Nest en Essent introduceren nieuwe en slimme thermostaat

Drie jaar na de introductie op de Amerikaanse markt, introduceert Nest aan het einde van de maand in samenwerking met Essent de ‘slimme’ thermostaat op de Nederlandse markt.

Het apparaat toont gelijkenis met de oude draaithermometer maar  is allesbehalve ouderwets. Zo is het nieuwe systeem uitgerust met acht sensoren, speciale software en een eigen draadloos communicatiekanaal.  Door deze uitrusting kan het systeem zich naadloos aanpassen aan de behoeften van de bewoners. Na een week weet de thermostaat bijvoorbeeld precies wanneer het huis verwarmd moet worden of de lichten aan moeten. Het grote voordeel aan de thermostaat is dat gebruikers de thermostaat zelf niet in hoeven te stellen. Dit moet nog wel bij de huidige ‘slimme’ thermostaten, maar wordt nog wel eens als een lastige klus ervaren.

Privacy
Sinds de inlijving van Nest door Google is privacy een veelbesproken onderwerp. Gebruikers van de slimme thermometer en potentiële kopers willen weten of Google hun gegevens gaat  gebruiken voor advertentiedoeleinden. Volgens Lionel Paillet, Europees directeur van Nest, is hier geen sprake van: “Nest heeft eigen gebruikersvoorwaarden die stellen dat data niet worden doorgegeven of verkocht.” Voor gebruikers van het systeem is het daarom ook altijd mogelijk om hun data in te zien en te verwijderen. Om hun onafhankelijke positie van Google nog meer te benadrukken behoudt Nest ook een eigen hoofdkantoor in Silicon Valley.

Energieverbruik
Naast het gebruiksgemak dat Nest biedt, moet het de gebruiker ook helpen om het energieverbruik te verlagen. Door de exclusieve samenwerking met Essent wordt Nest aangeboden aan circa 2,7 miljoen Nederlandse  huishoudens. De verwachting is dat het energieverbruik van gebruikers met zo’n 20 procent zal dalen. Volgens een woordvoerder van Essent zullen er geen gegevens worden uitgewisseld tussen Essent en Nest.

Voorzichtige entree
De grote doorbraak voor slimme energieapparaten moet echter nog komen.  De verwachting is dat de massa pas bereikt wordt wanneer de grote technologiebedrijven zoals Google en Apple onder hun eigen vlag producten gaan ontwikkelen. Eerder introduceerde Apple het platform HomeKit en ook Samsung toonde z’n ambities met de aankoop van SmartThings. Hiermee lijken zij voorzichtige stappen te nemen naar de huishoudelijke apparatenmarkt.

Auteur |   ·   maandag 8 sep, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Sony kiest voor Orange Business Services

Sony kiest voor Orange Business Services

Sony kiest Orange Business Services om de communicatie-infrastructuur van haar twee grootste werkmaatschappijen te consolideren en te transformeren in een geharmoniseerd, toekomstbestendig netwerk voor een verbeterde gebruikerservaring over de hele wereld. Gebouwd op de Orange Flexible SD-WAN oplossing verbindt het nieuwe Sony netwerk meer dan vijfhonderd locaties in ruim vijftig landen in vijf continenten en

9 op 10 onderwijsprofessionals: “Binnen 5 jaar werk ik volledig in de cloud”

9 op 10 onderwijsprofessionals: “Binnen 5 jaar werk ik volledig in de cloud”

Ruim 47 procent van de Nederlandse onderwijsprofessionals denkt dat zijn of haar onderwijsinstelling binnen vijf jaar volledig vanuit de cloud werkt. Maar liefst 38 procent van de ondervraagden doet dit al. Dit blijkt uit onderzoek dat SLBdiensten door PanelWizard liet uitvoeren onder 615 onderwijsprofessionals. Het lijkt erop dat de meeste respondenten dit een goede ontwikkeling

1 op 7 Nederlanders denkt dat algoritme kan beslissen of sollicitant geschikt is voor functie

1 op 7 Nederlanders denkt dat algoritme kan beslissen of sollicitant geschikt is voor functie

Maar liefst 15 procent van de Nederlanders denkt dat algoritmes zelfstandig kunnen beslissen of een kandidaat geschikt is voor een functie of niet. Dit blijkt uit onderzoek dat Brunel uitvoerde onder 998 sollicitanten. Een kwart van hen ziet de online sollicitatie zelfs als een volwaardige vervanger van de fysieke sollicitatie. Dat Nederlanders behoorlijk veel vertrouwen

Alleen de jobhoppende IT’er krijgt er flink wat bij; kennis en expertise betalen niet uit

Alleen de jobhoppende IT’er krijgt er flink wat bij; kennis en expertise betalen niet uit

Trouwe IT’ers die het afgelopen jaar in dienst bleven bij hun werkgever werden hier niet voor beloond. Hun salaris steeg slechts 2,3 procent. Dit blijkt uit salarisonderzoek dat Berenschot en AG Connect, in samenwerking met de KNVI, lieten uitvoeren onder 2.688 IT’ers. Een hoger salaris blijkt ook een belangrijke reden te zijn om een andere

Sioux Tech Festival in de voormalige ‘verboden stad’ Strijp-S in Eindhoven

Sioux Tech Festival in de voormalige ‘verboden stad’ Strijp-S in Eindhoven

In heel Nederland is de Dutch Technology Week in volle gang: ook Brainport-regio Eindhoven doet hierbij een flinke duit in het zakje. Op het Ketelhuisplein, gesitueerd in het hart van innovation area Strijp-S, bracht hightech-engineeringshuis Sioux Technologies innovatieve ondernemers en ambitieuze studenten samen. “We willen laten zien hoe leuk tech is.” Na enkele minuten rondlopen

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken