Ondernemer hecht veel waarde aan data

 Maar liefst 73 procent van de Nederlandse ondernemers laat zich bij belangrijke beslissingen voornamelijk leiden door hun ‘ondernemersinstinct’. Dit blijkt uit onderzoek van Ledstores Europe onder 528 ondernemers, uitgevoerd door Panelwizard. Naast het onderbuikgevoel, baseert bijna een op de drie ondervraagden hun uiteindelijke besluit voornamelijk op data. 

 Vooral ondernemers in de financiële sector (89 procent), horeca (88 procent) en industrie (85 procent) luisteren naar hun onderbuikgevoel. Ondernemers in de communicatiesector (43 procent) doen dit het minst. “De meeste ondernemers hebben van nature een sterk ontwikkeld ‘ondernemersinstinct”, zegt Kemal Tas, oprichter en eigenaar van Ledstores Europe. “Dit heeft ze waarschijnlijk ook gebracht waar ze nu zijn. Het is dan ook logisch dat ze hierop terugvallen wanneer ze worden geconfronteerd met lastige keuzes voor de toekomst van hun onderneming. Persoonlijk ben ik meer van de ruwe data en laat ik me bij beslissingen graag leiden door de cijfertjes.” 

Waarde van data
Niet alleen een aangeboren ondernemersinstinct maar ook data is een belangrijke voorwaarde voor succesvol ondernemerschap, zo blijkt uit het onderzoek. Maar liefst 52 procent van de respondenten zegt dat het verzamelen en correct interpreteren van digitale gegevens direct bijdraagt aan de groei van hun bedrijf. Met 74 procent zijn vooral jonge ondernemers (tot dertig jaar oud) overtuigd van de positieve invloed van data op het toekomstige succes van hun bedrijf. Van alle respondenten houdt dan ook 43 procent zich actief bezig met het verzamelen van – voor hun bedrijf – relevante data. Wederom zijn jonge ondernemers hierin het meest vooruitstrevend (72 procent). Tas: “Deze cijfers laten zien dat jonge ondernemers een flinke voorsprong hebben, als het gaat om het verzamelen en interpreteren van data. Ik vind het erg onverantwoord dat meer dan de helft van de ondervraagden nog geen data verzamelt. Zonder volledige inzage in je prestaties kun je als ondernemer geen onderbouwde beslissingen nemen. Ik ken bijvoorbeeld niemand die zonder financiële prognoses besluit om uit te breiden.” 

Data-advies
Ondanks dat een groot gedeelte van de ondervraagden zich nog niet actief bezighoudt met het verzamelen van data, zegt daarentegen 38 procent van de ondernemers dat digitale gegevens een cruciale rol spelen in hun bedrijfsvoering en/of -strategie. Hetzelfde percentage stelt zelfs dat data-inzichten van grotere waarde zijn dan het advies van een bedrijfsadviseur. “Ondanks dat het onderbuikgevoel voor ondernemers van grote waarde is, is het belangrijk om structureel inzicht te krijgen in je prestaties. Zeker wanneer je bedrijf snel groeit en continue veranderingen doormaakt”, aldus Kees de Jong van ondernemersplatform NLgroeit. “Data is een cruciale voorwaarde om snel te kunnen bijsturen en uiteindelijk succesvol te blijven.” 

Auteur |   ·   vrijdag 14 aug, 2020

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Davy van Iersel nieuwe Managing Director Fujitsu Nederland

Davy van Iersel nieuwe Managing Director Fujitsu Nederland

Fujitsu Nederland heeft Davy van Iersel (45) per direct aangesteld als nieuwe Managing Director. Hij neemt hiermee het stokje over van Bas de Reus en gaat zich bezighouden met de dagelijkse bedrijfsvoering van het ICT-bedrijf. Van Iersel was eerder General Manager & EMEA Public sector services Director bij Unisys Netherlands en Vice President Sales bij

Vier op de tien webshophouders haalt minder voldoening uit werk door marketplaces

Vier op de tien webshophouders haalt minder voldoening uit werk door marketplaces

Amsterdam, 8 november 2021 – Vier op de tien ondernemers of eindverantwoordelijken achter een webshop zegt minder voldoening uit zijn of haar werk te halen als er zaken worden gedaan via een marketplace. Dat blijkt uit onderzoek van Wolfpack onder 449 ondernemende of in loondienst werkende managers en eigenaren van webshops, uitgevoerd door Panelwizard. Ook is 42 procent bang

Hybride werken kan alleen door hoogste prioriteit te geven aan cybersecurity

Hybride werken kan alleen door hoogste prioriteit te geven aan cybersecurity

Werken op afstand heeft het cybersecuritylandschap aanzienlijk veranderd, maar de noodzaak voor veiligheid is nog steeds hetzelfde. Hoe zorg je er als werkgever voor dat de veiligheid van data gewaarborgd is in een hybride werkomgeving? Karlien de Waardt, Head of Micro Enterprise Cybersecurity van Fujitsu Nederland, geeft tips and tricks. Nu werknemers meer dan ooit

Hybride werken in de financiële sector

Hybride werken in de financiële sector

Een verandering van de kantooromgeving zodat de kloof tussen werknemersbehoeften en bedrijfsdoelen wordt overbrugd Toen bedrijven eerder deze zomer plannen maakten voor de terugkeer naar kantoor, leek het er aanvankelijk op dat de internationale financiële en bankensector volledig terugging naar de oude manier van werken. Barclay’s chief executive Jes Staley wilde bijvoorbeeld begin april nog

Grenzen tussen mannelijke en vrouwelijke vaardigheden vervagen

Grenzen tussen mannelijke en vrouwelijke vaardigheden vervagen

De traditionele verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke vaardigheden vervagen. Dat blijkt uit onderzoek onder 1065 Nederlandse werknemers, uitgevoerd door Lepaya. Zo is het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke ondervraagden dat zich analytisch en ICT-bekwaam vindt, slechts drie procentpunten. Daarnaast geven mannen zichzelf een gelijke score voor ‘zachte’ skills, die vaak als typisch vrouwelijk worden gezien,

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken