Online verzekeren nog weinig in trek bij jongeren

Alles is tegenwoordig via internet te regelen. Een concertje streamen, je belastingaangifte controleren, een album van iTunes plukken, een outfit bij elkaar shoppen: het internet heeft zich in ons consumptiegedrag gevestigd als een onmisbare schakel tussen consumenten en bedrijven. Deze ontwikkeling mag ook voor verzekeraars niet onopgemerkt blijven.

Met name jongeren omarmen het internet als hét middel om zich binnen enkele kliks te voorzien van wat ze nodig hebben. Het gemak en de flexibiliteit van het online shoppen zijn hiervoor de belangrijkste redenen. Zo is de helft van alle jongeren zelfs bereid om op internet een auto aan te schaffen. Al met al blijkt uit cijfers van het CBS dat meer dan 80 procent van de jongeren online shopt. Daar geen bedrijf meer zonder webshop kan om haar producten aan te bieden, kunnen ook de verzekeraars niet achter blijven. Volgens Google wil in 2020 71 procent van de consumenten zijn verzekering online kunnen regelen. Hoewel verzekeraars maar moeizaam willen veranderen, is het bij veel verzekeraars al mogelijk om online een verzekering af te sluiten. Echter, opmerkelijk is dat deze ict-oplossing de online gefixeerde jongeren maar weinig bereikt.

Jongeren en hun zorgverzekering
Jongeren die tegenwoordig alles online lijken op te lossen, blijven op het internet maar moeilijk te bereiken voor verzekeraars. Ondanks de toenemende toegankelijkheid van verzekeraars op het internet, blijkt uit cijfers van UnitedConsumers dat een kwart van alle jongeren die achttien worden zijn zorgverzekering niet aanpast.  Kinderen zijn tot de leeftijd van achttien gratis meeverzekerd op de polis van de ouders. Daarna kunnen ze zelf een zorgverzekering afsluiten of via de ouders verzekerd blijven. Voor beide keuzes geldt dat jongeren goed moeten nadenken over hun eisen en wensen met betrekking tot hun zorgverzekering. Aangezien dit maar in mindere mate gebeurd, groeit het aantal onder- of oververzekerden achttienplussers ieder jaar. Als jongeren hier wat meer aandacht aan zouden besteden, besparen ze algauw honderden euro’s per jaar; geld dat goed gebruikt kan worden om op internet die winterjas mee te bestellen.

Onduidelijkheid
Dat een zorgverzekering maar weinig interesse wekt bij de gemiddelde achttienjarige is evident. Hiermee blijft het lastig voor verzekeraars om jongeren via het internet te bereiken. Echter, dit is niet de enige oorzaak van het feit dat maar weinig jongeren hun zorgverzekering aanpassen. Het blijkt namelijk dat het voor veel ouders onduidelijk is wanneer ze hun zorgverzekering mogen wijzigen voor hun kind. Hoewel veel ouders in de veronderstelling zijn dat ze pas in december hun verzekering kunnen wijzigen, kan dit al in de maand waarin hun zoon of dochter achttien wordt. Dit kan verklaren dat 54 procent van de achttienjarigen op de polis van hun ouders blijven staan.

Auteur |   ·   vrijdag 26 sep, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Amcor kiest voor Hybride Cloud-diensten van Orange Business Services

Amcor kiest voor Hybride Cloud-diensten van Orange Business Services

Internationale marktleider in verpakkingen Amcor maakt gebruik van hybride cloud-diensten van Orange Business Services om zijn wereldwijde infrastructuur te verbinden. Met deze pay-as-you-go oplossing, versimpelt het bedrijf zijn activiteiten.

Fujitsu framework Sholark versnelt transformatie van bedrijfsprocessen met AI en data-analyse

Fujitsu framework Sholark versnelt transformatie van bedrijfsprocessen met AI en data-analyse

Fujitsu maakt het voor bedrijven gemakkelijker om hun digitale transformatieprocessen te versnellen door artificial intelligence (AI), data-analyse en zakelijke besluitvorming aan elkaar te koppelen dankzij het nieuwe, krachtige Sholark-framework. Dit framework versnelt de ontwikkeling van complexe AI-projecten en kan gebruikt worden ter ondersteuning van de besluitvorming.

iSense voor vijfde keer op rij Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar

iSense voor vijfde keer op rij Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar

IT-detacheerder iSense is tijdens de Computable Awards, voor het vijfde jaar op rij verkozen tot ‘Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar’. De jury prees het bedrijf voor de manier waarop het haar kennis deelt en zich samen met de IT-gemeenschap inzet voor maximale ontwikkeling op zowel technisch als persoonlijk vlak.

IoT Connect Anywhere van Orange Business Services laat gebruiker LoRa® privé-netwerken opzetten

IoT Connect Anywhere van Orange Business Services laat gebruiker LoRa® privé-netwerken opzetten

Orange Business Services versnelt IoT binnen bedrijven met IoT Connect Anywhere. Deze dienst heeft een wide area network met een laag energieverbruik dat connectiviteit biedt op basis van LoRa open standard technologie. IoT Connect Anywhere biedt connectiviteit op locatie die geschikt is voor verschillende toepassingen, waaronder energie- en vloeistofbeheer, on-site tracking, geo-fencing, afvalcontrole, milieumetingen, verlichting

Bedrijfsleiders: “IoT-projecten moeten binnen drie jaar winstgevend zijn”

Bedrijfsleiders: “IoT-projecten moeten binnen drie jaar winstgevend zijn”

Een meerderheid van de bedrijfsleiders en IT-experts vindt dat een IoT-project tegenwoordig binnen drie jaar winstgevend moet zijn. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek1 van IDG Connect in opdracht van Fujitsu onder 330 bedrijfsleiders en IT-experts werkzaam bij bedrijven met meer dan 250 medewerkers. Een kwart van de ondervraagden zegt dat zij graag betere ondersteuning willen

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken