Vier op de tien webshophouders haalt minder voldoening uit werk door marketplaces

Amsterdam, 8 november 2021 – Vier op de tien ondernemers of eindverantwoordelijken achter een webshop zegt minder voldoening uit zijn of haar werk te halen als er zaken worden gedaan via een marketplace. Dat blijkt uit onderzoek van Wolfpack onder 449 ondernemende of in loondienst werkende managers en eigenaren van webshops, uitgevoerd door Panelwizard. Ook is 42 procent bang dat klanten het merk niet meer exclusief vinden als de webshop zich aansluit bij een marketplace.

Veertig procent van de ondervraagden geeft aan dat er minder mensen naar de webshop komen sinds het bedrijf zich heeft aangesloten bij een marketplace, of verwacht dit. Mannelijke ondernemers (42 procent) zien dit in de praktijk vaker gebeuren en maken zich hier meer zorgen over dan vrouwelijke webshopverantwoordelijken (37 procent). “Een marketplace, oftewel een online platform waar externe verkopers de mogelijkheid krijgen om hun assortiment te plaatsen en te verkopen, geeft ondernemers toegang tot een enorm potentieel aan nieuwe klanten”, vertelt Koen den Hollander, mede-oprichter en CFO van Wolfpack. “Vaak is de vrees voor het inboeten aan exclusiviteit onterecht. Consumenten waarderen het gemak van bestellen bij een Bol of Amazon. Ook zien we dat merkbeleving prima op een eigen site gecreëerd kan worden. ”

Bedrijfsgroei belangrijkste reden
Maar liefst 64 procent van de ondernemers en eindverantwoordelijken achter een webshop geeft aan dat verdere bedrijfsgroei de belangrijkste reden is om zich aan te sluiten bij een marketplace. Voor het bijbenen van de groei moeten processen worden geoptimaliseerd. Zo geeft  61 procent aan dat verdergaande automatisering, bijvoorbeeld via aansluiting op een marketplace, voor het bedrijf een belangrijk middel is om de sales te vergroten. Den Hollander: “Ondernemers kunnen alleen samenwerken met een marketplace als hun webshop optimaal geautomatiseerd is. Dit gaat op termijn enorm in de kosten schelen en webshops worden er veel efficiënter van.”

Marktdominantie
Ondanks de eerder genoemde automatisering en de daarmee gepaard gaande efficiëntie, zegt bijna de helft van de ondervraagden het vervelend te vinden dat marketplaces de markt domineren. “Het gemak  van een marketpace kan als nadeel hebben dat webshops de directe relatie met de klant kwijtraken”, vertelt Den Hollander. “Aan de andere kant kunnen ondernemers en consumenten er veel baat bij hebben omdat een marketplace betrouwbaar is. De klant weet dan ook precies wat hij kan verwachten qua levering maar ook qua financiën en dit geeft rust.”


Over Wolfpack

Koen den Hollander en Michel van Koekenberg ontdekten hoe zij webshops door simpele ICT-oplossingen efficiënter en duurzamer kunnen maken. In 2017 richtte zij daarom het Amsterdamse ICT-bedrijf Wolfpack Digital Commerce Solutions op. Inmiddels telt Wolfpack 25 medewerkers en vestigingen in Zuid-Afrika en Bulgarije. Vanuit een duurzame missie biedt Wolfpack ICT-systemen en oplossingen voor digital commerce: webshops en logistieke systemen voor de retail. Klanten zijn onder andere Xenos, Joolz, Simon Lévelt, Open32 en McLaren F1. Zie voor meer informatie: https://wolfpack-dcs.com/

Auteur |   ·   maandag 8 nov, 2021

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

Jack Kuiper staat op zijn 62ste nog altijd aan het hoofd van Documizers Ontwikkelingen in technologie gaan zo snel, dat moet je aan jongere generaties overlaten, dacht Jack Kuijper altijd. Toch staat hij na twintig jaar, op zijn 62ste, nog altijd aan het hoofd van Documizers, leverancier van oplossingen voor documentprocessen, waarmee hij klanten zoals

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu kondigt vandaag een samenwerking aan met Deep Instinct, het allereerste bedrijf dat end-to-end deep learning gebruikt voor cybersecurity. Samen lanceren ze een unieke anti-ransomwaredienst, waarmee de meest geavanceerde bedreigingen – bekend en onbekend – in minder dan twintig miliseconden onschadelijk worden gemaakt. Fujitsu en Deep Instinct bieden hiermee de snelste en meest effectieve beveiligingsoplossing van

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu Limited en Microsoft Corporation kondigen een vijfjarig strategisch partnership aan en breiden daarmee hun bestaande samenwerking uit. Binnen het partnership investeren beide bedrijven in de ontwikkeling van innovatieve Fujitsu Uvance-oplossingen. Fujitsu en Microsoft gebruiken verschillende Microsoft Cloudplatforms en toonaangevende technologieën, waarmee ze digitaal transformeren hoe organisaties duurzamere oplossingen ontwikkelen die inspelen op maatschappelijke behoeften. 

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken