Column: Innovatie garandeert succes outsourcing

Sommige Nederlandse bedrijven beginnen al aan hun derde outsourcingcontract, andere staan nog aan het begin van hun ‘reis’. We kunnen veel meer van elkaar leren, stelt Peter van ’t Verlaat, hoofd Solutions, Innovation & Marketing bij Fujitsu Nederland.

‘More for less’, dat was het uitgangspunt voor bijna elk bedrijf dat de afgelopen tien jaar besloot om processen buiten de deur te gaan zetten. De eerste generatie outsourcingscontracten was dan ook vooral gebouwd rondom het principe van kostenbesparing. Wat daarna volgde, was een optimalisatieslag. In deze tweede generatie was er echter vooral oog voor optimalisatie van kosten en efficiency bij de provider zelf. De aansluiting op de business van de klant en een gebrek aan innovatie bleef een probleem.

Vaak was er de afgelopen jaren sprake van een verschil tussen wat de business wilde bereiken en wat technologie (via outsourcing) mogelijk moest maken. Sommige organisaties zijn daardoor achterop geraakt. De nu snel opkomende derde generatie outsourcing moet aan deze ‘innovatiedroogte’ een einde maken. Kenmerkend voor deze contracten is dat deze een verbinding leggen tussen ‘business outcomes’ van de klant en wat ICT kan betekenen voor deze plannen. Het kan dan gaan om bijvoorbeeld omzetgroei, loyalere klanten of het behalen van een beslissend concurrentievoordeel.

Prijs, volumes en service levels voor bijvoorbeeld beschikbaarheid en responstijden waren belangrijke elementen in eerste en tweede generatiecontracten. Maar klanten die bezig zijn met een derde generatiecontract zoeken nu naar elementen die nog meer bijdragen aan de doelen van de business. Zoals flexibiliteit, want innovatie kan niet stoppen op het moment dat het contract is getekend. Time-to-market is ook belangrijk; agile ontwikkelprocessen, die het mogelijk maken snel een product op de markt te zetten. Andere elementen kunnen zijn: flexibele prijzen, variabele contractgroottes of integratie met andere providers.

Er zijn nu al genoeg best practices in de markt te vinden van derde generatie outsourcing. Ook onder Nederlandse bedrijven. Maar je moet het toch eerst zelf meemaken om het te geloven. In de outsourcingmarkt staan ons intussen twee grote uitdagingen te wachten. De eerste: hoe kun je nu in samenspel tussen klant en leverancier goede derde generatie contracten maken? En de tweede: hoe leiden we bedrijven, voornamelijk in het MKB, versneld door de eerste en tweede generatie heen?

Als klant zou je vooral gedachten uit moeten wisselen met leveranciers, en nog meer met andere bedrijven die al verder zijn. Bijvoorbeeld via Platform Outsourcing Nederland. Ik geloof heel sterk in het leren van andere organisaties. Want er zijn absoluut al derde generatie contracten in de markt, zeker bij de wat grotere bedrijven. Nu is het tijd dat de rest gaat volgen.

Auteur |   ·   maandag 7 jul, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Linden-IT hoogste nieuwe binnenkomer MT1000 

Linden-IT hoogste nieuwe binnenkomer MT1000 

Detacheringsbureau Linden-IT is de hoogste nieuwe binnenkomer in de sector ICT Detachering & Outsourcing van de vandaag bekendgemaakte MT1000, het grootste onderzoek onder zakelijke beslissers naar de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. De Amsterdamse arbeidsbemiddelaar van IT-professionals is in hun categorie op de vierde plaats geëindigd. De MT1000 ranglijst is dit jaar

Inhuren.com lanceert eerste digitale uitzendplatform van Nederland

Inhuren.com lanceert eerste digitale uitzendplatform van Nederland

Het Haagse uitzendbureau Inhuren.com heeft een innovatief uitzendplatform gelanceerd. Via dit platform kunnen meer dan tweehonderd opdrachtgevers hun opdrachten voortaan zelf uitzetten onder alle flexmedewerkers van Inhuren.com. Deze kunnen zich vervolgens hiervoor eenvoudig online aanmelden, zonder tussenkomst van een medewerker. Binnen drie maanden wil de uitzendspecialist ten minste de helft van alle opdrachten via het platform invullen.

Rijkswaterstaat gunt ICT servicedesk aan Fujitsu

Rijkswaterstaat gunt ICT servicedesk aan Fujitsu

Rijkswaterstaat heeft de aanbesteding eerste- en tweedelijns support werkzaamheden kantoorautomatisering gegund aan Fujitsu. De ICT servicedesk, lokale ondersteuning en voorraadbeheer zijn de komende drie jaar in handen van het Japanse IT-bedrijf. Het contract kan daarna drie keer met een jaar verlengd worden. Fujitsu verzorgde de laatste vier jaar al de ICT servicedesk van Rijkswaterstaat. De

NL-Fund financiert 80 miljoen euro aan contracten

NL-Fund financiert 80 miljoen euro aan contracten

NL-Fund heeft inmiddels voor 80 miljoen euro aan kasstromen bevoorschot en verwacht dit jaar de 100 miljoen te overschrijden. Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat veel MKB-bedrijven behoefte hebben aan alternatieve financieringsvormen, met name om uitbreiding te bekostigen Het afgelopen jaar is met ICT-Fund, een fonds dat zich richt op ICT-bedrijven, voor 10

Majid Al Futtaim kiest Flexible SD-WAN van Orange Business Services

Majid Al Futtaim kiest Flexible SD-WAN van Orange Business Services

Majid Al Futtaim (MAF) Retail maakt vanaf vandaag gebruik van Flexible SD-WAN van Orange Business Services. De retail-gigant uit Dubai gaat deze gebruiken om cloudtoepassingen te verbinden, de klantervaring te verbeteren en het regionale retailaanbod digitaal te transformeren. MAF Retail, dat de exclusieve franchiserechten bezit om Carrefour te exploiteren naar 38 markten in het Midden-Oosten,

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken