Technologische vooruitgang betekent niet automatisch hogere arbeidsproductiviteit

Tijdens het Smart Humanity evenement bij de OBA in Amsterdam van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI) stond de rol van de mens centraal. Technologie ontwikkelt zich razend snel. Maar wat is de invloed van toenemende inzet van techniek en bijbehorende digitalisering op het werk van de duizenden kenniswerkers binnen organisaties?

De documentaire ‘Kenniswerk’ was de inhoudelijke uitsmijter van het event. Tech-filosoof Martijn Aslander vraagt zich af wat een kenniswerker precies is en hoe technologische ontwikkelingen deze werkers beïnvloeden. Verschillende experts, onder meer Bas van der Veldt, Wouter van Noort, Marleen Stikker en Maarten Schurink geven in de documentaire hun eigen definitie van een kenniswerker.

Arbeidsproductiviteit
Digitalisering leidt niet tot een versnelling en verhoging van productiviteit, maar tot een steeds kleinere toename in arbeidsproductiviteit. Dit is een trendbreuk ten opzichte van de industrialisatie en de daarop volgende ontwikkelingen. We zijn bekend met versnelling en verhoging van de productie in bijvoorbeeld fabrieken. Om de nieuwe complexiteit en processen te faciliteren, ontstond een managementlaag binnen organisaties, en werden processen steeds efficiënter.

De opkomst van de computer heeft dan ook veel veranderd, maar zorgt er tegenwoordig voor dat we in de oude werkwijzen blijven hangen. Aslander: “Zo is de manier van informatie opslaan binnen een mappenstructuur eigenlijk gewoon de digitale versie van een hoop ordners bewaren in de ladekasten op kantoor. Informatie wordt zo alleen opgeslagen, maar niet op de juiste manier beschikbaar gesteld en gedeeld. Dit kan beter. Door effectief in plaats van efficiënt te werken, kunnen medewerkers de productiviteit verhogen. De hoeveelheid informatie die mensen tot hun beschikking krijgen wordt steeds groter. Je kunt wel een hoop informatie verzamelen via mail, WhatsApp of Slack, maar als je tijdens een vergadering niet snel bij deze informatie komt, heb je er niets aan.”

Causaliteit
De documentaire gaat in op de causaliteit van bepaalde activiteiten en gebeurtenissen. Wanneer is iemand productief? Op een achturige werkdag kan iemand output leveren waardoor je als organisatie een voltallige factuur naar de opdrachtgever kan sturen, maar ’s avonds onder de douche verzin je een idee dat het bedrijf een enorme groei kan opleveren. “Waar is dan de causaliteit tussen het aantal gewerkte uren en iemands productiviteit?” vraagt Aslander zich af.

Aslander geeft in de documentaire aan dat we in de economie nog verkeerd meten hoe productief iemand is, namelijk te veel op basis van schaarste alsof het een bezit is. En dat is een beeld dat niet meer past in de nieuwe, digitale wereld van de kenniswerker, al was het maar omdat de wereld verandert in een plek waar steeds meer (gratis) te delen is. Kortom, we staan aan het begin van een nieuwe manier van (kennis-)werken, het meten van productiviteit en het delen van kennis. Hoe dat verandert? Daarover gaan de informatieprofessionals van de KNVI het komende jaar graag met u in gesprek.

Auteur |   ·   vrijdag 22 nov, 2019

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Door de huidige pandemie is Orange vastbesloten haar klanten ten alle tijden te verzekeren van de services en de beschikbaarheid van haar netwerken. Dit is de rol en verantwoordelijkheid van Orange Group als operator. Zowel in Frankrijk als in de rest van de wereld ondersteunt Orange haar particuliere en zakelijke klanten, evenals overheidsinstanties. Orange zorgt

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Voor maar liefst 73 procent van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Van alle ondervraagden vindt 68 procent het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; een kwart van hen noemt het

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital, opgericht door Bas Rasker (Eliza was here, Zoover.com en Weeronline.nl) en Andreas Ezinga (KPMG, Plain Vanilla Investments, Ballorig), stelt per direct een bedrag van tenminste 10 miljoen euro beschikbaar voor investeringen in de zorg. Axivate Health neemt actief deel in Nederlandse en Europese scale-ups op het gebied van innovatieve zorgtechnologie. Rutger van Zuidam,

Eigenlijk weten we niet hoe onze computer werkt (en dat bezorgt ons een burn-out)

Eigenlijk weten we niet hoe onze computer werkt (en dat bezorgt ons een burn-out)

De moderne werknemer worstelt om alle ballen in de lucht te houden. Dat ligt niet in de laatste plaats aan hoe we ons werk uitvoeren, stelt techfilosoof Martijn Aslander. Een groot deel van de kenniswerkers heeft namelijk geen idee hoe ze optimaal kunnen werken met hun computer en smartphone. Vanaf de jaren 70 heeft de

Fujitsu voor vierde keer uitgeroepen tot leider in Gartner Magic Quadrant voor Managed Workplace Services Europa

Fujitsu voor vierde keer uitgeroepen tot leider in Gartner Magic Quadrant voor Managed Workplace Services Europa

Voor het vierde opeenvolgende jaar heeft analistenbureau Gartner Fujitsu uitgeroepen tot leider in haar 2020 Magic Quadrant voor Managed Workplace Services in Europa. Uit het rapport blijkt dat Fujitsu door alle leveranciers het hoogst gepositioneerd wordt vanwege haar vermogen de eigen visie uit te voeren. Volgens Gartner zijn Managed Workplace Services, activiteiten gericht op “het

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken