Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Voor maar liefst 73 procent van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Van alle ondervraagden vindt 68 procent het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; een kwart van hen noemt het zelfs ‘zeer belangrijk’.

Dat de online reputatie van een werkgever van groot belang is voor sollicitanten, blijkt verder uit het feit dat maar liefst twaalf procent van hen deze als doorslaggevende reden noemt om voor een bepaalde baan te kiezen. “Het eerste gedeelte van het sollicitatieproces speelt zich tegenwoordig vrijwel geheel online af”, zegt Rob Brouwer, CEO van Jobrapido. “Door de coronacrisis missen we de fysieke contactmomenten die we normaal gesproken met organisaties hebben. Het online imago van een werkgever is hierdoor alleen maar belangrijker geworden. Over de hele wereld zie je de impact van het virus op bedrijfscommunicatie. Organisaties berichten op dit moment voornamelijk over initiatieven op het gebied van corporate social responsibility en laten tegelijkertijd zien dat ze er voor hun medewerkers en opdrachtgevers zijn.”

Informatie zoeken
Zonder uitgebreide informatie over de potentiële werkgever kan het lastig zijn om een openstaande vacature op waarde te schatten. Uit het onderzoek blijkt dat 91 procent van de ondervraagden daarom online op zoek gaat naar informatie over zijn eventuele toekomstige werkgever, alvorens er te solliciteren. Maar liefst de helft van de respondenten gebruikt hiervoor de bedrijfsprofielen op social media, zoals: LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Zeventien procent van hen zegt met Google of soortgelijke zoekmachines te zoeken naar nieuwsartikelen. Opvallend genoeg raadpleegt slechts negen procent de bedrijfswebsite. Brouwer: “Uiteindelijk draait het allemaal om relevantie. Het online imago van je organisatie kan feilloos zijn, maar als dit niet aansluit bij de uiteindelijke employee experience dan blijft deze sollicitant niet lang binnen boord. Door AI te combineren met slimme taxonomie proberen we kandidaten alleen de meest relevante vacatures te laten zien. Hierdoor trachten we niet alleen teleurstelling bij werkgevers en werknemers te voorkomen, maar tegelijkertijd ook het sollicitatieproces te verbeteren.”

Offline voorwaarden
Ondanks dat het online imago van een werkgever een grote rol speelt in de beslissing om wel- of niet te solliciteren, zijn de belangrijkste redenen om voor een baan te kiezen nog altijd analoog van aard. Uit een eerder onderzoek van Jobrapido, uitgevoerd door Intelligence Group bleek dat 53 procent van de ondervraagden een goed salaris de belangrijkste voorwaarde voor een baan vindt, gevolgd door een goede werksfeer (44 procent) en een vast contract (41 procent). Opvallend genoeg geven Millennials veel minder om een vaste betrekking (slechts 35 procent), maar hechten zij juist meer waarde aan carrièremogelijkheden (27 procent tegenover 11 procent van de oudere generaties) en uitdagend werk (27 procent tegenover 21 procent). Brouwer: “Verschillende generaties vragen om een verschillende aanpak, en dus verschillende vacatures. Daarom introduceren wij de Amazon-ervaring in werving en selectie. Door onze combinatie van A.I., machine learning en Smart Intuition Technology™,  kunnen wij vacatures en werkzoekenden automatisch koppelen. Zo voorzien we werkgevers van de meest geschikte kandidaten en werkzoekenden de best passende banen. En dat allemaal op het juiste moment en de juiste plaats.”

Auteur |   ·   donderdag 26 mrt, 2020

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Helft bedrijven maakindustrie maakt weinig gebruik van predictive maintenance

Helft bedrijven maakindustrie maakt weinig gebruik van predictive maintenance

Maar liefst 46 procent van de bedrijven in de maakindustrie maakt momenteel te weinig gebruik van predictive maintenance. Dit blijkt uit onderzoek van Axians onder 211 managers in de Nederlandse maakindustrie, uitgevoerd door Panelwizard. Als belangrijkste verklaring voor deze implementatie-achterstand noemt bijna twee derde van de ondervraagden een gebrek aan kennis binnen hun organisatie. Andere redenen zijn onvoldoende verzamelde

43 procent onderwijsprofessionals: “Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”

43 procent onderwijsprofessionals: “Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”

Volgens bijna de helft van de Nederlandse onderwijsprofessionals heeft de overstap naar digitaal lesgeven een positief effect op de prestaties van hun leerlingen. Dit blijkt uit onderzoek van SLBdiensten onder 523 Nederlandse onderwijsprofessionals, uitgevoerd door PanelWizard. Mede hierdoor wil maar liefst 53 procent van de ondervraagden in de toekomst graag vaker digitaal les (blijven) geven. Door het coronavirus heeft

Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk wint STEAM Cup Challenge 2020

Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk wint STEAM Cup Challenge 2020

Het Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk heeft dit jaar de STEAM Cup Challenge gewonnen. Met een Micro:bit, een minicomputer waarmee toepassingen kunnen worden gemaakt door hem eenvoudig te programmeren, ontwierpen zij het beste idee binnen het thema ‘Smart City’. De jury prees het winnende team om de slimme wisselwerking tussen een lagere uitstoot van broeikasgassen

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Door de huidige pandemie is Orange vastbesloten haar klanten ten alle tijden te verzekeren van de services en de beschikbaarheid van haar netwerken. Dit is de rol en verantwoordelijkheid van Orange Group als operator. Zowel in Frankrijk als in de rest van de wereld ondersteunt Orange haar particuliere en zakelijke klanten, evenals overheidsinstanties. Orange zorgt

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital, opgericht door Bas Rasker (Eliza was here, Zoover.com en Weeronline.nl) en Andreas Ezinga (KPMG, Plain Vanilla Investments, Ballorig), stelt per direct een bedrag van tenminste 10 miljoen euro beschikbaar voor investeringen in de zorg. Axivate Health neemt actief deel in Nederlandse en Europese scale-ups op het gebied van innovatieve zorgtechnologie. Rutger van Zuidam,

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken