Noodroaming best ontwikkeld in Nederland en VS

Landen kunnen tegenwoordig niet meer zonder alternatief indien het mobiele netwerk plat ligt. Nederland en de VS lopen voorop als het gaat om een noodplan op dit gebied.

Het mobiele netwerk is niet meer weg te denken uit onze samenleving, maar wat als het netwerk plat ligt? Grote storingen treffen tegenwoordig miljoenen mensen wereldwijd en een storing kan bovendien grote economische gevolgen hebben. Het is voor landen daarom belangrijk een goed noodplan te hebben, mocht dit netwerk ooit plat komen te liggen. Nederland en de Verenigde Staten hebben het beste noodplan bij een eventuele mobiele storing. Andere landen kunnen een voorbeeld nemen aan deze landen en mede daardoor adviseert de Europese netwerkorganisatie ENISA landen middels een inventarisatie om hier ook aandacht aan te besteden.

Nederland als voorbeeld
Nadat de overheid jarenlang telecomaanbieders als KPN, Vodafone en T-Mobile onder druk heeft gezet, kwamen deze eerder dit jaar met een systeem voor noodroaming per regio. Dit moet voorkomen dat mensen zonder mobiel netwerk komen te zitten bij een grote storing bij één van de providers. Klanten kunnen zo eenvoudig handmatig overschakelen naar een ander netwerk en zo toch online blijven.

Automatisch overschakelen
Evenals Nederland heeft ook de Verenigde Staten een dergelijke noodvoorziening. Het grote verschil met de Nederlandse noodroaming is dat mensen in de VS automatisch worden overgeschakeld op het ‘noodnetwerk’. Het tijdelijke netwerk gaat op voor de gehele VS en heeft als grote nadeel dat het overbelast kan worden als te veel mensen er gebruik van maken, waardoor het netwerk niet goed meer kan functioneren.

Auteur |   ·   vrijdag 29 nov, 2013

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Helft bedrijven maakindustrie maakt weinig gebruik van predictive maintenance

Helft bedrijven maakindustrie maakt weinig gebruik van predictive maintenance

Maar liefst 46 procent van de bedrijven in de maakindustrie maakt momenteel te weinig gebruik van predictive maintenance. Dit blijkt uit onderzoek van Axians onder 211 managers in de Nederlandse maakindustrie, uitgevoerd door Panelwizard. Als belangrijkste verklaring voor deze implementatie-achterstand noemt bijna twee derde van de ondervraagden een gebrek aan kennis binnen hun organisatie. Andere redenen zijn onvoldoende verzamelde

43 procent onderwijsprofessionals: “Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”

43 procent onderwijsprofessionals: “Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”

Volgens bijna de helft van de Nederlandse onderwijsprofessionals heeft de overstap naar digitaal lesgeven een positief effect op de prestaties van hun leerlingen. Dit blijkt uit onderzoek van SLBdiensten onder 523 Nederlandse onderwijsprofessionals, uitgevoerd door PanelWizard. Mede hierdoor wil maar liefst 53 procent van de ondervraagden in de toekomst graag vaker digitaal les (blijven) geven. Door het coronavirus heeft

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Door de huidige pandemie is Orange vastbesloten haar klanten ten alle tijden te verzekeren van de services en de beschikbaarheid van haar netwerken. Dit is de rol en verantwoordelijkheid van Orange Group als operator. Zowel in Frankrijk als in de rest van de wereld ondersteunt Orange haar particuliere en zakelijke klanten, evenals overheidsinstanties. Orange zorgt

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Voor maar liefst 73 procent van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Van alle ondervraagden vindt 68 procent het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; een kwart van hen noemt het

Fujitsu voor vierde keer uitgeroepen tot leider in Gartner Magic Quadrant voor Managed Workplace Services Europa

Fujitsu voor vierde keer uitgeroepen tot leider in Gartner Magic Quadrant voor Managed Workplace Services Europa

Voor het vierde opeenvolgende jaar heeft analistenbureau Gartner Fujitsu uitgeroepen tot leider in haar 2020 Magic Quadrant voor Managed Workplace Services in Europa. Uit het rapport blijkt dat Fujitsu door alle leveranciers het hoogst gepositioneerd wordt vanwege haar vermogen de eigen visie uit te voeren. Volgens Gartner zijn Managed Workplace Services, activiteiten gericht op “het

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken