Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Voor maar liefst 73 procent van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Van alle ondervraagden vindt 68 procent het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; een kwart van hen noemt het zelfs ‘zeer belangrijk’.

Dat de online reputatie van een werkgever van groot belang is voor sollicitanten, blijkt verder uit het feit dat maar liefst twaalf procent van hen deze als doorslaggevende reden noemt om voor een bepaalde baan te kiezen. “Het eerste gedeelte van het sollicitatieproces speelt zich tegenwoordig vrijwel geheel online af”, zegt Rob Brouwer, CEO van Jobrapido. “Door de coronacrisis missen we de fysieke contactmomenten die we normaal gesproken met organisaties hebben. Het online imago van een werkgever is hierdoor alleen maar belangrijker geworden. Over de hele wereld zie je de impact van het virus op bedrijfscommunicatie. Organisaties berichten op dit moment voornamelijk over initiatieven op het gebied van corporate social responsibility en laten tegelijkertijd zien dat ze er voor hun medewerkers en opdrachtgevers zijn.”

Informatie zoeken
Zonder uitgebreide informatie over de potentiële werkgever kan het lastig zijn om een openstaande vacature op waarde te schatten. Uit het onderzoek blijkt dat 91 procent van de ondervraagden daarom online op zoek gaat naar informatie over zijn eventuele toekomstige werkgever, alvorens er te solliciteren. Maar liefst de helft van de respondenten gebruikt hiervoor de bedrijfsprofielen op social media, zoals: LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Zeventien procent van hen zegt met Google of soortgelijke zoekmachines te zoeken naar nieuwsartikelen. Opvallend genoeg raadpleegt slechts negen procent de bedrijfswebsite. Brouwer: “Uiteindelijk draait het allemaal om relevantie. Het online imago van je organisatie kan feilloos zijn, maar als dit niet aansluit bij de uiteindelijke employee experience dan blijft deze sollicitant niet lang binnen boord. Door AI te combineren met slimme taxonomie proberen we kandidaten alleen de meest relevante vacatures te laten zien. Hierdoor trachten we niet alleen teleurstelling bij werkgevers en werknemers te voorkomen, maar tegelijkertijd ook het sollicitatieproces te verbeteren.”

Offline voorwaarden
Ondanks dat het online imago van een werkgever een grote rol speelt in de beslissing om wel- of niet te solliciteren, zijn de belangrijkste redenen om voor een baan te kiezen nog altijd analoog van aard. Uit een eerder onderzoek van Jobrapido, uitgevoerd door Intelligence Group bleek dat 53 procent van de ondervraagden een goed salaris de belangrijkste voorwaarde voor een baan vindt, gevolgd door een goede werksfeer (44 procent) en een vast contract (41 procent). Opvallend genoeg geven Millennials veel minder om een vaste betrekking (slechts 35 procent), maar hechten zij juist meer waarde aan carrièremogelijkheden (27 procent tegenover 11 procent van de oudere generaties) en uitdagend werk (27 procent tegenover 21 procent). Brouwer: “Verschillende generaties vragen om een verschillende aanpak, en dus verschillende vacatures. Daarom introduceren wij de Amazon-ervaring in werving en selectie. Door onze combinatie van A.I., machine learning en Smart Intuition Technology™,  kunnen wij vacatures en werkzoekenden automatisch koppelen. Zo voorzien we werkgevers van de meest geschikte kandidaten en werkzoekenden de best passende banen. En dat allemaal op het juiste moment en de juiste plaats.”

Auteur |   ·   donderdag 26 mrt, 2020

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

Jack Kuiper staat op zijn 62ste nog altijd aan het hoofd van Documizers Ontwikkelingen in technologie gaan zo snel, dat moet je aan jongere generaties overlaten, dacht Jack Kuijper altijd. Toch staat hij na twintig jaar, op zijn 62ste, nog altijd aan het hoofd van Documizers, leverancier van oplossingen voor documentprocessen, waarmee hij klanten zoals

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu kondigt vandaag een samenwerking aan met Deep Instinct, het allereerste bedrijf dat end-to-end deep learning gebruikt voor cybersecurity. Samen lanceren ze een unieke anti-ransomwaredienst, waarmee de meest geavanceerde bedreigingen – bekend en onbekend – in minder dan twintig miliseconden onschadelijk worden gemaakt. Fujitsu en Deep Instinct bieden hiermee de snelste en meest effectieve beveiligingsoplossing van

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken