Ondanks dat wearables op het moment razend populair zijn, lijkt de houdbaarheid van de hype eindig. De kans is groot dat de hype in 2016 sterk afneemt.
Een groter aanbod door merkloze leveranciers in landen als China breekt de markt open, met een prijzenslag tot gevolg. Dat stelt onderzoeksbureau NPD DisplaySearch in een recente studie. De effecten op de verkoopcijfers door deze prijsdalingen zullen aanhouden totdat de producten (op het lichaam draagbare devices als smartwatches of de Google Glass) meer noodzaak dan luxe zijn voor de gebruikers.
Dynamische markt
“Wij verwachten dat de dynamiek van de wearables-markt vergelijkbaar zal zijn met die van DVD, LCD TV, smartphones en andere digitale consumentenmarkten”, aldus Paul Gray, directeur van NPD DisplaySearch. In de studie worden meerdere groeiscenario’s gepresenteerd na het overgaan van de wearables-hype, en rekening houdend met diverse kooptrends. De komende jaren zal China de wearable-markt domineren, onder verschillende scenario’s.
Echter, wearables kunnen noodzakelijk worden als het gaat om het bewaken en het verbeteren van de gezondheid. Verder kunnen de producten en bijbehorende diensten ook met elkaar verbonden worden, waardoor consumenten ‘afhankelijk’ worden van bepaalde merken. Daarnaast is de markt voor een groot deel afhankelijk van de smaakgevoeligheid in China, de leidende afzetmarkt.