Succesvolle Nederlandse apps hebben weinig oog voor privacy

Populaire Nederlandse gratis apps voldoen nog onvoldoende aan de geldende privacywetgeving. Zo blijkt 40 procent van de populairste apps niet transparant over de verwerking van persoonsgegevens en blijkt 48 procent van de onderzochte apps slechts deels te voldoen aan de transparantievereisten.

Dat blijkt uit een analyse van consultancy- en detacheringsbureau Brunel onder de 25 populairste gratis apps van Nederlandse bodem. Het onderzoek laat zien dat de organisaties achter de onderzochte apps vaak enkele stappen hebben genomen om aan de wetgeving te voldoen, maar dat er nog wel het nodige te verbeteren valt. ‘Nu het gebruik van apps sterk toeneemt, stijgt ook de aandacht voor naleving van de privacywetgeving’, verklaart, Maikel Pals, directeur Legal & Finance bij Brunel. ‘Ondanks de ambitie om de wetgeving na te leven blijkt de praktijk weerbarstiger. Doordat apps zich begeven op het snijvlak van IT, legal en marketing & communicatie, hebben veel organisaties niet alle benodigde kennis in huis. Hierdoor schiet de naleving van de wetgeving in de praktijk geregeld te kort.’

Privacy Statement onder de maat
Vrijwel alle onderzochte apps beschikken over een privacy-beleid, maar slechts 8 procent van de onderzochte bedrijven geeft specifiek aan dat het Privacy Statement van toepassing is op de verwerking van persoonsgegevens die worden verwerkt ten behoeve van de app, terwijl dit wel een wettelijke eis is. Het Privacy Statement voldoet ook geregeld niet aan de wettelijke vereisten. In 40 procent van de gevallen scoort de app qua transparantie over zowel het doeleinde(n) van de verwerking van persoonsgegevens als de doorgifte naar derde partijen negatief. ‘De activiteiten van dochtermaatschappijen kunnen erg afwijken van de doelomschrijving van de app zelf,’ licht Pals toe. ‘De gebruiker weet dus niet bij wie zijn gegevens uiteindelijk terechtkomen en wat ermee gebeurt.’

Geen goede sier
In 56 procent van de gevallen voldoet de app slechts deels aan het wettelijke toestemmingsvereiste. Er wordt bijvoorbeeld wel in het privacy statement aangegeven dat opt-in vereist is, maar vervolgens is in de app nauwelijks nog iets terug te vinden van Privacy Settings (aan-uit) voor de gebruiker. Bovendien wordt geen granular choice aangeboden. ‘Op slechts één punt scoren de apps allemaal goed: alle verantwoordelijken vermelden hun contactgegevens’ zodat de berokkenen die hun rechten uitoefenen zoals het inzagerecht aan het goede adres zijn, zegt Pals. Bedrijven doen er volgens Pals goed aan privacy wet/ en regelgeving vroeg in het ontwikkelingsproces van hun apps te betrekken. ‘Je maakt geen goede sier als uitlekt dat je het niet zo nauw neemt met de wetgeving, zeker niet op een belangrijk thema als privacy.’

Auteur |   ·   donderdag 15 mei, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Applicatie maakt administratie voor zzp’ers in de bouw makkelijker DEDDO, het digitale gereedschap waarmee zelfstandige ondernemers in de bouw hun bouwadministraties organiseren, is vandaag officieel gelanceerd door management-, advies- en softwarebedrijf Brink. DEDDO biedt zzp’ers een eenvoudige calculatie-, offerte- en facturatieoplossing aan, waardoor zij meer tijd overhouden voor hun passie: bouwen. Met meer dan vijftig

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken