Nest en Essent introduceren nieuwe en slimme thermostaat

Drie jaar na de introductie op de Amerikaanse markt, introduceert Nest aan het einde van de maand in samenwerking met Essent de ‘slimme’ thermostaat op de Nederlandse markt.

Het apparaat toont gelijkenis met de oude draaithermometer maar  is allesbehalve ouderwets. Zo is het nieuwe systeem uitgerust met acht sensoren, speciale software en een eigen draadloos communicatiekanaal.  Door deze uitrusting kan het systeem zich naadloos aanpassen aan de behoeften van de bewoners. Na een week weet de thermostaat bijvoorbeeld precies wanneer het huis verwarmd moet worden of de lichten aan moeten. Het grote voordeel aan de thermostaat is dat gebruikers de thermostaat zelf niet in hoeven te stellen. Dit moet nog wel bij de huidige ‘slimme’ thermostaten, maar wordt nog wel eens als een lastige klus ervaren.

Privacy
Sinds de inlijving van Nest door Google is privacy een veelbesproken onderwerp. Gebruikers van de slimme thermometer en potentiële kopers willen weten of Google hun gegevens gaat  gebruiken voor advertentiedoeleinden. Volgens Lionel Paillet, Europees directeur van Nest, is hier geen sprake van: “Nest heeft eigen gebruikersvoorwaarden die stellen dat data niet worden doorgegeven of verkocht.” Voor gebruikers van het systeem is het daarom ook altijd mogelijk om hun data in te zien en te verwijderen. Om hun onafhankelijke positie van Google nog meer te benadrukken behoudt Nest ook een eigen hoofdkantoor in Silicon Valley.

Energieverbruik
Naast het gebruiksgemak dat Nest biedt, moet het de gebruiker ook helpen om het energieverbruik te verlagen. Door de exclusieve samenwerking met Essent wordt Nest aangeboden aan circa 2,7 miljoen Nederlandse  huishoudens. De verwachting is dat het energieverbruik van gebruikers met zo’n 20 procent zal dalen. Volgens een woordvoerder van Essent zullen er geen gegevens worden uitgewisseld tussen Essent en Nest.

Voorzichtige entree
De grote doorbraak voor slimme energieapparaten moet echter nog komen.  De verwachting is dat de massa pas bereikt wordt wanneer de grote technologiebedrijven zoals Google en Apple onder hun eigen vlag producten gaan ontwikkelen. Eerder introduceerde Apple het platform HomeKit en ook Samsung toonde z’n ambities met de aankoop van SmartThings. Hiermee lijken zij voorzichtige stappen te nemen naar de huishoudelijke apparatenmarkt.

Auteur |   ·   maandag 8 sep, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Macaw vervult voorbeeldfunctie met twee ISAE-verklaringen

Macaw vervult voorbeeldfunctie met twee ISAE-verklaringen

Macaw heeft de verklaringen ISAE3402 Type2 en ISAE3000 SOC 2 bemachtigd voor respectievelijk de kwaliteit van IT-servicemanagement en de informatiebeveiliging en privacy. Hiermee loopt de Microsoft- en Sitecore-specialist voorop als dienstverlener voor onder meer de financiële wereld, een sector die steeds meer vraagt om zekerheid op het gebied van uitbestede IT-diensten. Macaw is onder meer

Technologische vooruitgang betekent niet automatisch hogere  arbeidsproductiviteit

Technologische vooruitgang betekent niet automatisch hogere arbeidsproductiviteit

Tijdens het Smart Humanity evenement bij de OBA in Amsterdam van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI) stond de rol van de mens centraal. Technologie ontwikkelt zich razend snel. Maar wat is de invloed van toenemende inzet van techniek en bijbehorende digitalisering op het werk van de duizenden kenniswerkers binnen organisaties? De documentaire ‘Kenniswerk’

Nederland maakt belangrijke internationale investeringen in duurzaamheid los

Nederland maakt belangrijke internationale investeringen in duurzaamheid los

Nederland peutert grote hoeveelheden aan investeringskapitaal los om wereldwijde uitdagingen beter het hoofd te bieden. We ontwikkelen ons tot een prominente hub voor investeerders die met hun investeringen meetbare impact op samenleving en milieu willen hebben. Organisaties als DOEN Participaties (impactinvesteringsfonds voor duurzame en sociaal georiënteerde startups) en Oikocredit (een van ’s werelds grootste private

Onderwijsprofessional vindt eigen ICT-kennis veel beter dan die van collega

Onderwijsprofessional vindt eigen ICT-kennis veel beter dan die van collega

Maar liefst 87 procent van de onderwijsprofessionals in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs beoordeelt de eigen ICT-kennis als goed of heel goed. Slechts de helft geeft zijn collega’s eenzelfde beoordeling. Dit blijkt uit onderzoek dat SLBdiensten liet uitvoeren onder 454 onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs en mbo. Vijftien procent van de ondervraagden vindt de kennis

Sony kiest voor Orange Business Services

Sony kiest voor Orange Business Services

Sony kiest Orange Business Services om de communicatie-infrastructuur van haar twee grootste werkmaatschappijen te consolideren en te transformeren in een geharmoniseerd, toekomstbestendig netwerk voor een verbeterde gebruikerservaring over de hele wereld. Gebouwd op de Orange Flexible SD-WAN oplossing verbindt het nieuwe Sony netwerk meer dan vijfhonderd locaties in ruim vijftig landen in vijf continenten en

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken