Onderwijsprofessional vindt eigen ICT-kennis veel beter dan die van collega

Maar liefst 87 procent van de onderwijsprofessionals in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs beoordeelt de eigen ICT-kennis als goed of heel goed. Slechts de helft geeft zijn collega’s eenzelfde beoordeling. Dit blijkt uit onderzoek dat SLBdiensten liet uitvoeren onder 454 onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs en mbo. Vijftien procent van de ondervraagden vindt de kennis van andere medewerkers ondermaats. Maar vier procent vindt zijn eigen kennis onvoldoende.

“Het is een menselijke eigenschap om je eigen kennis beter te vinden dan die van anderen en jezelf niet als onderdeel van het ‘probleem’ te beschouwen”, aldus Jeroen Borgsteede, directeur van SLBdiensten.“Voor de gemiddelde leraar is digitalisering geen randvoorwaarde voor goed onderwijs. Hierdoor is de adoptie van toegepaste ICT-oplossingen laag, met name onder de oudere generatie.” Mbo-docenten zijn het minst te spreken over de ICT-vaardigheden van collega’s. 21 procent van hen vindt deze ondermaats, terwijl in het voortgezet onderwijs 11 procent van de leraren dit vindt.

Leerlingen net zo slim als collega’s?
Opvallend is dat de respondenten de ICT-kennis van hun leerlingen ongeveer even goed inschatten als die van hun collega’s: 55 procent vindt de kennis van leerlingen goed tot heel goed, terwijl 53 procent dit van collega’s vindt. “Kinderen zijn van jongs af aan dagelijks in de weer met telefoons, tablets en laptops. Het is daarom niet vreemd dat het gevoel bestaat dat leerlingen digitaal goed onderlegd zijn. Of dat betekent dat zij ook daadwerkelijk meer verstand hebben van ICT, is hier echter niet mee gezegd.”

Kennis delen en up-to-date houden

Het lijkt erop dat er qua ICT-kennis van docenten nog ruimte voor verbetering is. Maar wiens taak is het om deze kennis op een hoger niveau te brengen? Ruim dertig procent van de ondervraagden vindt dit de verantwoordelijkheid van de school waar zij werken. Hoewel veel instellingen zich hier ook mee bezighouden, vindt een derde de mate waarin dit gebeurt onvoldoende. Opvallend is dat bijna twee keer zoveel mannen als vrouwen vinden dat hun school op dit gebied te wensen over laat. Daarnaast kunnen collega’s ook onderling kennis delen, maar ook dat gebeurt volgens drie op de tien leraren te weinig.

Ambassadeurs aanstellen
Er moet dus meer kennis gedeeld worden, door zowel onderwijsinstellingen als collega’s. Volgens de ondervraagden kan dit door cursussen te geven, webinars te organiseren en trends te delen in een nieuwsbrief. Zelf houden leraren hun kennis vooral op peil door trainingen te volgen (34 procent) en YouTube-tutorials te kijken (28 procent). “Belangrijk bij digitalisering is dat het van docenten en vóór docenten is, en niet wordt opgelegd van bovenaf. Je kunt bij een adoptieproject ambassadeurs aanstellen binnen de school. Zij kunnen anderen, als ze om zijn, leren omgaan met relevante ICT-toepassingen. Op die manier voorkom je dat relevante programma’s niet gebruikt worden”, zegt Borgsteede.

Over SLBdiensten
SLBdiensten is in 1992 opgericht als intermediair tussen de softwarebranche en het voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs. Zij zijn, dankzij een goede onderhandelingspositie en een uitgebalanceerd productaanbod, uitgegroeid tot de belangrijkste softwarepartner in de onderwijsmarkt voor vo en mbo.

Auteur |   ·   dinsdag 10 sep, 2019

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Fujitsu winnaar ‘Canalys Candefero EMEA Vendor Benchmark Ranking’

Fujitsu winnaar ‘Canalys Candefero EMEA Vendor Benchmark Ranking’

Fujitsu is de sterkste verkoper in het distributiekanaal, dat blijkt uit de laatste ‘Canalys Candefero EMEA Vendor Benchmark Ranking’. De prestaties van de grootste IT-leveranciers werden beoordeeld op basis van feedback van de partners in de EMEA-regio. In bijna elk van de tien verschillende categorieën scoorde Fujitsu het hoogst. Fujitsu scoorde hoge cijfers door de

AFAS Software zet succesvol in op behoud medewerkers

AFAS Software zet succesvol in op behoud medewerkers

AFAS Software heeft het afgelopen halfjaar succesvol ingezet op het behoud van medewerkers. Het bedrijf heeft in het eerste halfjaar opnieuw een grote doorstroom gerealiseerd en heeft bovendien 31 nieuwe medewerkers aangetrokken; ruim drie keer zoveel als het jaar ervoor. “We zien dat het werkt om in te zetten op thema’s als welzijn en andere

Sony kiest voor Orange Business Services

Sony kiest voor Orange Business Services

Sony kiest Orange Business Services om de communicatie-infrastructuur van haar twee grootste werkmaatschappijen te consolideren en te transformeren in een geharmoniseerd, toekomstbestendig netwerk voor een verbeterde gebruikerservaring over de hele wereld. Gebouwd op de Orange Flexible SD-WAN oplossing verbindt het nieuwe Sony netwerk meer dan vijfhonderd locaties in ruim vijftig landen in vijf continenten en

9 op 10 onderwijsprofessionals: “Binnen 5 jaar werk ik volledig in de cloud”

9 op 10 onderwijsprofessionals: “Binnen 5 jaar werk ik volledig in de cloud”

Ruim 47 procent van de Nederlandse onderwijsprofessionals denkt dat zijn of haar onderwijsinstelling binnen vijf jaar volledig vanuit de cloud werkt. Maar liefst 38 procent van de ondervraagden doet dit al. Dit blijkt uit onderzoek dat SLBdiensten door PanelWizard liet uitvoeren onder 615 onderwijsprofessionals. Het lijkt erop dat de meeste respondenten dit een goede ontwikkeling

1 op 7 Nederlanders denkt dat algoritme kan beslissen of sollicitant geschikt is voor functie

1 op 7 Nederlanders denkt dat algoritme kan beslissen of sollicitant geschikt is voor functie

Maar liefst 15 procent van de Nederlanders denkt dat algoritmes zelfstandig kunnen beslissen of een kandidaat geschikt is voor een functie of niet. Dit blijkt uit onderzoek dat Brunel uitvoerde onder 998 sollicitanten. Een kwart van hen ziet de online sollicitatie zelfs als een volwaardige vervanger van de fysieke sollicitatie. Dat Nederlanders behoorlijk veel vertrouwen

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken