Online verzekeren nog weinig in trek bij jongeren

Alles is tegenwoordig via internet te regelen. Een concertje streamen, je belastingaangifte controleren, een album van iTunes plukken, een outfit bij elkaar shoppen: het internet heeft zich in ons consumptiegedrag gevestigd als een onmisbare schakel tussen consumenten en bedrijven. Deze ontwikkeling mag ook voor verzekeraars niet onopgemerkt blijven.

Met name jongeren omarmen het internet als hét middel om zich binnen enkele kliks te voorzien van wat ze nodig hebben. Het gemak en de flexibiliteit van het online shoppen zijn hiervoor de belangrijkste redenen. Zo is de helft van alle jongeren zelfs bereid om op internet een auto aan te schaffen. Al met al blijkt uit cijfers van het CBS dat meer dan 80 procent van de jongeren online shopt. Daar geen bedrijf meer zonder webshop kan om haar producten aan te bieden, kunnen ook de verzekeraars niet achter blijven. Volgens Google wil in 2020 71 procent van de consumenten zijn verzekering online kunnen regelen. Hoewel verzekeraars maar moeizaam willen veranderen, is het bij veel verzekeraars al mogelijk om online een verzekering af te sluiten. Echter, opmerkelijk is dat deze ict-oplossing de online gefixeerde jongeren maar weinig bereikt.

Jongeren en hun zorgverzekering
Jongeren die tegenwoordig alles online lijken op te lossen, blijven op het internet maar moeilijk te bereiken voor verzekeraars. Ondanks de toenemende toegankelijkheid van verzekeraars op het internet, blijkt uit cijfers van UnitedConsumers dat een kwart van alle jongeren die achttien worden zijn zorgverzekering niet aanpast.  Kinderen zijn tot de leeftijd van achttien gratis meeverzekerd op de polis van de ouders. Daarna kunnen ze zelf een zorgverzekering afsluiten of via de ouders verzekerd blijven. Voor beide keuzes geldt dat jongeren goed moeten nadenken over hun eisen en wensen met betrekking tot hun zorgverzekering. Aangezien dit maar in mindere mate gebeurd, groeit het aantal onder- of oververzekerden achttienplussers ieder jaar. Als jongeren hier wat meer aandacht aan zouden besteden, besparen ze algauw honderden euro’s per jaar; geld dat goed gebruikt kan worden om op internet die winterjas mee te bestellen.

Onduidelijkheid
Dat een zorgverzekering maar weinig interesse wekt bij de gemiddelde achttienjarige is evident. Hiermee blijft het lastig voor verzekeraars om jongeren via het internet te bereiken. Echter, dit is niet de enige oorzaak van het feit dat maar weinig jongeren hun zorgverzekering aanpassen. Het blijkt namelijk dat het voor veel ouders onduidelijk is wanneer ze hun zorgverzekering mogen wijzigen voor hun kind. Hoewel veel ouders in de veronderstelling zijn dat ze pas in december hun verzekering kunnen wijzigen, kan dit al in de maand waarin hun zoon of dochter achttien wordt. Dit kan verklaren dat 54 procent van de achttienjarigen op de polis van hun ouders blijven staan.

Auteur |   ·   vrijdag 26 sep, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Orange Business Services en Cisco initiëren volgende generatie SD-LAN door co-innovatie

Orange Business Services en Cisco initiëren volgende generatie SD-LAN door co-innovatie

Orange Business Services en Cisco co-innoveren om klanten te helpen met het transformeren van hun local area network (LAN) naar meer flexibele en krachtige software defined LANs (SD-LAN). Voortbouwend op hun bestaande relatie en SD-WAN-klantsuccessen, zullen Orange en Cisco samenwerken met klanten om SD-LAN-oplossingen te ontwikkelen in haar Open Labs-programma. Deze oplossingen zullen toegesneden zijn

Alleen de jobhoppende IT’er krijgt er flink wat bij; kennis en expertise betalen niet uit

Alleen de jobhoppende IT’er krijgt er flink wat bij; kennis en expertise betalen niet uit

Trouwe IT’ers die het afgelopen jaar in dienst bleven bij hun werkgever werden hier niet voor beloond. Hun salaris steeg slechts 2,3 procent. Dit blijkt uit salarisonderzoek dat Berenschot en AG Connect, in samenwerking met de KNVI, lieten uitvoeren onder 2.688 IT’ers. Een hoger salaris blijkt ook een belangrijke reden te zijn om een andere

Aurecon kiest voor Orange Business Services

Aurecon kiest voor Orange Business Services

Orange Business Services gaat de mondiale communicatie-infrastructuur van Aurecon beheren, inclusief SD-WAN en cybersecurity diensten. Deze vijf jaar durende deal, bedoeld om het netwerk te transformeren, bedraagt 28 miljoen euro. De toekomstbestendige Flexible SD-WAN-dienst van Orange is een end-to-end-oplossing die aanzienlijk kosten zal besparen. Ook zal de agile netwerkcapaciteit verviervoudigen. Deze verhoogde capaciteit is cruciaal voor

iPhone-abonnement maandelijks opzegbaar via Go Lemon

iPhone-abonnement maandelijks opzegbaar via Go Lemon

De Nederlandse startup Go Lemon, een van de drie genomineerden van de Shopping Awards (voorheen Thuiswinkel Awards) later deze maand, biedt vanaf vandaag de kans om een iPhone-abonnement maandelijks op te zeggen. Go Lemon is de eerste partij die het mogelijk maakt om Apple devices volledig flexibel te gebruiken, zonder aanschaf of abonnement met looptijd.

Ruim helft Nederlandse executives kent belang directe data-uitwisseling tussen bedrijven niet

Ruim helft Nederlandse executives kent belang directe data-uitwisseling tussen bedrijven niet

Volgens 56 procent van de Nederlandse IT-professionals begrijpen Nederlandse executives het belang van directe data-uitwisseling tussen organisaties niet. De voordelen met betrekking tot de snelheid en veiligheid van de data-uitwisseling blijken bij hen onbekend. In andere Europese landen, het Midden-Oosten en Afrika geeft zelfs 71 procent van de IT-professionals aan dat het bestuur hier niet

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken