Nederlandse CIO verliest macht door versnippering van ICT-toepassingen

Steeds meer chief information officers (CIO’s) hebben grote moeite om beveiligingsincidenten en datalekken op te lossen, omdat ze zijn niet meer bekend met alle ICT-toepassingen binnen een organisatie. Business units krijgen steeds vaker hun eigen ICT-budget en halen hun ICT-toepassing buiten de eigen IT-afdeling om. Dit zorgt ervoor dat bedrijven in toenemende mate kwetsbaar zijn voor cyberaanvallen, wat tot grote datalekken, forse boetes en reputatieschade kan leiden.

“Tien jaar geleden bestond de digitale omgeving van een organisatie vooral uit interne ICT-systemen. De IT-afdeling had alles strak in de hand: alle door medewerkers gebruikte apparaten en de aanschaf van nieuwe software viel onder haar verantwoordelijkheid. Tegenwoordig gaat het er echter heel anders aan toe”, zegt Pascal Huijbers Pascal Huijbers, CTO Benelux & Large Accounts EMEIA bij Fujitsu. “Digitale vernieuwingen volgen elkaar steeds sneller op en digitale oplossingen worden als Software as a Service (SaaS)-dienst ontwikkeld. Denk hierbij aan het personaliseren van websites of het vastleggen van klantdata. Business units gaan hierdoor steeds vaker zelf contracten aan met softwareleveranciers zonder dat de IT-afdeling hiervan op de hoogte is.”

Digitale innovatie versus privacy en security
Bedrijven hebben innovatie en digitale vernieuwing tegenwoordig hoog in het vaandel staan. Toch moet de cybersecurity en privacy op peil zijn, waardoor de IT-afdeling alle externe samenwerkingen moet controleren. Bedrijven gebruiken massaal SaaS en andere – al dan niet publieke – clouddiensten en laten de individuele business units zelf afsluiten. Veel nieuwe digitale oplossingen staan daardoor extern opgeslagen zonder verdere betrokkenheid of controle van de IT-afdeling. Dit zorgt ervoor dat veel CIO’s het overzicht kwijtraken wanneer het gaat over privacygevoelige data. Wat met de steeds strengere wetten voor het werken met privacygevoelige informatie een groot probleem is voor organisaties. Andere bedreigingen zijn hoge boetes bij overtredingen, internationale afspraken rondom data-uitwisseling met Amerikaanse partijen en maatregelen voor het niet op orde hebben van de beveiliging.

De verantwoordelijke en de oplossing
Wanneer de organisatie te maken krijgt met bijvoorbeeld beveiligingsincidenten en datalekken, wordt er direct gekeken naar de CIO als verantwoordelijke. “Met het groeiende aandeel van shadow IT is dit echter niet altijd even fair”, aldus Huijbers. De CIO heeft geen overzicht meer van de mogelijke gevaren omdat het inzicht in alle leveranciers en gebruikte toepassingen binnen de organisatie ontbreekt.” CIO’s moeten de omvang van shadow IT inzichtelijk zien te maken (symptoombestrijding) zodat ze weten hoe actueel de gevaren zijn. Verschillende partijen bieden hier diensten voor aan. De oplossing tegen de ongewenste wildgroei wordt geboden met behulp van Hybrid IT, waarin een balans wordt gevonden tussen de traditionele IT-systemen en nieuwe innovatieve omgevingen. Deze zijn vaak een combinatie van externe (cloud-) en interne IT. Hybrid IT biedt een combinatie van deze omgevingen en maakt gebruik van moderne applicaties en microservices. Hierdoor is het gemakkelijk op te schalen, makkelijker en sneller te ontwikkelen.

 

Auteur |   ·   dinsdag 5 sep, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

De toekomst: Een IT-zelfservice desk

De toekomst: Een IT-zelfservice desk

Auteur: Head of End User Services & Head of Service Desks bij Fujitsu Mark Schippers Zelfservice is niets nieuws, de consument kan al jaren zelf zijn boodschappen afrekenen en bedrijven als Amazon sporen klanten aan hun eigen problemen op te lossen, zonder een servicedesk te hoeven inschakelen. De IT-markt met zijn vele servicecenters en servicedesks

The Social Selling Company en SocialOne gaan samen verder

The Social Selling Company en SocialOne gaan samen verder

The Social Selling Company en Social.ONE gaan als partnerbedrijven verder. Als combinatie bieden de snelgroeiende bedrijven van salesspecialist Wessel Berkman en LinkedIn- en social selling-trainer Perry van Beek zowel training en coaching als complete transitietrajecten op het gebied van (digitale) sales aan. De combinatie van The Social Selling Company en Social.ONE is de Europese variant

Consument negatief over security en mobile & wifi

Consument negatief over security en mobile & wifi

Het sentiment onder de Nederlandse consument voor de onderwerpen security en mobile & wifi is voornamelijk negatief. De berichten over IoT (3.300) en automatisering (1.500) zijn opvallend genoeg aanzienlijk positiever. Dit blijkt uit een trendanalyse van kwaliteitsgesprekken op fora en social media door onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van contentmarketingbureau Mediatic. De onderwerpen security, mobile &

Fujitsu introduceert uitgebreid channel-gericht Hybrid Cloud Portfolio

Fujitsu introduceert uitgebreid channel-gericht Hybrid Cloud Portfolio

Fujitsu biedt zijn SELECT Channel Partners vanaf vandaag een krachtig set aan tools. Via het gebruiksvriendelijke selfservice Hybrid Cloud Portal kunnen zij eenvoudig cloudgebaseerde diensten leveren aan hun klanten. De migratie van computerinfrastructuur naar de cloud blijft toenemen. Fujitsu biedt zijn SELECT Channel Partners daarom de mogelijkheid zich te ontwikkelen tot servicegerichte ondernemingen met nieuwe,

Equinix breidt activiteiten uit in Spanje en Portugal

Equinix breidt activiteiten uit in Spanje en Portugal

Equinix, Inc. (Nasdaq: EQIX), de wereldwijde aanbieder van interconnectie- en datacenterdiensten, kondigt de overname aan van Itconic en CloudMas van de Carlyle Group  voor een bedrag van 215 miljoen euro. Itconic biedt interconnectie en cloudinfrastructuuroplossingen in zowel Spanje als in Portugal. Met de overname krijgt Equinix datacenters in handen in Madrid, Barcelona, Sevilla en Lissabon.

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken