Vier op de tien webshophouders haalt minder voldoening uit werk door marketplaces

Amsterdam, 8 november 2021 – Vier op de tien ondernemers of eindverantwoordelijken achter een webshop zegt minder voldoening uit zijn of haar werk te halen als er zaken worden gedaan via een marketplace. Dat blijkt uit onderzoek van Wolfpack onder 449 ondernemende of in loondienst werkende managers en eigenaren van webshops, uitgevoerd door Panelwizard. Ook is 42 procent bang dat klanten het merk niet meer exclusief vinden als de webshop zich aansluit bij een marketplace.

Veertig procent van de ondervraagden geeft aan dat er minder mensen naar de webshop komen sinds het bedrijf zich heeft aangesloten bij een marketplace, of verwacht dit. Mannelijke ondernemers (42 procent) zien dit in de praktijk vaker gebeuren en maken zich hier meer zorgen over dan vrouwelijke webshopverantwoordelijken (37 procent). “Een marketplace, oftewel een online platform waar externe verkopers de mogelijkheid krijgen om hun assortiment te plaatsen en te verkopen, geeft ondernemers toegang tot een enorm potentieel aan nieuwe klanten”, vertelt Koen den Hollander, mede-oprichter en CFO van Wolfpack. “Vaak is de vrees voor het inboeten aan exclusiviteit onterecht. Consumenten waarderen het gemak van bestellen bij een Bol of Amazon. Ook zien we dat merkbeleving prima op een eigen site gecreëerd kan worden. ”

Bedrijfsgroei belangrijkste reden
Maar liefst 64 procent van de ondernemers en eindverantwoordelijken achter een webshop geeft aan dat verdere bedrijfsgroei de belangrijkste reden is om zich aan te sluiten bij een marketplace. Voor het bijbenen van de groei moeten processen worden geoptimaliseerd. Zo geeft  61 procent aan dat verdergaande automatisering, bijvoorbeeld via aansluiting op een marketplace, voor het bedrijf een belangrijk middel is om de sales te vergroten. Den Hollander: “Ondernemers kunnen alleen samenwerken met een marketplace als hun webshop optimaal geautomatiseerd is. Dit gaat op termijn enorm in de kosten schelen en webshops worden er veel efficiënter van.”

Marktdominantie
Ondanks de eerder genoemde automatisering en de daarmee gepaard gaande efficiëntie, zegt bijna de helft van de ondervraagden het vervelend te vinden dat marketplaces de markt domineren. “Het gemak  van een marketpace kan als nadeel hebben dat webshops de directe relatie met de klant kwijtraken”, vertelt Den Hollander. “Aan de andere kant kunnen ondernemers en consumenten er veel baat bij hebben omdat een marketplace betrouwbaar is. De klant weet dan ook precies wat hij kan verwachten qua levering maar ook qua financiën en dit geeft rust.”


Over Wolfpack

Koen den Hollander en Michel van Koekenberg ontdekten hoe zij webshops door simpele ICT-oplossingen efficiënter en duurzamer kunnen maken. In 2017 richtte zij daarom het Amsterdamse ICT-bedrijf Wolfpack Digital Commerce Solutions op. Inmiddels telt Wolfpack 25 medewerkers en vestigingen in Zuid-Afrika en Bulgarije. Vanuit een duurzame missie biedt Wolfpack ICT-systemen en oplossingen voor digital commerce: webshops en logistieke systemen voor de retail. Klanten zijn onder andere Xenos, Joolz, Simon Lévelt, Open32 en McLaren F1. Zie voor meer informatie: https://wolfpack-dcs.com/

Auteur |   ·   maandag 8 nov, 2021

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Linden-IT hoogste nieuwe binnenkomer MT1000 

Linden-IT hoogste nieuwe binnenkomer MT1000 

Detacheringsbureau Linden-IT is de hoogste nieuwe binnenkomer in de sector ICT Detachering & Outsourcing van de vandaag bekendgemaakte MT1000, het grootste onderzoek onder zakelijke beslissers naar de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. De Amsterdamse arbeidsbemiddelaar van IT-professionals is in hun categorie op de vierde plaats geëindigd. De MT1000 ranglijst is dit jaar

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Advocatenkantoor Baker McKenzie heeft zijn eDiscovery-technologiediensten voor internationale kantoren uitgebreid met de implementatie van een nieuwe eDiscovery-oplossing: het cloud gebaseerde RelativityOne. Met dit SaaS-product kan Baker McKenzie beter enorme hoeveelheden gegevens verwerken en cliënten wereldwijd helpen met snelle reacties op complexe onderzoeken, rechtszaken, arbitrage en nalevingskwesties. eDiscovery vergemakkelijkt het beheer van grote hoeveelheden gegevens en

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Social selling is onmisbaar voor elk modern salesteam dat volop vooruit wil in het opbouwen en onderhouden van relaties. Want voor groei en succes moet elke fase van de salesfunnel kloppen. In deze ambitie is social media en vooral LinkedIn als marketing- en saleskanaal niet meer weg te denken. Geldt dit ook voor jouw salesteam?

Iron Mountain Insight® SaaSplatform breidt mogelijkheden uit op AWS

Iron Mountain Insight® SaaSplatform breidt mogelijkheden uit op AWS

Iron Mountain (NYSE: IRM) – een wereldwijd toonaangevende aanbieder voor innovatieve diensten op het gebied van dataopslag, datacenter-infrastructuur, asset lifecycle management en informatiemanagement – kondigt aan dat haar content services platform, Iron Mountain InSight (InSight), nu beschikbaar is voor klanten als Software as a Service (SaaS)-dienst op Amazon Web Services (AWS). Met deze uitbreiding biedt

Helft Nederlandse bedrijven door krappe arbeidsmarkt eerder bereid mbo’ers aan te nemen

Helft Nederlandse bedrijven door krappe arbeidsmarkt eerder bereid mbo’ers aan te nemen

Zeventien procent neemt daarentegen liever geen middelbaargeschoolden aan Maar liefst 51 procent van alle Nederlandse organisaties neemt op dit moment eerder middelbaargeschoolde kandidaten aan dan voorheen. Dit blijkt uit onderzoek van Linden-IT onder 1.021 Nederlandse HR-verantwoordelijken, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks de sterk toegenomen vraag naar talent probeert nog altijd een zesde van alle Nederlandse bedrijven

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken