Onderwijsprofessional vindt eigen ICT-kennis veel beter dan die van collega

Maar liefst 87 procent van de onderwijsprofessionals in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs beoordeelt de eigen ICT-kennis als goed of heel goed. Slechts de helft geeft zijn collega’s eenzelfde beoordeling. Dit blijkt uit onderzoek dat SLBdiensten liet uitvoeren onder 454 onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs en mbo. Vijftien procent van de ondervraagden vindt de kennis van andere medewerkers ondermaats. Maar vier procent vindt zijn eigen kennis onvoldoende.

“Het is een menselijke eigenschap om je eigen kennis beter te vinden dan die van anderen en jezelf niet als onderdeel van het ‘probleem’ te beschouwen”, aldus Jeroen Borgsteede, directeur van SLBdiensten.“Voor de gemiddelde leraar is digitalisering geen randvoorwaarde voor goed onderwijs. Hierdoor is de adoptie van toegepaste ICT-oplossingen laag, met name onder de oudere generatie.” Mbo-docenten zijn het minst te spreken over de ICT-vaardigheden van collega’s. 21 procent van hen vindt deze ondermaats, terwijl in het voortgezet onderwijs 11 procent van de leraren dit vindt.

Leerlingen net zo slim als collega’s?
Opvallend is dat de respondenten de ICT-kennis van hun leerlingen ongeveer even goed inschatten als die van hun collega’s: 55 procent vindt de kennis van leerlingen goed tot heel goed, terwijl 53 procent dit van collega’s vindt. “Kinderen zijn van jongs af aan dagelijks in de weer met telefoons, tablets en laptops. Het is daarom niet vreemd dat het gevoel bestaat dat leerlingen digitaal goed onderlegd zijn. Of dat betekent dat zij ook daadwerkelijk meer verstand hebben van ICT, is hier echter niet mee gezegd.”

Kennis delen en up-to-date houden

Het lijkt erop dat er qua ICT-kennis van docenten nog ruimte voor verbetering is. Maar wiens taak is het om deze kennis op een hoger niveau te brengen? Ruim dertig procent van de ondervraagden vindt dit de verantwoordelijkheid van de school waar zij werken. Hoewel veel instellingen zich hier ook mee bezighouden, vindt een derde de mate waarin dit gebeurt onvoldoende. Opvallend is dat bijna twee keer zoveel mannen als vrouwen vinden dat hun school op dit gebied te wensen over laat. Daarnaast kunnen collega’s ook onderling kennis delen, maar ook dat gebeurt volgens drie op de tien leraren te weinig.

Ambassadeurs aanstellen
Er moet dus meer kennis gedeeld worden, door zowel onderwijsinstellingen als collega’s. Volgens de ondervraagden kan dit door cursussen te geven, webinars te organiseren en trends te delen in een nieuwsbrief. Zelf houden leraren hun kennis vooral op peil door trainingen te volgen (34 procent) en YouTube-tutorials te kijken (28 procent). “Belangrijk bij digitalisering is dat het van docenten en vóór docenten is, en niet wordt opgelegd van bovenaf. Je kunt bij een adoptieproject ambassadeurs aanstellen binnen de school. Zij kunnen anderen, als ze om zijn, leren omgaan met relevante ICT-toepassingen. Op die manier voorkom je dat relevante programma’s niet gebruikt worden”, zegt Borgsteede.

Over SLBdiensten
SLBdiensten is in 1992 opgericht als intermediair tussen de softwarebranche en het voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs. Zij zijn, dankzij een goede onderhandelingspositie en een uitgebalanceerd productaanbod, uitgegroeid tot de belangrijkste softwarepartner in de onderwijsmarkt voor vo en mbo.

Auteur |   ·   dinsdag 10 sep, 2019

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk wint STEAM Cup Challenge 2020

Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk wint STEAM Cup Challenge 2020

Het Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk heeft dit jaar de STEAM Cup Challenge gewonnen. Met een Micro:bit, een minicomputer waarmee toepassingen kunnen worden gemaakt door hem eenvoudig te programmeren, ontwierpen zij het beste idee binnen het thema ‘Smart City’. De jury prees het winnende team om de slimme wisselwerking tussen een lagere uitstoot van broeikasgassen

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Door de huidige pandemie is Orange vastbesloten haar klanten ten alle tijden te verzekeren van de services en de beschikbaarheid van haar netwerken. Dit is de rol en verantwoordelijkheid van Orange Group als operator. Zowel in Frankrijk als in de rest van de wereld ondersteunt Orange haar particuliere en zakelijke klanten, evenals overheidsinstanties. Orange zorgt

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Voor maar liefst 73 procent van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Van alle ondervraagden vindt 68 procent het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; een kwart van hen noemt het

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital, opgericht door Bas Rasker (Eliza was here, Zoover.com en Weeronline.nl) en Andreas Ezinga (KPMG, Plain Vanilla Investments, Ballorig), stelt per direct een bedrag van tenminste 10 miljoen euro beschikbaar voor investeringen in de zorg. Axivate Health neemt actief deel in Nederlandse en Europese scale-ups op het gebied van innovatieve zorgtechnologie. Rutger van Zuidam,

Eigenlijk weten we niet hoe onze computer werkt (en dat bezorgt ons een burn-out)

Eigenlijk weten we niet hoe onze computer werkt (en dat bezorgt ons een burn-out)

De moderne werknemer worstelt om alle ballen in de lucht te houden. Dat ligt niet in de laatste plaats aan hoe we ons werk uitvoeren, stelt techfilosoof Martijn Aslander. Een groot deel van de kenniswerkers heeft namelijk geen idee hoe ze optimaal kunnen werken met hun computer en smartphone. Vanaf de jaren 70 heeft de

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken