Vier op de tien webshophouders haalt minder voldoening uit werk door marketplaces

Amsterdam, 8 november 2021 – Vier op de tien ondernemers of eindverantwoordelijken achter een webshop zegt minder voldoening uit zijn of haar werk te halen als er zaken worden gedaan via een marketplace. Dat blijkt uit onderzoek van Wolfpack onder 449 ondernemende of in loondienst werkende managers en eigenaren van webshops, uitgevoerd door Panelwizard. Ook is 42 procent bang dat klanten het merk niet meer exclusief vinden als de webshop zich aansluit bij een marketplace.

Veertig procent van de ondervraagden geeft aan dat er minder mensen naar de webshop komen sinds het bedrijf zich heeft aangesloten bij een marketplace, of verwacht dit. Mannelijke ondernemers (42 procent) zien dit in de praktijk vaker gebeuren en maken zich hier meer zorgen over dan vrouwelijke webshopverantwoordelijken (37 procent). “Een marketplace, oftewel een online platform waar externe verkopers de mogelijkheid krijgen om hun assortiment te plaatsen en te verkopen, geeft ondernemers toegang tot een enorm potentieel aan nieuwe klanten”, vertelt Koen den Hollander, mede-oprichter en CFO van Wolfpack. “Vaak is de vrees voor het inboeten aan exclusiviteit onterecht. Consumenten waarderen het gemak van bestellen bij een Bol of Amazon. Ook zien we dat merkbeleving prima op een eigen site gecreëerd kan worden. ”

Bedrijfsgroei belangrijkste reden
Maar liefst 64 procent van de ondernemers en eindverantwoordelijken achter een webshop geeft aan dat verdere bedrijfsgroei de belangrijkste reden is om zich aan te sluiten bij een marketplace. Voor het bijbenen van de groei moeten processen worden geoptimaliseerd. Zo geeft  61 procent aan dat verdergaande automatisering, bijvoorbeeld via aansluiting op een marketplace, voor het bedrijf een belangrijk middel is om de sales te vergroten. Den Hollander: “Ondernemers kunnen alleen samenwerken met een marketplace als hun webshop optimaal geautomatiseerd is. Dit gaat op termijn enorm in de kosten schelen en webshops worden er veel efficiënter van.”

Marktdominantie
Ondanks de eerder genoemde automatisering en de daarmee gepaard gaande efficiëntie, zegt bijna de helft van de ondervraagden het vervelend te vinden dat marketplaces de markt domineren. “Het gemak  van een marketpace kan als nadeel hebben dat webshops de directe relatie met de klant kwijtraken”, vertelt Den Hollander. “Aan de andere kant kunnen ondernemers en consumenten er veel baat bij hebben omdat een marketplace betrouwbaar is. De klant weet dan ook precies wat hij kan verwachten qua levering maar ook qua financiën en dit geeft rust.”


Over Wolfpack

Koen den Hollander en Michel van Koekenberg ontdekten hoe zij webshops door simpele ICT-oplossingen efficiënter en duurzamer kunnen maken. In 2017 richtte zij daarom het Amsterdamse ICT-bedrijf Wolfpack Digital Commerce Solutions op. Inmiddels telt Wolfpack 25 medewerkers en vestigingen in Zuid-Afrika en Bulgarije. Vanuit een duurzame missie biedt Wolfpack ICT-systemen en oplossingen voor digital commerce: webshops en logistieke systemen voor de retail. Klanten zijn onder andere Xenos, Joolz, Simon Lévelt, Open32 en McLaren F1. Zie voor meer informatie: https://wolfpack-dcs.com/

Auteur |   ·   maandag 8 nov, 2021

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Davy van Iersel nieuwe Managing Director Fujitsu Nederland

Davy van Iersel nieuwe Managing Director Fujitsu Nederland

Fujitsu Nederland heeft Davy van Iersel (45) per direct aangesteld als nieuwe Managing Director. Hij neemt hiermee het stokje over van Bas de Reus en gaat zich bezighouden met de dagelijkse bedrijfsvoering van het ICT-bedrijf. Van Iersel was eerder General Manager & EMEA Public sector services Director bij Unisys Netherlands en Vice President Sales bij

Helft Nederlandse ouders bezorgd om privacy van hun kind op sociale media

Helft Nederlandse ouders bezorgd om privacy van hun kind op sociale media

Maar liefst 53 procent van de Nederlandse ouders maakt zich zorgen om de privacy van hun kind op sociale platformen als Instagram, Facebook en TikTok. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.085 Nederlandse ouders met kinderen tot zeventien jaar, uitgevoerd door PanelWizard. Een belangrijke reden voor deze bezorgdheid kan zijn dat een derde van

Ruim helft Nederlanders kan geen week zonder smartphone

Ruim helft Nederlanders kan geen week zonder smartphone

Van alle Nederlanders zou respectievelijk 56 en 54 procent nog geen week zonder internet of smartphone kunnen doorbrengen. Dit blijkt uit onderzoek van het vergelijkingsplatform Allesin1 onder 1.032 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks de hoge mate van afhankelijkheid willen vier op de tien respondenten hun smartphone graag minder gebruiken. Opvallend genoeg willen vooral jongere Nederlanders

Hybride werken in de financiële sector

Hybride werken in de financiële sector

Een verandering van de kantooromgeving zodat de kloof tussen werknemersbehoeften en bedrijfsdoelen wordt overbrugd Toen bedrijven eerder deze zomer plannen maakten voor de terugkeer naar kantoor, leek het er aanvankelijk op dat de internationale financiële en bankensector volledig terugging naar de oude manier van werken. Barclay’s chief executive Jes Staley wilde bijvoorbeeld begin april nog

Grenzen tussen mannelijke en vrouwelijke vaardigheden vervagen

Grenzen tussen mannelijke en vrouwelijke vaardigheden vervagen

De traditionele verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke vaardigheden vervagen. Dat blijkt uit onderzoek onder 1065 Nederlandse werknemers, uitgevoerd door Lepaya. Zo is het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke ondervraagden dat zich analytisch en ICT-bekwaam vindt, slechts drie procentpunten. Daarnaast geven mannen zichzelf een gelijke score voor ‘zachte’ skills, die vaak als typisch vrouwelijk worden gezien,

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken