Ondernemer hecht veel waarde aan data

 Maar liefst 73 procent van de Nederlandse ondernemers laat zich bij belangrijke beslissingen voornamelijk leiden door hun ‘ondernemersinstinct’. Dit blijkt uit onderzoek van Ledstores Europe onder 528 ondernemers, uitgevoerd door Panelwizard. Naast het onderbuikgevoel, baseert bijna een op de drie ondervraagden hun uiteindelijke besluit voornamelijk op data. 

 Vooral ondernemers in de financiële sector (89 procent), horeca (88 procent) en industrie (85 procent) luisteren naar hun onderbuikgevoel. Ondernemers in de communicatiesector (43 procent) doen dit het minst. “De meeste ondernemers hebben van nature een sterk ontwikkeld ‘ondernemersinstinct”, zegt Kemal Tas, oprichter en eigenaar van Ledstores Europe. “Dit heeft ze waarschijnlijk ook gebracht waar ze nu zijn. Het is dan ook logisch dat ze hierop terugvallen wanneer ze worden geconfronteerd met lastige keuzes voor de toekomst van hun onderneming. Persoonlijk ben ik meer van de ruwe data en laat ik me bij beslissingen graag leiden door de cijfertjes.” 

Waarde van data
Niet alleen een aangeboren ondernemersinstinct maar ook data is een belangrijke voorwaarde voor succesvol ondernemerschap, zo blijkt uit het onderzoek. Maar liefst 52 procent van de respondenten zegt dat het verzamelen en correct interpreteren van digitale gegevens direct bijdraagt aan de groei van hun bedrijf. Met 74 procent zijn vooral jonge ondernemers (tot dertig jaar oud) overtuigd van de positieve invloed van data op het toekomstige succes van hun bedrijf. Van alle respondenten houdt dan ook 43 procent zich actief bezig met het verzamelen van – voor hun bedrijf – relevante data. Wederom zijn jonge ondernemers hierin het meest vooruitstrevend (72 procent). Tas: “Deze cijfers laten zien dat jonge ondernemers een flinke voorsprong hebben, als het gaat om het verzamelen en interpreteren van data. Ik vind het erg onverantwoord dat meer dan de helft van de ondervraagden nog geen data verzamelt. Zonder volledige inzage in je prestaties kun je als ondernemer geen onderbouwde beslissingen nemen. Ik ken bijvoorbeeld niemand die zonder financiële prognoses besluit om uit te breiden.” 

Data-advies
Ondanks dat een groot gedeelte van de ondervraagden zich nog niet actief bezighoudt met het verzamelen van data, zegt daarentegen 38 procent van de ondernemers dat digitale gegevens een cruciale rol spelen in hun bedrijfsvoering en/of -strategie. Hetzelfde percentage stelt zelfs dat data-inzichten van grotere waarde zijn dan het advies van een bedrijfsadviseur. “Ondanks dat het onderbuikgevoel voor ondernemers van grote waarde is, is het belangrijk om structureel inzicht te krijgen in je prestaties. Zeker wanneer je bedrijf snel groeit en continue veranderingen doormaakt”, aldus Kees de Jong van ondernemersplatform NLgroeit. “Data is een cruciale voorwaarde om snel te kunnen bijsturen en uiteindelijk succesvol te blijven.” 

Auteur |   ·   vrijdag 14 aug, 2020

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

KNVI wil bestrijding digitale ongelijkheid onderdeel maken MVO

KNVI wil bestrijding digitale ongelijkheid onderdeel maken MVO

Thuiswerken draagt bij aan het verder ontwikkelen van de digitale vaardigheden. Helaas dreigen miljoenen Nederlanders de boot te missen. Wouter Bronsgeest, duovoorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI) en Piet Boekhoudt KNVI-lid pleiten er daarom voor om de bestrijding van deze digitale ongelijkheid onderdeel te maken van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Op die

Belgische Ministerie van Buitenlandse Zaken transformeert wereldwijde ICT-omgeving met Orange Business Services

Belgische Ministerie van Buitenlandse Zaken transformeert wereldwijde ICT-omgeving met Orange Business Services

De Belgische Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken (FOD BuZa) heeft een nieuwe overeenkomst met Orange Business Services afgesloten voor de transformatie van haar wereldwijde communicatie-infrastructuur. Het contract herziet de netwerk-, beveiligings- en applicatie-infrastructuur van 118 locaties verdeeld over 87 landen. Het netwerk wordt ondersteund door volledig geïntegreerde satellietdiensten. Hierdoor kan diplomatiek personeel de belangen van België

Orange Business Services en Amazon Web Services starten strategische samenwerking

Orange Business Services en Amazon Web Services starten strategische samenwerking

Orange Business Services is per direct een wereldwijde strategische samenwerking aangegaan met Amazon Web Services (AWS). Dankzij deze samenwerking kunnen bedrijven de voordelen van de cloud beter benutten en zich gemakkelijker aanpassen aan veranderende gebruikersbehoeften en/of veranderingen in de markt. Hierdoor wordt de digitale transformatie van veel organisaties versneld. Als onderdeel van de samenwerking gaan

Orange investeert via dochter Enovacom in Digital Health 2-fonds van LBO France

Orange investeert via dochter Enovacom in Digital Health 2-fonds van LBO France

Orange Group heeft besloten om via de Orange Digital Investment holding te investeren in het Digital Health 2 (DH2)-fonds van LBO France; een bekende Franse investeringsmaatschappij. Het DH2-fonds is van plan om tweehonderd miljoen euro te investeren in mkb-ondernemingen die zich bezighouden met e-health, zoals: QuantifiCare, Tribvn Healthcare, FeetMe en Meditect. Dankzij nieuwe ontwikkelingen op

SITA en Orange Business Services implementeren edge connectivity op luchthavens met shared SDN

SITA en Orange Business Services implementeren edge connectivity op luchthavens met shared SDN

SITA en Orange Business Services hebben via SITA’s shared connectivity platform AirportHub, een multi-tenant edge SD-WAN-platform geïmplementeerd op meer dan zestig luchthavens wereldwijd. Dankzij het Flexible SD-WAN-portfolio van Orange Business Services kan SITA Connect SDN luchtvaartmaatschappijen, grondafhandelaars en andere huurders toegang bieden tot één en dezelfde virtuele infrastructuur in de cloud. Dit zorgt niet alleen voor meer schaalbare en wendbare connectiviteit, ook

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken