Online verzekeren nog weinig in trek bij jongeren

Alles is tegenwoordig via internet te regelen. Een concertje streamen, je belastingaangifte controleren, een album van iTunes plukken, een outfit bij elkaar shoppen: het internet heeft zich in ons consumptiegedrag gevestigd als een onmisbare schakel tussen consumenten en bedrijven. Deze ontwikkeling mag ook voor verzekeraars niet onopgemerkt blijven.

Met name jongeren omarmen het internet als hét middel om zich binnen enkele kliks te voorzien van wat ze nodig hebben. Het gemak en de flexibiliteit van het online shoppen zijn hiervoor de belangrijkste redenen. Zo is de helft van alle jongeren zelfs bereid om op internet een auto aan te schaffen. Al met al blijkt uit cijfers van het CBS dat meer dan 80 procent van de jongeren online shopt. Daar geen bedrijf meer zonder webshop kan om haar producten aan te bieden, kunnen ook de verzekeraars niet achter blijven. Volgens Google wil in 2020 71 procent van de consumenten zijn verzekering online kunnen regelen. Hoewel verzekeraars maar moeizaam willen veranderen, is het bij veel verzekeraars al mogelijk om online een verzekering af te sluiten. Echter, opmerkelijk is dat deze ict-oplossing de online gefixeerde jongeren maar weinig bereikt.

Jongeren en hun zorgverzekering
Jongeren die tegenwoordig alles online lijken op te lossen, blijven op het internet maar moeilijk te bereiken voor verzekeraars. Ondanks de toenemende toegankelijkheid van verzekeraars op het internet, blijkt uit cijfers van UnitedConsumers dat een kwart van alle jongeren die achttien worden zijn zorgverzekering niet aanpast.  Kinderen zijn tot de leeftijd van achttien gratis meeverzekerd op de polis van de ouders. Daarna kunnen ze zelf een zorgverzekering afsluiten of via de ouders verzekerd blijven. Voor beide keuzes geldt dat jongeren goed moeten nadenken over hun eisen en wensen met betrekking tot hun zorgverzekering. Aangezien dit maar in mindere mate gebeurd, groeit het aantal onder- of oververzekerden achttienplussers ieder jaar. Als jongeren hier wat meer aandacht aan zouden besteden, besparen ze algauw honderden euro’s per jaar; geld dat goed gebruikt kan worden om op internet die winterjas mee te bestellen.

Onduidelijkheid
Dat een zorgverzekering maar weinig interesse wekt bij de gemiddelde achttienjarige is evident. Hiermee blijft het lastig voor verzekeraars om jongeren via het internet te bereiken. Echter, dit is niet de enige oorzaak van het feit dat maar weinig jongeren hun zorgverzekering aanpassen. Het blijkt namelijk dat het voor veel ouders onduidelijk is wanneer ze hun zorgverzekering mogen wijzigen voor hun kind. Hoewel veel ouders in de veronderstelling zijn dat ze pas in december hun verzekering kunnen wijzigen, kan dit al in de maand waarin hun zoon of dochter achttien wordt. Dit kan verklaren dat 54 procent van de achttienjarigen op de polis van hun ouders blijven staan.

Auteur |   ·   vrijdag 26 sep, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

Jack Kuiper staat op zijn 62ste nog altijd aan het hoofd van Documizers Ontwikkelingen in technologie gaan zo snel, dat moet je aan jongere generaties overlaten, dacht Jack Kuijper altijd. Toch staat hij na twintig jaar, op zijn 62ste, nog altijd aan het hoofd van Documizers, leverancier van oplossingen voor documentprocessen, waarmee hij klanten zoals

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu kondigt vandaag een samenwerking aan met Deep Instinct, het allereerste bedrijf dat end-to-end deep learning gebruikt voor cybersecurity. Samen lanceren ze een unieke anti-ransomwaredienst, waarmee de meest geavanceerde bedreigingen – bekend en onbekend – in minder dan twintig miliseconden onschadelijk worden gemaakt. Fujitsu en Deep Instinct bieden hiermee de snelste en meest effectieve beveiligingsoplossing van

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu Limited en Microsoft Corporation kondigen een vijfjarig strategisch partnership aan en breiden daarmee hun bestaande samenwerking uit. Binnen het partnership investeren beide bedrijven in de ontwikkeling van innovatieve Fujitsu Uvance-oplossingen. Fujitsu en Microsoft gebruiken verschillende Microsoft Cloudplatforms en toonaangevende technologieën, waarmee ze digitaal transformeren hoe organisaties duurzamere oplossingen ontwikkelen die inspelen op maatschappelijke behoeften. 

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Detacheringsbureau Linden-IT breidt per direct uit naar Zweden. De IT-dienstverlener gaat bedrijven vanuit Stockholm ondersteunen bij de detachering van IT-professionals, onder andere op het gebied van support, cloud en applicaties. Dit is na Portugal het tweede buitenlandse kantoor van Linden-IT, waarmee de uitbreiding een logische stap is binnen de internationale groeiambitie. In eerste instantie gaat

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken