Ondernemer hecht veel waarde aan data

 Maar liefst 73 procent van de Nederlandse ondernemers laat zich bij belangrijke beslissingen voornamelijk leiden door hun ‘ondernemersinstinct’. Dit blijkt uit onderzoek van Ledstores Europe onder 528 ondernemers, uitgevoerd door Panelwizard. Naast het onderbuikgevoel, baseert bijna een op de drie ondervraagden hun uiteindelijke besluit voornamelijk op data. 

 Vooral ondernemers in de financiële sector (89 procent), horeca (88 procent) en industrie (85 procent) luisteren naar hun onderbuikgevoel. Ondernemers in de communicatiesector (43 procent) doen dit het minst. “De meeste ondernemers hebben van nature een sterk ontwikkeld ‘ondernemersinstinct”, zegt Kemal Tas, oprichter en eigenaar van Ledstores Europe. “Dit heeft ze waarschijnlijk ook gebracht waar ze nu zijn. Het is dan ook logisch dat ze hierop terugvallen wanneer ze worden geconfronteerd met lastige keuzes voor de toekomst van hun onderneming. Persoonlijk ben ik meer van de ruwe data en laat ik me bij beslissingen graag leiden door de cijfertjes.” 

Waarde van data
Niet alleen een aangeboren ondernemersinstinct maar ook data is een belangrijke voorwaarde voor succesvol ondernemerschap, zo blijkt uit het onderzoek. Maar liefst 52 procent van de respondenten zegt dat het verzamelen en correct interpreteren van digitale gegevens direct bijdraagt aan de groei van hun bedrijf. Met 74 procent zijn vooral jonge ondernemers (tot dertig jaar oud) overtuigd van de positieve invloed van data op het toekomstige succes van hun bedrijf. Van alle respondenten houdt dan ook 43 procent zich actief bezig met het verzamelen van – voor hun bedrijf – relevante data. Wederom zijn jonge ondernemers hierin het meest vooruitstrevend (72 procent). Tas: “Deze cijfers laten zien dat jonge ondernemers een flinke voorsprong hebben, als het gaat om het verzamelen en interpreteren van data. Ik vind het erg onverantwoord dat meer dan de helft van de ondervraagden nog geen data verzamelt. Zonder volledige inzage in je prestaties kun je als ondernemer geen onderbouwde beslissingen nemen. Ik ken bijvoorbeeld niemand die zonder financiële prognoses besluit om uit te breiden.” 

Data-advies
Ondanks dat een groot gedeelte van de ondervraagden zich nog niet actief bezighoudt met het verzamelen van data, zegt daarentegen 38 procent van de ondernemers dat digitale gegevens een cruciale rol spelen in hun bedrijfsvoering en/of -strategie. Hetzelfde percentage stelt zelfs dat data-inzichten van grotere waarde zijn dan het advies van een bedrijfsadviseur. “Ondanks dat het onderbuikgevoel voor ondernemers van grote waarde is, is het belangrijk om structureel inzicht te krijgen in je prestaties. Zeker wanneer je bedrijf snel groeit en continue veranderingen doormaakt”, aldus Kees de Jong van ondernemersplatform NLgroeit. “Data is een cruciale voorwaarde om snel te kunnen bijsturen en uiteindelijk succesvol te blijven.” 

Auteur |   ·   vrijdag 14 aug, 2020

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Twee derde Nederlanders bang voor datamisbruik door apps

Twee derde Nederlanders bang voor datamisbruik door apps

Maar liefst 64 procent van de Nederlanders vreest weleens dat apps of derde partijen hun data misbruiken. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.103 Nederlanders van achttien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks deze angst is een derde van hen bereid om hun persoonlijke gegevens te verruilen voor voordelen in de app. Vooral

Flexibiliteit blijft de norm bij hybride werken

Flexibiliteit blijft de norm bij hybride werken

Nederland is snel aan het versoepelen. Langzaam keren we weer terug naar kantoor. Thuiswerken heeft werknemers een mate van autonomie en flexibiliteit gegeven die het concept van ‘de werkplek’ blijvend heeft veranderd. Hybride werken lijkt de heilige graal, maar hoe brengen we dat in praktijk? En hoe kun je als werkgever je medewerkers het beste

Barco lanceert nieuwe ClickShare Present modellen

Barco lanceert nieuwe ClickShare Present modellen

Barco, de wereldwijde marktleider in vergaderzaaltechnologie, lanceert twee nieuwe draadloze presentatieoplossingen in de populaire ClickShare productlijn. Hiermee kunnen bedrijven soepel de overgang maken naar de nieuwe realiteit met een mix van zowel thuiswerkers als medewerkers op kantoor. Bedrijven overal ter wereld kunnen de hybride werkplek naar eigen wens inrichten binnen de bestaande IT-infrastructuur van hun

Twee op drie werkgevers: “Werknemer verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling”

Twee op drie werkgevers: “Werknemer verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling”

Maar liefst 58 procent van de Nederlandse bedrijven legt de verantwoordelijkheid voor persoonlijke groei, zoals het bijschaven van vaardigheden, volledig neer bij de werknemer neer. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.057 HR-professionals uitgevoerd door Lepaya in samenwerking met Panelwizard. De beloftes rondom een leven lang leren lijken daarmee haaks te staan op de situatie in

Een op de vijf zzp’ers maakt zich zorgen om belastingaangifte

Een op de vijf zzp’ers maakt zich zorgen om belastingaangifte

Door toegewezen coronasteunmaatregelen moeten ondernemers dit jaar extra opletten bij het invullen van de aangifte inkomstenbelasting. Dit zorgt voor onrust onder zelfstandige ondernemers, blijkt uit onderzoek onder 737 Nederlandse zzp’ers, uitgevoerd door boekhoudapp Tellow. Maar liefst 20 procent van de ondervraagde zelfstandigen vreest voor de juistheid van de aangifte inkomstenbelasting over 2020 en een kwart is

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken