Regenval metingen met behulp van GSM-masten

Het KNMI heeft met behulp van GSM-masten betrouwbare regenkaarten voor het hele land kunnen samenstellen. Het nationale data-en kenniscentrum voor weer wil dit in de toekomst vaker gaan doen. De onderzoekers hebben twaalf regenachtige dagen onderzocht en de gegevens van het netwerk van T-Mobile gebruikt om nauwkeurige regenkaarten samen te stellen.

Demping
De hoeveelheid neerslag wordt door het KNMI en Wageningen University bepaald door de demping van het signaal tussen twee antennes van GSM-masten. Op deze manier kan precies de intensiteit van de neerslag tussen de twee masten worden gemeten. “Het principe van de demping is al jaren bekend en wij zijn niet de enige die zich met deze vraag hebben beziggehouden, maar we zijn wel de eerste die op nationale schaal metingen hebben verricht”, aldus KNMI-onderzoeker Aart Overeem. Het onderzoek van het KNMI en Wageningen University wordt binnenkort onderscheiden met de Väisälä Award

Huidige technologie
Voorheen werd de meting gedaan door regenmeters op de grond en twee regenradars, waarvan één in De Bilt en de andere in Den Helder. Hiermee wordt over een gebied van 300 km. Door de grote hoogte waarop de radars meten geven de relatief lagere GSM-masten een completer beeld. Daarbij zijn de fysieke regenmeters onnauwkeuriger, omdat deze niet overal staan.

Foto: Ab Donker

Auteur |   ·   dinsdag 1 jul, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk wint STEAM Cup Challenge 2020

Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk wint STEAM Cup Challenge 2020

Het Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk heeft dit jaar de STEAM Cup Challenge gewonnen. Met een Micro:bit, een minicomputer waarmee toepassingen kunnen worden gemaakt door hem eenvoudig te programmeren, ontwierpen zij het beste idee binnen het thema ‘Smart City’. De jury prees het winnende team om de slimme wisselwerking tussen een lagere uitstoot van broeikasgassen

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Door de huidige pandemie is Orange vastbesloten haar klanten ten alle tijden te verzekeren van de services en de beschikbaarheid van haar netwerken. Dit is de rol en verantwoordelijkheid van Orange Group als operator. Zowel in Frankrijk als in de rest van de wereld ondersteunt Orange haar particuliere en zakelijke klanten, evenals overheidsinstanties. Orange zorgt

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Voor maar liefst 73 procent van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Van alle ondervraagden vindt 68 procent het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; een kwart van hen noemt het

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital, opgericht door Bas Rasker (Eliza was here, Zoover.com en Weeronline.nl) en Andreas Ezinga (KPMG, Plain Vanilla Investments, Ballorig), stelt per direct een bedrag van tenminste 10 miljoen euro beschikbaar voor investeringen in de zorg. Axivate Health neemt actief deel in Nederlandse en Europese scale-ups op het gebied van innovatieve zorgtechnologie. Rutger van Zuidam,

Eigenlijk weten we niet hoe onze computer werkt (en dat bezorgt ons een burn-out)

Eigenlijk weten we niet hoe onze computer werkt (en dat bezorgt ons een burn-out)

De moderne werknemer worstelt om alle ballen in de lucht te houden. Dat ligt niet in de laatste plaats aan hoe we ons werk uitvoeren, stelt techfilosoof Martijn Aslander. Een groot deel van de kenniswerkers heeft namelijk geen idee hoe ze optimaal kunnen werken met hun computer en smartphone. Vanaf de jaren 70 heeft de

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken