Met de komst van de smartwatch lijken traditionele horlogefabrikanten het zwaar te krijgen. Het tegendeel is echter waar. Door de komst van de smartwatch krijgen horlogefabrieken juist kansen.
De smartwatches van Sony, Samsung en Qualcomm vormen geen bedreiging voor traditionele horlogefabrikanten. In plaats daarvan biedt dit nieuwe horloge juist kans voor de traditionele horlogefabrieken. Dat is althans de mening van Nick Hayek, de baas van Swatch. “Als mensen die normaalgesproken nooit iets om hun pols dragen, beginnen met het dragen van een smartwatch, kunnen we deze mensen er zeker van overtuigen om in plaats daarvan snel een mooi horloge te gaan dragen”, aldus Hayek tegen persbureau Reuters.
Kennis in overvloed
Door de jarenlange ervaring van veel traditionele horlogefabrikanten hebben zij voldoende kennis in huis om ook een smartwatch te maken. Alleen zie je volgens Hayek dat de traditionele bedrijven maar weinig behoefte hebben om zich te mengen in de markt voor de smartwatches. “We willen geen voorraad technologiebommen opbouwen die mensen niet willen kopen.”
Paparazzi
Hoewel de traditionele horloges bij Swatch de boventoon voeren, is het bedrijf niet onbekend op het gebied van de smartwatch. Tien jaar geleden lanceerde Swatch in samenwerking met Microsoft al een smartwatch. Dit apparaat, genaamd Paparazzi, gaf gebruikers toegang tot onder andere nieuws, horoscopen en andere informatie. Het product werd echter geen succes en het is nog maar de vraag of dat met de smartwatch van andere producenten wel het geval zal zijn.