanceerde oplossingen, specifieke

ManpowerGroup volledig eigenaar van PEAK-IT en iSense

ManpowerGroup volledig eigenaar van PEAK-IT en iSense

ManpowerGroup is voor honderd procent eigenaar geworden van PEAK-IT en iSense, specialisten in IT-detachering, co- en outsourcing. Hiermee geeft ManpowerGroup een verdere invulling aan de ambitie om antwoord te bieden op alle vraagstukken omtrent digitale transformatie en detachering, co- en outsourcing in de IT-markt. De HR-dienstverlener was sinds 2015 al mede-eigenaar van de IT-bedrijven, maar

Siemens AG verlengt contract met Orange Business Services voor internationale SD-WAN infrastructuur

Siemens AG verlengt contract met Orange Business Services voor internationale SD-WAN infrastructuur

Wereldwijde aanbieder van elektronica en elektrotechniek Siemens AG, heeft zijn contract met Orange Business Servicesverlengd. Het “Siemens Digitalization Network” (SDN) is gebouwd op SD-WAN infrastructuur en verbindt 1,500 locaties in 94 landen. Dankzij de verbeterde prestaties van zijn communicatie-infrastructuur kan Siemens digitalisering makkelijker inzetten voor de verbetering van zijn industrie 4.0 processen. Onderdeel van dit nieuwe zesjarige contract ter waarde

Royal IHC kiest voor service desk en on-site support van Fujitsu

Royal IHC kiest voor service desk en on-site support van Fujitsu

Royal IHC en Fujitsu hebben een vijfjarig contract getekend voor de service desk en on-site support van de ruim zevenentwintighonderd Royal IHC-medewerkers. Het Japanse technologiebedrijf gaat er de komende jaren voor zorgen dat de medewerkers van Royal IHC efficiënt en gebruiksvriendelijk te woord worden gestaan en geholpen worden aan het bureau. Vanaf 1 juli is

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken