Versla de concurrent dankzij big data

Concurreren is belangrijker dan ooit. Bedrijven die op de juiste manier met big data omgaan, hebben de toekomst. Niets doen met big data is geen optie meer.

Steeds meer winkeliers spelen in op de behoeften van de klant middels big data. Neem nu supermarktketen Albert Heijn met haar Bonuskaart. Dankzij deze persoonlijke kortingskaart verzamelt de supermarkt allerlei gegevens van haar klanten die daarop door de supermarkt worden benaderd met relevante aanbiedingen op basis van hun eigen aankooppatroon. Big data is in die zin zeer zinvol, maar het zorgt ook voor de nodige uitdagingen. “Het grappige van big data is dat het eigenlijk een probleem beschrijft en het toch een hype wordt”, begint Eric van Tol, lid van ngi-NGN, een vereniging die belangen van ICT-professionals vertegenwoordigt, director van het nieuw opgerichte expertisecentrum Big Data van Fontys Hogeschool én aanjager van het ICT doorbraakproject Big Data van het Ministerie van Economische Zaken.

Technisch een uitdaging
Van Tol waarschuwt dat computersystemen moeite hebben de hoeveelheid data die we verzamelen aan te kunnen. Voor IT-afdelingen is het een uitdaging om de juiste systemen en de juiste data aan elkaar te koppelen, zodat de gegevens en informatie integraal beschikbaar komen. De storage-systemen moeten snel, schaalbaar en flexibel zijn en tevens in staat om zowel gestructureerde als ongestructureerde data te integreren.“Dat is technisch keer op keer een uitdaging, maar gelukkig zien bedrijven ook de waarde in van big data en dat ze dus iets met die systemen moeten. Dankzij big data kunnen zij blijven concurreren”, zegt Van Tol.

Blijvende hype
Een heldere, eenduidige definitie van big data is er niet. Toch is het een zeer populair fenomeen geworden. “Ik denk dat het gehyped is, maar aan de andere kant is het wel een blijvertje”, aldus Van Tol. “We doen alsof het een technologische revolutie is, maar het is een proces dat al jaren loopt. In die zin is het meer een sociologische revolutie.” Een eenduidige definitie van big data is volgens Van Tol trouwens ook niet zo boeiend. Onderzoeksbureau Meta Group introduceerde in 2001 wel de drie V’s als handvat bij de kwantificering van big data. Die drie V’s staan voor Volume, Velocity en Variety. Oftewel: big data is waardevol voor de business bij snelle beschikbaarheid, het moet afkomstig zijn uit meerdere bronnen en flexibel verrijkt kunnen worden met andere (ongestructureerde) data.

Analyseren
Kort gezegd is big data de grote verzameling van informatie die we met z’n allen creëren en vergaren via allerhande digitale kanalen. Door die schat aan gestructureerde en ongestructureerde data te analyseren, kunnen bedrijven waarde toevoegen aan hun business door nieuwe producten en diensten te ontwikkelen op basis van die data. Volgens Van Tol ligt hier een belangrijke uitdaging. “Hoe kun je uit die data nieuwe diensten ontwikkelen die je nog helemaal niet voorzien hebt? Dat is een vraag waar veel bedrijven mee kampen.” De grootste spelers in het bedrijfsleven – telecom, banken, verzekeraars – zijn inmiddels wel gestroomlijnd in het omgaan met die grote hoeveelheid data waar zij dagelijks mee te maken hebben. “Zij maken nu de slag naar het indelen van hun klanten en ze individueel leren kennen dankzij die data”, vertelt Van Tol. “Daardoor zijn zij steeds beter in staat om persoonlijke diensten aan te bieden. Dat is het grootste voordeel van big data. Maar je moet wel over de juiste data beschikken en die data terug kunnen vertalen naar wat de consument wil. Dan heb je de sleutel in handen.”

Auteur |   ·   woensdag 9 jul, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Door de huidige pandemie is Orange vastbesloten haar klanten ten alle tijden te verzekeren van de services en de beschikbaarheid van haar netwerken. Dit is de rol en verantwoordelijkheid van Orange Group als operator. Zowel in Frankrijk als in de rest van de wereld ondersteunt Orange haar particuliere en zakelijke klanten, evenals overheidsinstanties. Orange zorgt

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Voor maar liefst 73 procent van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Van alle ondervraagden vindt 68 procent het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; een kwart van hen noemt het

Fujitsu voor vierde keer uitgeroepen tot leider in Gartner Magic Quadrant voor Managed Workplace Services Europa

Fujitsu voor vierde keer uitgeroepen tot leider in Gartner Magic Quadrant voor Managed Workplace Services Europa

Voor het vierde opeenvolgende jaar heeft analistenbureau Gartner Fujitsu uitgeroepen tot leider in haar 2020 Magic Quadrant voor Managed Workplace Services in Europa. Uit het rapport blijkt dat Fujitsu door alle leveranciers het hoogst gepositioneerd wordt vanwege haar vermogen de eigen visie uit te voeren. Volgens Gartner zijn Managed Workplace Services, activiteiten gericht op “het

Digitalisering noodzakelijk voor groei

Digitalisering noodzakelijk voor groei

Maar liefst 62 procent van het Nederlandse MKB ziet meegaan in digitale ontwikkelingen als een vereiste voor de toekomstige groei van hun organisatie. Dit blijkt uit onderzoek van MKB-financieringsplatform October onder 1.023 Nederlandse MKB-ondernemers, uitgevoerd door Panelwizard. Desondanks weet 49 procent van de ondervraagden niet precies hoe digitale ontwikkelingen kunnen worden ingezet om de onderneming te laten groeien. De

Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan

Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan

Maar liefst twaalf procent van de werkende Nederlanders is een voorstander van een werkplek zonder printers. Dit blijkt uit onderzoek van AFAS Software onder 1.123 werkende Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Van alle ondervraagden zegt een kwart zich weleens te ergeren aan collega’s die te vaak printen. De grootste voorstanders van een papierloos kantoor zijn werknemers

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken