Onderwijsprofessional vindt eigen ICT-kennis veel beter dan die van collega

Maar liefst 87 procent van de onderwijsprofessionals in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs beoordeelt de eigen ICT-kennis als goed of heel goed. Slechts de helft geeft zijn collega’s eenzelfde beoordeling. Dit blijkt uit onderzoek dat SLBdiensten liet uitvoeren onder 454 onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs en mbo. Vijftien procent van de ondervraagden vindt de kennis van andere medewerkers ondermaats. Maar vier procent vindt zijn eigen kennis onvoldoende.

“Het is een menselijke eigenschap om je eigen kennis beter te vinden dan die van anderen en jezelf niet als onderdeel van het ‘probleem’ te beschouwen”, aldus Jeroen Borgsteede, directeur van SLBdiensten.“Voor de gemiddelde leraar is digitalisering geen randvoorwaarde voor goed onderwijs. Hierdoor is de adoptie van toegepaste ICT-oplossingen laag, met name onder de oudere generatie.” Mbo-docenten zijn het minst te spreken over de ICT-vaardigheden van collega’s. 21 procent van hen vindt deze ondermaats, terwijl in het voortgezet onderwijs 11 procent van de leraren dit vindt.

Leerlingen net zo slim als collega’s?
Opvallend is dat de respondenten de ICT-kennis van hun leerlingen ongeveer even goed inschatten als die van hun collega’s: 55 procent vindt de kennis van leerlingen goed tot heel goed, terwijl 53 procent dit van collega’s vindt. “Kinderen zijn van jongs af aan dagelijks in de weer met telefoons, tablets en laptops. Het is daarom niet vreemd dat het gevoel bestaat dat leerlingen digitaal goed onderlegd zijn. Of dat betekent dat zij ook daadwerkelijk meer verstand hebben van ICT, is hier echter niet mee gezegd.”

Kennis delen en up-to-date houden

Het lijkt erop dat er qua ICT-kennis van docenten nog ruimte voor verbetering is. Maar wiens taak is het om deze kennis op een hoger niveau te brengen? Ruim dertig procent van de ondervraagden vindt dit de verantwoordelijkheid van de school waar zij werken. Hoewel veel instellingen zich hier ook mee bezighouden, vindt een derde de mate waarin dit gebeurt onvoldoende. Opvallend is dat bijna twee keer zoveel mannen als vrouwen vinden dat hun school op dit gebied te wensen over laat. Daarnaast kunnen collega’s ook onderling kennis delen, maar ook dat gebeurt volgens drie op de tien leraren te weinig.

Ambassadeurs aanstellen
Er moet dus meer kennis gedeeld worden, door zowel onderwijsinstellingen als collega’s. Volgens de ondervraagden kan dit door cursussen te geven, webinars te organiseren en trends te delen in een nieuwsbrief. Zelf houden leraren hun kennis vooral op peil door trainingen te volgen (34 procent) en YouTube-tutorials te kijken (28 procent). “Belangrijk bij digitalisering is dat het van docenten en vóór docenten is, en niet wordt opgelegd van bovenaf. Je kunt bij een adoptieproject ambassadeurs aanstellen binnen de school. Zij kunnen anderen, als ze om zijn, leren omgaan met relevante ICT-toepassingen. Op die manier voorkom je dat relevante programma’s niet gebruikt worden”, zegt Borgsteede.

Over SLBdiensten
SLBdiensten is in 1992 opgericht als intermediair tussen de softwarebranche en het voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs. Zij zijn, dankzij een goede onderhandelingspositie en een uitgebalanceerd productaanbod, uitgegroeid tot de belangrijkste softwarepartner in de onderwijsmarkt voor vo en mbo.

Auteur |   ·   dinsdag 10 sep, 2019

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Orange Business Services en Amazon Web Services starten strategische samenwerking

Orange Business Services en Amazon Web Services starten strategische samenwerking

Orange Business Services is per direct een wereldwijde strategische samenwerking aangegaan met Amazon Web Services (AWS). Dankzij deze samenwerking kunnen bedrijven de voordelen van de cloud beter benutten en zich gemakkelijker aanpassen aan veranderende gebruikersbehoeften en/of veranderingen in de markt. Hierdoor wordt de digitale transformatie van veel organisaties versneld. Als onderdeel van de samenwerking gaan

Orange investeert via dochter Enovacom in Digital Health 2-fonds van LBO France

Orange investeert via dochter Enovacom in Digital Health 2-fonds van LBO France

Orange Group heeft besloten om via de Orange Digital Investment holding te investeren in het Digital Health 2 (DH2)-fonds van LBO France; een bekende Franse investeringsmaatschappij. Het DH2-fonds is van plan om tweehonderd miljoen euro te investeren in mkb-ondernemingen die zich bezighouden met e-health, zoals: QuantifiCare, Tribvn Healthcare, FeetMe en Meditect. Dankzij nieuwe ontwikkelingen op

SITA en Orange Business Services implementeren edge connectivity op luchthavens met shared SDN

SITA en Orange Business Services implementeren edge connectivity op luchthavens met shared SDN

SITA en Orange Business Services hebben via SITA’s shared connectivity platform AirportHub, een multi-tenant edge SD-WAN-platform geïmplementeerd op meer dan zestig luchthavens wereldwijd. Dankzij het Flexible SD-WAN-portfolio van Orange Business Services kan SITA Connect SDN luchtvaartmaatschappijen, grondafhandelaars en andere huurders toegang bieden tot één en dezelfde virtuele infrastructuur in de cloud. Dit zorgt niet alleen voor meer schaalbare en wendbare connectiviteit, ook

Tricolor kiest Orange Business Services voor implementatie geavanceerd omnichannel contact center

Tricolor kiest Orange Business Services voor implementatie geavanceerd omnichannel contact center

Het Russische Tricolor heeft Orange Business Services gekozen voor het moderniseren van de klantenservice. Dit gebeurt op basis van technologie van Genesys; een toonaangevende internationale aanbieder van klantenervaring- en contact center oplossingen.  Tricolor levert digitale diensten, waaronder satelliettelevisie en videostreaming, aan 12,2 miljoen huishoudens in Rusland. Door Genesys Engage in te zetten, een omnichannel en multi-cloud klantbetrokkenheidsoplossing die door

Cavli Wireless biedt innovatieve en naadloze IoT-applicaties met LTE-M connectiviteit van Orange Business Services

Cavli Wireless biedt innovatieve en naadloze IoT-applicaties met LTE-M connectiviteit van Orange Business Services

Cellulaire IoT-modules-fabrikant Cavli Wireless, bundelt IoT-modules met LTE-M-connectiviteit van Orange Business Services om haar zakelijke opdrachtgevers wereldwijd handvatten te bieden voor het innoveren van de IoT-waardeketen. Met het door Cavli gebundelde Hubble99-aanbod kunnen zij IoT-connectiviteitsmodules aanschaffen zonder daar kapitaal voor vrij te maken. Dankzij dit maandelijkse abonnement kunnen opdrachtgevers meteen profiteren van de voordelen met LTE-M, zoals een

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken