Noodroaming best ontwikkeld in Nederland en VS

Landen kunnen tegenwoordig niet meer zonder alternatief indien het mobiele netwerk plat ligt. Nederland en de VS lopen voorop als het gaat om een noodplan op dit gebied.

Het mobiele netwerk is niet meer weg te denken uit onze samenleving, maar wat als het netwerk plat ligt? Grote storingen treffen tegenwoordig miljoenen mensen wereldwijd en een storing kan bovendien grote economische gevolgen hebben. Het is voor landen daarom belangrijk een goed noodplan te hebben, mocht dit netwerk ooit plat komen te liggen. Nederland en de Verenigde Staten hebben het beste noodplan bij een eventuele mobiele storing. Andere landen kunnen een voorbeeld nemen aan deze landen en mede daardoor adviseert de Europese netwerkorganisatie ENISA landen middels een inventarisatie om hier ook aandacht aan te besteden.

Nederland als voorbeeld
Nadat de overheid jarenlang telecomaanbieders als KPN, Vodafone en T-Mobile onder druk heeft gezet, kwamen deze eerder dit jaar met een systeem voor noodroaming per regio. Dit moet voorkomen dat mensen zonder mobiel netwerk komen te zitten bij een grote storing bij één van de providers. Klanten kunnen zo eenvoudig handmatig overschakelen naar een ander netwerk en zo toch online blijven.

Automatisch overschakelen
Evenals Nederland heeft ook de Verenigde Staten een dergelijke noodvoorziening. Het grote verschil met de Nederlandse noodroaming is dat mensen in de VS automatisch worden overgeschakeld op het ‘noodnetwerk’. Het tijdelijke netwerk gaat op voor de gehele VS en heeft als grote nadeel dat het overbelast kan worden als te veel mensen er gebruik van maken, waardoor het netwerk niet goed meer kan functioneren.

Auteur |   ·   vrijdag 29 nov, 2013

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Amcor kiest voor Hybride Cloud-diensten van Orange Business Services

Amcor kiest voor Hybride Cloud-diensten van Orange Business Services

Internationale marktleider in verpakkingen Amcor maakt gebruik van hybride cloud-diensten van Orange Business Services om zijn wereldwijde infrastructuur te verbinden. Met deze pay-as-you-go oplossing, versimpelt het bedrijf zijn activiteiten.

Fujitsu framework Sholark versnelt transformatie van bedrijfsprocessen met AI en data-analyse

Fujitsu framework Sholark versnelt transformatie van bedrijfsprocessen met AI en data-analyse

Fujitsu maakt het voor bedrijven gemakkelijker om hun digitale transformatieprocessen te versnellen door artificial intelligence (AI), data-analyse en zakelijke besluitvorming aan elkaar te koppelen dankzij het nieuwe, krachtige Sholark-framework. Dit framework versnelt de ontwikkeling van complexe AI-projecten en kan gebruikt worden ter ondersteuning van de besluitvorming.

iSense voor vijfde keer op rij Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar

iSense voor vijfde keer op rij Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar

IT-detacheerder iSense is tijdens de Computable Awards, voor het vijfde jaar op rij verkozen tot ‘Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar’. De jury prees het bedrijf voor de manier waarop het haar kennis deelt en zich samen met de IT-gemeenschap inzet voor maximale ontwikkeling op zowel technisch als persoonlijk vlak.

IoT Connect Anywhere van Orange Business Services laat gebruiker LoRa® privé-netwerken opzetten

IoT Connect Anywhere van Orange Business Services laat gebruiker LoRa® privé-netwerken opzetten

Orange Business Services versnelt IoT binnen bedrijven met IoT Connect Anywhere. Deze dienst heeft een wide area network met een laag energieverbruik dat connectiviteit biedt op basis van LoRa open standard technologie. IoT Connect Anywhere biedt connectiviteit op locatie die geschikt is voor verschillende toepassingen, waaronder energie- en vloeistofbeheer, on-site tracking, geo-fencing, afvalcontrole, milieumetingen, verlichting

Bedrijfsleiders: “IoT-projecten moeten binnen drie jaar winstgevend zijn”

Bedrijfsleiders: “IoT-projecten moeten binnen drie jaar winstgevend zijn”

Een meerderheid van de bedrijfsleiders en IT-experts vindt dat een IoT-project tegenwoordig binnen drie jaar winstgevend moet zijn. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek1 van IDG Connect in opdracht van Fujitsu onder 330 bedrijfsleiders en IT-experts werkzaam bij bedrijven met meer dan 250 medewerkers. Een kwart van de ondervraagden zegt dat zij graag betere ondersteuning willen

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken