Nederlandse CIO verliest macht door versnippering van ICT-toepassingen

Steeds meer chief information officers (CIO’s) hebben grote moeite om beveiligingsincidenten en datalekken op te lossen, omdat ze zijn niet meer bekend met alle ICT-toepassingen binnen een organisatie. Business units krijgen steeds vaker hun eigen ICT-budget en halen hun ICT-toepassing buiten de eigen IT-afdeling om. Dit zorgt ervoor dat bedrijven in toenemende mate kwetsbaar zijn voor cyberaanvallen, wat tot grote datalekken, forse boetes en reputatieschade kan leiden.

“Tien jaar geleden bestond de digitale omgeving van een organisatie vooral uit interne ICT-systemen. De IT-afdeling had alles strak in de hand: alle door medewerkers gebruikte apparaten en de aanschaf van nieuwe software viel onder haar verantwoordelijkheid. Tegenwoordig gaat het er echter heel anders aan toe”, zegt Pascal Huijbers Pascal Huijbers, CTO Benelux & Large Accounts EMEIA bij Fujitsu. “Digitale vernieuwingen volgen elkaar steeds sneller op en digitale oplossingen worden als Software as a Service (SaaS)-dienst ontwikkeld. Denk hierbij aan het personaliseren van websites of het vastleggen van klantdata. Business units gaan hierdoor steeds vaker zelf contracten aan met softwareleveranciers zonder dat de IT-afdeling hiervan op de hoogte is.”

Digitale innovatie versus privacy en security
Bedrijven hebben innovatie en digitale vernieuwing tegenwoordig hoog in het vaandel staan. Toch moet de cybersecurity en privacy op peil zijn, waardoor de IT-afdeling alle externe samenwerkingen moet controleren. Bedrijven gebruiken massaal SaaS en andere – al dan niet publieke – clouddiensten en laten de individuele business units zelf afsluiten. Veel nieuwe digitale oplossingen staan daardoor extern opgeslagen zonder verdere betrokkenheid of controle van de IT-afdeling. Dit zorgt ervoor dat veel CIO’s het overzicht kwijtraken wanneer het gaat over privacygevoelige data. Wat met de steeds strengere wetten voor het werken met privacygevoelige informatie een groot probleem is voor organisaties. Andere bedreigingen zijn hoge boetes bij overtredingen, internationale afspraken rondom data-uitwisseling met Amerikaanse partijen en maatregelen voor het niet op orde hebben van de beveiliging.

De verantwoordelijke en de oplossing
Wanneer de organisatie te maken krijgt met bijvoorbeeld beveiligingsincidenten en datalekken, wordt er direct gekeken naar de CIO als verantwoordelijke. “Met het groeiende aandeel van shadow IT is dit echter niet altijd even fair”, aldus Huijbers. De CIO heeft geen overzicht meer van de mogelijke gevaren omdat het inzicht in alle leveranciers en gebruikte toepassingen binnen de organisatie ontbreekt.” CIO’s moeten de omvang van shadow IT inzichtelijk zien te maken (symptoombestrijding) zodat ze weten hoe actueel de gevaren zijn. Verschillende partijen bieden hier diensten voor aan. De oplossing tegen de ongewenste wildgroei wordt geboden met behulp van Hybrid IT, waarin een balans wordt gevonden tussen de traditionele IT-systemen en nieuwe innovatieve omgevingen. Deze zijn vaak een combinatie van externe (cloud-) en interne IT. Hybrid IT biedt een combinatie van deze omgevingen en maakt gebruik van moderne applicaties en microservices. Hierdoor is het gemakkelijk op te schalen, makkelijker en sneller te ontwikkelen.

 

Auteur |   ·   dinsdag 5 sep, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

De nieuwe DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die sinds 1 januari ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam. Hij ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere ROI en toenemende kosten (met alle risico’s, zie verderop),

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Documizers heeft onlangs haar nieuwe innovatieve dienst voor documentautomatisering DocuFlow geïntroduceerd. De meeste bestaande klanten zoals bijvoorbeeld de KNVB, FNV, Schipper accountants en Dille & Kamille zijn inmiddels naar tevredenheid over op deze betaalbare online documentoplossing van Nederlandse makelij. DocuFlow bespaart het gemiddelde bedrijf of organisatie niet alleen honderden uren aan werk en dus heel veel tijd en geld, maar voorkomt ook fouten en zorgt voor een professionele & uniforme werkwijze.

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Applicatie maakt administratie voor zzp’ers in de bouw makkelijker DEDDO, het digitale gereedschap waarmee zelfstandige ondernemers in de bouw hun bouwadministraties organiseren, is vandaag officieel gelanceerd door management-, advies- en softwarebedrijf Brink. DEDDO biedt zzp’ers een eenvoudige calculatie-, offerte- en facturatieoplossing aan, waardoor zij meer tijd overhouden voor hun passie: bouwen. Met meer dan vijftig

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Advocatenkantoor Baker McKenzie heeft zijn eDiscovery-technologiediensten voor internationale kantoren uitgebreid met de implementatie van een nieuwe eDiscovery-oplossing: het cloud gebaseerde RelativityOne. Met dit SaaS-product kan Baker McKenzie beter enorme hoeveelheden gegevens verwerken en cliënten wereldwijd helpen met snelle reacties op complexe onderzoeken, rechtszaken, arbitrage en nalevingskwesties. eDiscovery vergemakkelijkt het beheer van grote hoeveelheden gegevens en

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Social selling is onmisbaar voor elk modern salesteam dat volop vooruit wil in het opbouwen en onderhouden van relaties. Want voor groei en succes moet elke fase van de salesfunnel kloppen. In deze ambitie is social media en vooral LinkedIn als marketing- en saleskanaal niet meer weg te denken. Geldt dit ook voor jouw salesteam?

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken