Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Voor maar liefst 73 procent van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Van alle ondervraagden vindt 68 procent het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; een kwart van hen noemt het zelfs ‘zeer belangrijk’.

Dat de online reputatie van een werkgever van groot belang is voor sollicitanten, blijkt verder uit het feit dat maar liefst twaalf procent van hen deze als doorslaggevende reden noemt om voor een bepaalde baan te kiezen. “Het eerste gedeelte van het sollicitatieproces speelt zich tegenwoordig vrijwel geheel online af”, zegt Rob Brouwer, CEO van Jobrapido. “Door de coronacrisis missen we de fysieke contactmomenten die we normaal gesproken met organisaties hebben. Het online imago van een werkgever is hierdoor alleen maar belangrijker geworden. Over de hele wereld zie je de impact van het virus op bedrijfscommunicatie. Organisaties berichten op dit moment voornamelijk over initiatieven op het gebied van corporate social responsibility en laten tegelijkertijd zien dat ze er voor hun medewerkers en opdrachtgevers zijn.”

Informatie zoeken
Zonder uitgebreide informatie over de potentiële werkgever kan het lastig zijn om een openstaande vacature op waarde te schatten. Uit het onderzoek blijkt dat 91 procent van de ondervraagden daarom online op zoek gaat naar informatie over zijn eventuele toekomstige werkgever, alvorens er te solliciteren. Maar liefst de helft van de respondenten gebruikt hiervoor de bedrijfsprofielen op social media, zoals: LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Zeventien procent van hen zegt met Google of soortgelijke zoekmachines te zoeken naar nieuwsartikelen. Opvallend genoeg raadpleegt slechts negen procent de bedrijfswebsite. Brouwer: “Uiteindelijk draait het allemaal om relevantie. Het online imago van je organisatie kan feilloos zijn, maar als dit niet aansluit bij de uiteindelijke employee experience dan blijft deze sollicitant niet lang binnen boord. Door AI te combineren met slimme taxonomie proberen we kandidaten alleen de meest relevante vacatures te laten zien. Hierdoor trachten we niet alleen teleurstelling bij werkgevers en werknemers te voorkomen, maar tegelijkertijd ook het sollicitatieproces te verbeteren.”

Offline voorwaarden
Ondanks dat het online imago van een werkgever een grote rol speelt in de beslissing om wel- of niet te solliciteren, zijn de belangrijkste redenen om voor een baan te kiezen nog altijd analoog van aard. Uit een eerder onderzoek van Jobrapido, uitgevoerd door Intelligence Group bleek dat 53 procent van de ondervraagden een goed salaris de belangrijkste voorwaarde voor een baan vindt, gevolgd door een goede werksfeer (44 procent) en een vast contract (41 procent). Opvallend genoeg geven Millennials veel minder om een vaste betrekking (slechts 35 procent), maar hechten zij juist meer waarde aan carrièremogelijkheden (27 procent tegenover 11 procent van de oudere generaties) en uitdagend werk (27 procent tegenover 21 procent). Brouwer: “Verschillende generaties vragen om een verschillende aanpak, en dus verschillende vacatures. Daarom introduceren wij de Amazon-ervaring in werving en selectie. Door onze combinatie van A.I., machine learning en Smart Intuition Technology™,  kunnen wij vacatures en werkzoekenden automatisch koppelen. Zo voorzien we werkgevers van de meest geschikte kandidaten en werkzoekenden de best passende banen. En dat allemaal op het juiste moment en de juiste plaats.”

Auteur |   ·   donderdag 26 mrt, 2020

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Orange Business Services is officieel Microsoft Azure Networking Managed Service provider

Orange Business Services is officieel Microsoft Azure Networking Managed Service provider

Orange Business Services heeft zich als een van de eerste grote serviceproviders aangesloten bij het Microsoft Azure Networking Managed Service Provider (MSP) programma. Dit programma is ontworpen om bedrijven te helpen bij hun uitdagingen en behoeftes op het gebied van cloud- en hybride netwerken. Tijdens hun digitale transformatie zijn bedrijven steeds vaker op zoek naar

Vier op vijf HR-professionals onbekend met European e-Competence Framework

Vier op vijf HR-professionals onbekend met European e-Competence Framework

Maar liefst 81 procent van de Nederlandse HR-specialisten is niet bekend met het European e-Competence Framework (e-CF). Dit blijkt uit onderzoek van de Staffing Groep onder 1.040 Nederlandse HR-verantwoordelijken, uitgevoerd door Panelwizard. Van alle ondervraagden zegt slechts zestien procent dat zijn of haar organisatie gebruikmaakt van het e-CF. Opvallend genoeg ligt dit percentage onder de

Een op drie Nederlanders verwacht nooit slachtoffer te worden van internetoplichting

Een op drie Nederlanders verwacht nooit slachtoffer te worden van internetoplichting

Maar liefst 33 procent van de Nederlanders verwacht nooit het slachtoffer te worden van oplichting via het internet. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.052 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Acht op de tien ondervraagden vreest dat hun (groot)ouders wel online worden opgelicht. Vooral jongeren tot dertig jaar lijken niet onder de indruk van cybercriminelen.

Aanhoudend krappe arbeidsmarkt zorgt bij 45 procent IT’ers voor (te) hoge werkdruk

Aanhoudend krappe arbeidsmarkt zorgt bij 45 procent IT’ers voor (te) hoge werkdruk

67 procent geeft onderbezetting als belangrijke oorzaak De krapte op de IT-arbeidsmarkt heeft een flinke impact op IT’ers. Bijna de helft van hen noemt de huidige werkdruk (te) hoog. Dat blijkt uit de 21ste editie van de jaarlijkse Salary Survey die IT-vakplatform AG Connect en Berenschot, in samenwerking met de KNVI, onder ruim 1.800 IT’ers

Ondernemer hecht veel waarde aan data

Ondernemer hecht veel waarde aan data

 Maar liefst 73 procent van de Nederlandse ondernemers laat zich bij belangrijke beslissingen voornamelijk leiden door hun ‘ondernemersinstinct’. Dit blijkt uit onderzoek van Ledstores Europe onder 528 ondernemers, uitgevoerd door Panelwizard. Naast het onderbuikgevoel, baseert bijna een op de drie ondervraagden hun uiteindelijke besluit voornamelijk op data.   Vooral ondernemers in de financiële sector (89 procent), horeca (88

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken