Recensiewebsites klaar met monopolie Google

Verschillende recensiewebsites openen gezamenlijk de aanval op de monopolie van Google. Ze bieden een Chrome-plugin aan die volgens hen betere en nauwkeurigere zoekresultaten zou tonen dan Google normaal doet.

De ontwikkelaars van de Chrome-plugin, die zich groeperen in het consortium ‘Focus on the user’ roepen Google een halt toe na aanleiding van het Europese mededingingsonderzoek dat onderzocht of Google zijn eigen diensten voortrekt in haar zoekresultaten. Focus on the user claimt dat dit inderdaad het geval is en dat Google bij lokale zoekopdrachten naar bijvoorbeeld bedrijven in de buurt, haar eigen Google+ resultaten voorrang geeft. Met het gebruik van de Chrome-plugin is dit voor Google niet langer mogelijk en wordt via het normale algoritme van Google gezocht naar de beste zoekresultaten.

De Chrome-plugin
De Chrome-plugin geeft Google de opdracht om naast Google+ ook te zoeken in concurrerende sites als Yelp, Tripadvisor en Booking.com. Volgens Focus on the user verkrijgt iemand die bijvoorbeeld op zoek is naar een geschikt hotel in Madrid, met de Chrome-plugin meer en betere recensies. Met deze ‘eerlijke’ zoekopdrachten die verlopen via het normale algoritme van Google, geeft de zoekmachine al snel de voorkeur aan zoekresultaten afkomstig van conurrerende sites in plaats van de eigen diensten van Google. Zo bewijst Focus on the user in een video dat Google bij een zoekopdracht naar hotels in Bilbao 137 recensies aanbiedt op Google+. Als de plugin is ingeschakeld, en dus ook gezocht wordt naar recensies van andere sites, stijgt dit aantal naar ruim 2.000 recensies. Daarbij stelt het consortium dat het aantal kliks op lokale bedrijven met de Chrome-plugin 23 procent hoger is dan wanneer men zoekt via het algoritme dat de Google+ resultaten voorrang geeft. Tot slot claimt Focos on the user dat bij ‘eerlijke’ zoekresultaten Google zijn eigen Google+ resultaten helemaal niet laat zien. Hiermee wordt volgens de concurrenten bewezen dat Google haar eigen diensten inderdaad voorrang geeft en hiermee de misschien wel meer relevante resultaten wegcijfert.

Discussie
De concurrerende recensiewebsites stellen dat de voorkeuren van Google van grote invloed zijn op hun verkeer, omdat zonder deze voorrang meer dan een derde van de Google-zoekopdrachten lokale resultaten zou opleveren. Google zelf beweert dat haar concurrenten “slechts één klik verderop zijn.” Daarbij stelt de zoekmachine dat bedrijven als Yelp en Tripadvisor juist steeds meer verdienen aan mensen die via Google worden doorgestuurd.

Auteur |   ·   donderdag 2 okt, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

Jack Kuiper staat op zijn 62ste nog altijd aan het hoofd van Documizers Ontwikkelingen in technologie gaan zo snel, dat moet je aan jongere generaties overlaten, dacht Jack Kuijper altijd. Toch staat hij na twintig jaar, op zijn 62ste, nog altijd aan het hoofd van Documizers, leverancier van oplossingen voor documentprocessen, waarmee hij klanten zoals

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu kondigt vandaag een samenwerking aan met Deep Instinct, het allereerste bedrijf dat end-to-end deep learning gebruikt voor cybersecurity. Samen lanceren ze een unieke anti-ransomwaredienst, waarmee de meest geavanceerde bedreigingen – bekend en onbekend – in minder dan twintig miliseconden onschadelijk worden gemaakt. Fujitsu en Deep Instinct bieden hiermee de snelste en meest effectieve beveiligingsoplossing van

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu Limited en Microsoft Corporation kondigen een vijfjarig strategisch partnership aan en breiden daarmee hun bestaande samenwerking uit. Binnen het partnership investeren beide bedrijven in de ontwikkeling van innovatieve Fujitsu Uvance-oplossingen. Fujitsu en Microsoft gebruiken verschillende Microsoft Cloudplatforms en toonaangevende technologieën, waarmee ze digitaal transformeren hoe organisaties duurzamere oplossingen ontwikkelen die inspelen op maatschappelijke behoeften. 

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Detacheringsbureau Linden-IT breidt per direct uit naar Zweden. De IT-dienstverlener gaat bedrijven vanuit Stockholm ondersteunen bij de detachering van IT-professionals, onder andere op het gebied van support, cloud en applicaties. Dit is na Portugal het tweede buitenlandse kantoor van Linden-IT, waarmee de uitbreiding een logische stap is binnen de internationale groeiambitie. In eerste instantie gaat

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken