Twee op drie werkgevers: “Werknemer verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling”

Maar liefst 58 procent van de Nederlandse bedrijven legt de verantwoordelijkheid voor persoonlijke groei, zoals het bijschaven van vaardigheden, volledig neer bij de werknemer neer. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.057 HR-professionals uitgevoerd door Lepaya in samenwerking met Panelwizard. De beloftes rondom een leven lang leren lijken daarmee haaks te staan op de situatie in de praktijk.

Het is van groot belang dat het duidelijk wordt wie verantwoordelijk is voor de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, blijkt uit het onderzoek. Een derde van de ondervraagde organisaties verwacht dat hun werknemers, door de invloed van automatisering op de arbeidsmarkt, over tien jaar niet meer over de juiste skills beschikken om hun werk naar behoren uit te kunnen voeren. Hoe groter het bedrijf, hoe groter de kans dat werknemers de digitalisering niet kunnen bijbenen. Waar het kleinbedrijf verwacht dat een kwart van de werknemers vaardigheden tekort gaat komen, bedraagt dit percentage onder grote bedrijven (1.000+ medewerkers) ruim 40 procent. 

Aannemen in plaats van omscholen

Dat het Nederlandse bedrijfsleven de verantwoordelijkheid voor persoonlijke ontwikkeling bij de medewerker neerlegt, blijkt verder uit het feit dat maar liefst 36 procent van de ondervraagde organisaties geen strategie heeft rondom het bij- en omscholen van medewerkers. Dit heeft ook gevolgen voor het aannamebeleid. Zo zegt een derde van hen bij vaardigheidstekorten eerder nieuwe mensen aan te nemen dan simpelweg bestaande medewerkers bij- of om te scholen. Daarnaast is bij de helft van de ondervraagde bedrijven niet iedereen binnen de organisatie op de hoogte van de beschikbare leerbudgetten, terwijl 10% aangeeft niet eens over een leerbudget te beschikken.

Onbewust onbekwaam

Volgens René Janssen, oprichter van Lepaya, zijn veel organisaties niet genoeg bezig met  persoonlijke ontwikkeling van personeel. De resultaten uit het onderzoek ondersteunen deze visie: een op de acht bedrijven heeft geen idee of hun werknemers op dit moment de juiste skills bezitten voor hun toekomstige rol.

 “Het besef dat de vaardigheden van je werknemers je organisatie kan maken of breken, leeft nog verre van voldoende bij organisaties zelf. Werknemer en werkgever wijzen naar elkaar over de verantwoordelijkheid voor persoonlijke ontwikkeling. Riskant hieraan is dat beide partijen zich daardoor niet met dit cruciale onderwerp bezig te houden. Het is aan de werkgever om rechtsomkeert te maken, de benodigde skills in kaart te brengen en de weg te wijzen”, aldus Janssen. 

Auteur |   ·   dinsdag 11 mei, 2021

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

Jack Kuiper staat op zijn 62ste nog altijd aan het hoofd van Documizers Ontwikkelingen in technologie gaan zo snel, dat moet je aan jongere generaties overlaten, dacht Jack Kuijper altijd. Toch staat hij na twintig jaar, op zijn 62ste, nog altijd aan het hoofd van Documizers, leverancier van oplossingen voor documentprocessen, waarmee hij klanten zoals

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu kondigt vandaag een samenwerking aan met Deep Instinct, het allereerste bedrijf dat end-to-end deep learning gebruikt voor cybersecurity. Samen lanceren ze een unieke anti-ransomwaredienst, waarmee de meest geavanceerde bedreigingen – bekend en onbekend – in minder dan twintig miliseconden onschadelijk worden gemaakt. Fujitsu en Deep Instinct bieden hiermee de snelste en meest effectieve beveiligingsoplossing van

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken