Overheid faalt met ICT-projecten

Een onderzoek naar ICT-projecten van het Rijk brengt een aantal kwalijke zaken aan het licht. De kosten van projecten worden niet goed bijgehouden door de verschillende ministeries. Er heerst chaos binnen de organisaties en van gemaakte foute wordt niks geleerd. Deze en nog andere fout gaande zaken leiden tot een verspilling van 1 tot 5 miljard euro per jaar.

Het onderzoek is uitgevoerd door de tijdelijke commissie ICT-projecten bij de overheid. Onder leiding van Ton Elias is er een lijst gemaakt met 34 aanbevelingen. De belangrijkste is het oprichten van een nieuw orgaan genaamd Bureau ICT-Toetsing (BIT). BIT gaat dienen als keurmeester van nieuwe projecten met ICT-componenten. De komende 5 jaar toetst BIT deze projecten aan de hand van tien regels. Op die manier is er van te voren duidelijk of een project überhaupt wel financieel haalbaar is. Deze toetsing is van toepassing op projecten die meer dan 5 miljoen euro kosten.

Chaos
Sinds 1995 wordt er geen financieel overzicht op overkoepelend rijksniveau meer opgesteld. De hierdoor veroorzaakte chaos zorgt ervoor dat alle inzichten in uitgaven ontbreken. Daarnaast laat ook de Tweede Kamer de controlerende functie naast zich liggen. Projecten kunnen op deze manier bijvoorbeeld eerst bij het ene ministerie falen en vervolgens door een ander ministerie weer worden opgestart. Ook worden projecten die driegen te mislukken gefinancierd omdat er niemand is die het besluit neemt deze projecten stop te zetten. Door middel van automatisering wilde het kabinet in 2017 het volledige contact met bedrijven en burgers digitaal laten verlopen. De naar buiten gebrachte conclusies in combinatie met deze doelstelling laten goed zien dat de overheid geen idee heeft wat er gaande is binnen ICT-gerelateerde projecten.

BIT
Het Bureau ICT-Toetsing zal gaan opereren onder de rechtstreekste verantwoordelijkheid van de minister-president. Het moet een kleine en efficiënte organisatie worden die wordt onder het ministerie van Algemene Zaken. De adviezen gegeven door BIT zijn niet bindend. Er wordt dan ook vanuit gegaan dat de opdrachtgevers verstandig genoeg zijn om te luisteren en ditmaal wel te leren van hun fouten. BIT heeft de volgende tien regels opgesteld waar opdrachtgevers zich aan moeten houden:
1. Zorg voor een duidelijke rechtvaardiging voor het project waardoor er goede besluiten kunnen worden genomen.
2. Toon de meerwaarde aan voor eindgebruikers en de samenleving.
3. Zorg voor voldoende draagvlak voor het project.
4. Reorganiseer eerst bestaande processen voordat die geautomatiseerd worden.
5. Breng de risico’s van een project in kaart, zodat “doormodderen” wordt voorkomen.
6. Leg de verantwoordelijkheid van een project bij één persoon.
7. Verdeel het project in fases en probeer aan het einde van iedere fase een bruikbaar eindproduct af te leveren.
8. Ga uit van wat de ICT-standaarden zijn bij de overheid en toon de technische haalbaarheid aan van het project. Zorg dat het project aansluit bij bestaande processen.
9. Zorg dat er tijdens het project ruimte is voor kritiek en tegengeluid.
10. Maak duidelijk hoe het project aanbesteed wordt.

 

Auteur |   ·   donderdag 16 okt, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Amcor kiest voor Hybride Cloud-diensten van Orange Business Services

Amcor kiest voor Hybride Cloud-diensten van Orange Business Services

Internationale marktleider in verpakkingen Amcor maakt gebruik van hybride cloud-diensten van Orange Business Services om zijn wereldwijde infrastructuur te verbinden. Met deze pay-as-you-go oplossing, versimpelt het bedrijf zijn activiteiten.

Fujitsu framework Sholark versnelt transformatie van bedrijfsprocessen met AI en data-analyse

Fujitsu framework Sholark versnelt transformatie van bedrijfsprocessen met AI en data-analyse

Fujitsu maakt het voor bedrijven gemakkelijker om hun digitale transformatieprocessen te versnellen door artificial intelligence (AI), data-analyse en zakelijke besluitvorming aan elkaar te koppelen dankzij het nieuwe, krachtige Sholark-framework. Dit framework versnelt de ontwikkeling van complexe AI-projecten en kan gebruikt worden ter ondersteuning van de besluitvorming.

iSense voor vijfde keer op rij Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar

iSense voor vijfde keer op rij Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar

IT-detacheerder iSense is tijdens de Computable Awards, voor het vijfde jaar op rij verkozen tot ‘Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar’. De jury prees het bedrijf voor de manier waarop het haar kennis deelt en zich samen met de IT-gemeenschap inzet voor maximale ontwikkeling op zowel technisch als persoonlijk vlak.

IoT Connect Anywhere van Orange Business Services laat gebruiker LoRa® privé-netwerken opzetten

IoT Connect Anywhere van Orange Business Services laat gebruiker LoRa® privé-netwerken opzetten

Orange Business Services versnelt IoT binnen bedrijven met IoT Connect Anywhere. Deze dienst heeft een wide area network met een laag energieverbruik dat connectiviteit biedt op basis van LoRa open standard technologie. IoT Connect Anywhere biedt connectiviteit op locatie die geschikt is voor verschillende toepassingen, waaronder energie- en vloeistofbeheer, on-site tracking, geo-fencing, afvalcontrole, milieumetingen, verlichting

Bedrijfsleiders: “IoT-projecten moeten binnen drie jaar winstgevend zijn”

Bedrijfsleiders: “IoT-projecten moeten binnen drie jaar winstgevend zijn”

Een meerderheid van de bedrijfsleiders en IT-experts vindt dat een IoT-project tegenwoordig binnen drie jaar winstgevend moet zijn. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek1 van IDG Connect in opdracht van Fujitsu onder 330 bedrijfsleiders en IT-experts werkzaam bij bedrijven met meer dan 250 medewerkers. Een kwart van de ondervraagden zegt dat zij graag betere ondersteuning willen

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken