Noodroaming best ontwikkeld in Nederland en VS

Landen kunnen tegenwoordig niet meer zonder alternatief indien het mobiele netwerk plat ligt. Nederland en de VS lopen voorop als het gaat om een noodplan op dit gebied.

Het mobiele netwerk is niet meer weg te denken uit onze samenleving, maar wat als het netwerk plat ligt? Grote storingen treffen tegenwoordig miljoenen mensen wereldwijd en een storing kan bovendien grote economische gevolgen hebben. Het is voor landen daarom belangrijk een goed noodplan te hebben, mocht dit netwerk ooit plat komen te liggen. Nederland en de Verenigde Staten hebben het beste noodplan bij een eventuele mobiele storing. Andere landen kunnen een voorbeeld nemen aan deze landen en mede daardoor adviseert de Europese netwerkorganisatie ENISA landen middels een inventarisatie om hier ook aandacht aan te besteden.

Nederland als voorbeeld
Nadat de overheid jarenlang telecomaanbieders als KPN, Vodafone en T-Mobile onder druk heeft gezet, kwamen deze eerder dit jaar met een systeem voor noodroaming per regio. Dit moet voorkomen dat mensen zonder mobiel netwerk komen te zitten bij een grote storing bij één van de providers. Klanten kunnen zo eenvoudig handmatig overschakelen naar een ander netwerk en zo toch online blijven.

Automatisch overschakelen
Evenals Nederland heeft ook de Verenigde Staten een dergelijke noodvoorziening. Het grote verschil met de Nederlandse noodroaming is dat mensen in de VS automatisch worden overgeschakeld op het ‘noodnetwerk’. Het tijdelijke netwerk gaat op voor de gehele VS en heeft als grote nadeel dat het overbelast kan worden als te veel mensen er gebruik van maken, waardoor het netwerk niet goed meer kan functioneren.

Auteur |   ·   vrijdag 29 nov, 2013

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

Jack Kuiper staat op zijn 62ste nog altijd aan het hoofd van Documizers Ontwikkelingen in technologie gaan zo snel, dat moet je aan jongere generaties overlaten, dacht Jack Kuijper altijd. Toch staat hij na twintig jaar, op zijn 62ste, nog altijd aan het hoofd van Documizers, leverancier van oplossingen voor documentprocessen, waarmee hij klanten zoals

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu kondigt vandaag een samenwerking aan met Deep Instinct, het allereerste bedrijf dat end-to-end deep learning gebruikt voor cybersecurity. Samen lanceren ze een unieke anti-ransomwaredienst, waarmee de meest geavanceerde bedreigingen – bekend en onbekend – in minder dan twintig miliseconden onschadelijk worden gemaakt. Fujitsu en Deep Instinct bieden hiermee de snelste en meest effectieve beveiligingsoplossing van

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu Limited en Microsoft Corporation kondigen een vijfjarig strategisch partnership aan en breiden daarmee hun bestaande samenwerking uit. Binnen het partnership investeren beide bedrijven in de ontwikkeling van innovatieve Fujitsu Uvance-oplossingen. Fujitsu en Microsoft gebruiken verschillende Microsoft Cloudplatforms en toonaangevende technologieën, waarmee ze digitaal transformeren hoe organisaties duurzamere oplossingen ontwikkelen die inspelen op maatschappelijke behoeften. 

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Detacheringsbureau Linden-IT breidt per direct uit naar Zweden. De IT-dienstverlener gaat bedrijven vanuit Stockholm ondersteunen bij de detachering van IT-professionals, onder andere op het gebied van support, cloud en applicaties. Dit is na Portugal het tweede buitenlandse kantoor van Linden-IT, waarmee de uitbreiding een logische stap is binnen de internationale groeiambitie. In eerste instantie gaat

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken