Succesvolle Nederlandse apps hebben weinig oog voor privacy

Populaire Nederlandse gratis apps voldoen nog onvoldoende aan de geldende privacywetgeving. Zo blijkt 40 procent van de populairste apps niet transparant over de verwerking van persoonsgegevens en blijkt 48 procent van de onderzochte apps slechts deels te voldoen aan de transparantievereisten.

Dat blijkt uit een analyse van consultancy- en detacheringsbureau Brunel onder de 25 populairste gratis apps van Nederlandse bodem. Het onderzoek laat zien dat de organisaties achter de onderzochte apps vaak enkele stappen hebben genomen om aan de wetgeving te voldoen, maar dat er nog wel het nodige te verbeteren valt. ‘Nu het gebruik van apps sterk toeneemt, stijgt ook de aandacht voor naleving van de privacywetgeving’, verklaart, Maikel Pals, directeur Legal & Finance bij Brunel. ‘Ondanks de ambitie om de wetgeving na te leven blijkt de praktijk weerbarstiger. Doordat apps zich begeven op het snijvlak van IT, legal en marketing & communicatie, hebben veel organisaties niet alle benodigde kennis in huis. Hierdoor schiet de naleving van de wetgeving in de praktijk geregeld te kort.’

Privacy Statement onder de maat
Vrijwel alle onderzochte apps beschikken over een privacy-beleid, maar slechts 8 procent van de onderzochte bedrijven geeft specifiek aan dat het Privacy Statement van toepassing is op de verwerking van persoonsgegevens die worden verwerkt ten behoeve van de app, terwijl dit wel een wettelijke eis is. Het Privacy Statement voldoet ook geregeld niet aan de wettelijke vereisten. In 40 procent van de gevallen scoort de app qua transparantie over zowel het doeleinde(n) van de verwerking van persoonsgegevens als de doorgifte naar derde partijen negatief. ‘De activiteiten van dochtermaatschappijen kunnen erg afwijken van de doelomschrijving van de app zelf,’ licht Pals toe. ‘De gebruiker weet dus niet bij wie zijn gegevens uiteindelijk terechtkomen en wat ermee gebeurt.’

Geen goede sier
In 56 procent van de gevallen voldoet de app slechts deels aan het wettelijke toestemmingsvereiste. Er wordt bijvoorbeeld wel in het privacy statement aangegeven dat opt-in vereist is, maar vervolgens is in de app nauwelijks nog iets terug te vinden van Privacy Settings (aan-uit) voor de gebruiker. Bovendien wordt geen granular choice aangeboden. ‘Op slechts één punt scoren de apps allemaal goed: alle verantwoordelijken vermelden hun contactgegevens’ zodat de berokkenen die hun rechten uitoefenen zoals het inzagerecht aan het goede adres zijn, zegt Pals. Bedrijven doen er volgens Pals goed aan privacy wet/ en regelgeving vroeg in het ontwikkelingsproces van hun apps te betrekken. ‘Je maakt geen goede sier als uitlekt dat je het niet zo nauw neemt met de wetgeving, zeker niet op een belangrijk thema als privacy.’

Auteur |   ·   donderdag 15 mei, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk wint STEAM Cup Challenge 2020

Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk wint STEAM Cup Challenge 2020

Het Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk heeft dit jaar de STEAM Cup Challenge gewonnen. Met een Micro:bit, een minicomputer waarmee toepassingen kunnen worden gemaakt door hem eenvoudig te programmeren, ontwierpen zij het beste idee binnen het thema ‘Smart City’. De jury prees het winnende team om de slimme wisselwerking tussen een lagere uitstoot van broeikasgassen

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Door de huidige pandemie is Orange vastbesloten haar klanten ten alle tijden te verzekeren van de services en de beschikbaarheid van haar netwerken. Dit is de rol en verantwoordelijkheid van Orange Group als operator. Zowel in Frankrijk als in de rest van de wereld ondersteunt Orange haar particuliere en zakelijke klanten, evenals overheidsinstanties. Orange zorgt

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Voor maar liefst 73 procent van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Van alle ondervraagden vindt 68 procent het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; een kwart van hen noemt het

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital, opgericht door Bas Rasker (Eliza was here, Zoover.com en Weeronline.nl) en Andreas Ezinga (KPMG, Plain Vanilla Investments, Ballorig), stelt per direct een bedrag van tenminste 10 miljoen euro beschikbaar voor investeringen in de zorg. Axivate Health neemt actief deel in Nederlandse en Europese scale-ups op het gebied van innovatieve zorgtechnologie. Rutger van Zuidam,

Eigenlijk weten we niet hoe onze computer werkt (en dat bezorgt ons een burn-out)

Eigenlijk weten we niet hoe onze computer werkt (en dat bezorgt ons een burn-out)

De moderne werknemer worstelt om alle ballen in de lucht te houden. Dat ligt niet in de laatste plaats aan hoe we ons werk uitvoeren, stelt techfilosoof Martijn Aslander. Een groot deel van de kenniswerkers heeft namelijk geen idee hoe ze optimaal kunnen werken met hun computer en smartphone. Vanaf de jaren 70 heeft de

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken