Vijf voorspellingen die de IT-wereld op zijn kop gaan zetten

 De digitale revolutie ligt achter ons. Dit tijd van evolutie is aangebroken. Equinix, de wereldwijde datacenter dienstverlener, signaleert vijf trends die het komende jaar de wereld veranderen en digitale transformatie verder uitkristalliseren. De voorspellingen van Equinix zijn gebaseerd op datagadreven inzichten in de digitale Economie.
1.Private blockchain-netwerken 
De publieke blockchain van cryptovaluta is heel anders dan de private blockchain die de interesse wekt van steeds meer bedrijven in 2018. Het belangrijkste verschil is dat private blockchain-netwerken alleen toegankelijk zijn voor rechthebbenden in plaats van voor iedereen. Hierdoor hebben private blockchain-netwerken een veiliger digital identity management en is er sprake van meer vertrouwen, waardoor grotere transacties mogelijk worden.
 
 2. Mainstream AI-applicaties 
De technologie voor Artificial Intelligence (AI) bestaat al zes decennia, maar wordt pas nu mainstream. Waarom? Met de opkomst van big data, AI-geoptimaliseerde processortechnologie en algoritmen voor deep-learning is AI gezichtsbepalend voor zaken als smart homes, fabrieken en auto’s, die een breed publiek aanspreken. In september 2017 voorspelde IDC dat de wereldwijde omzet uit cognitieve en AI-systemen in 2017 uit zou komen op 12 miljard dollar. En in 2018 zien we deze zelfs nog meer mainstream worden.
 3. IoT-apps meer rekenkracht: smart hospitals
Volgens Gartner, Inc. waren er in 2017 8,4 miljard connected ‘things’ in gebruik, wereldwijd. Dit is een stijging van 31 procent ten opzichte van 2016. Het aantal zal oplopen naar 20.4 miljard in 2020. Met een sterke toename van het aantal devices in 2018, zal de behoefte aan rekenkracht steeds meer verschuiven naar de digital edge. Waardoor bereikbaarheid en connectie zich naar de uithoeken van de digitale wereld zal verschuiven. De interconnectie bij de edge bespaart ook op netwerkkosten, door het uitfilteren van nutteloze IoT-data dichtbij de bron. Dit maakt snellere toegang tot waardevolle inzichten mogelijk door IoT-innovaties zoals smart hospitals. En in steeds meer regio’s moet data bij de edge verwerkt worden om te voldoen aan eisen op het gebied van data residency.
 4. architectuur voor onderzeese kabelsystemen
Kabels op de bodem van de zee zijn een sleutelcomponent van het internet. Bijna al het wereldwijde dataverkeer gaat via deze systemen en investeringen in nieuwe kabels nemen toe als gevolg van de grote voorspelde groei van dat verkeer. Volgens TeleGeography liggen de kosten hiervan in 2018 voor het derde jaar op rij boven de 2 miljard dollar, terwijl deze in de periode 2012-2015 niet boven de 1 miljard dollar uitkwamen. Hiedoor zien we een nieuwe architectuur – mogelijk gemaakt door lasertechnologie – ontstaan met voordelen op het gebied van kosten, flexibiliteit en interconnectie.
5.  Nieuwe wetgevving met datacenters enorm aantrekkeijk 
Verschillende nieuwe regels op het gebied van datasoevereiniteit, privacy en security treden in 2018 in werking. Allemaal hebben ze grote gevolgen voor bedrijven. De General Data Protection Regulation (GDPR) beperkt datatransfers in de EU tot bedrijven die GDPR-compliant zijn. Dit kan gevolgen hebben voor transfers tussen EU-bedrijven en belangrijke internationale businesspartners. Door het van kracht worden van de GDPR en andere wetten op het gebied van datasoevereiniteit overal ter wereld moeten organisaties datacenters hebben in verschillende regio’s, om in staat te zijn data lokaal op te slaan. 
Meer informatie? Lees de blog. 
Auteur |   ·   donderdag 25 jan, 2018

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

De nieuwe DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die sinds 1 januari ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam. Hij ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere ROI en toenemende kosten (met alle risico’s, zie verderop),

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Documizers heeft onlangs haar nieuwe innovatieve dienst voor documentautomatisering DocuFlow geïntroduceerd. De meeste bestaande klanten zoals bijvoorbeeld de KNVB, FNV, Schipper accountants en Dille & Kamille zijn inmiddels naar tevredenheid over op deze betaalbare online documentoplossing van Nederlandse makelij. DocuFlow bespaart het gemiddelde bedrijf of organisatie niet alleen honderden uren aan werk en dus heel veel tijd en geld, maar voorkomt ook fouten en zorgt voor een professionele & uniforme werkwijze.

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Applicatie maakt administratie voor zzp’ers in de bouw makkelijker DEDDO, het digitale gereedschap waarmee zelfstandige ondernemers in de bouw hun bouwadministraties organiseren, is vandaag officieel gelanceerd door management-, advies- en softwarebedrijf Brink. DEDDO biedt zzp’ers een eenvoudige calculatie-, offerte- en facturatieoplossing aan, waardoor zij meer tijd overhouden voor hun passie: bouwen. Met meer dan vijftig

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Advocatenkantoor Baker McKenzie heeft zijn eDiscovery-technologiediensten voor internationale kantoren uitgebreid met de implementatie van een nieuwe eDiscovery-oplossing: het cloud gebaseerde RelativityOne. Met dit SaaS-product kan Baker McKenzie beter enorme hoeveelheden gegevens verwerken en cliënten wereldwijd helpen met snelle reacties op complexe onderzoeken, rechtszaken, arbitrage en nalevingskwesties. eDiscovery vergemakkelijkt het beheer van grote hoeveelheden gegevens en

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Social selling is onmisbaar voor elk modern salesteam dat volop vooruit wil in het opbouwen en onderhouden van relaties. Want voor groei en succes moet elke fase van de salesfunnel kloppen. In deze ambitie is social media en vooral LinkedIn als marketing- en saleskanaal niet meer weg te denken. Geldt dit ook voor jouw salesteam?

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken