Nederlandse bedrijven steken komende tijd meeste geld in ICT en bedrijfswagens

De investeringen van Nederlandse bedrijven in IT-hardware en bedrijfswagens zijn ten opzichte van een half jaar geleden beide met zes procent gestegen. Het percentage Nederlandse bedrijven dat aangeeft de komende jaren te investeren in IT-hardware komt hiermee uit op 44 procent. De totale investeringsbereidheid in auto’s is gestegen naar 33 procent. Dit blijkt uit de Nederlandse Investeringsmonitor van de Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen (NVL) in samenwerking met onderzoeksbureau GfK, dat bijna 900 Nederlandse bedrijven heeft onderzocht.

Na investeringen in hardware, kunnen deze in software natuurlijk niet uitblijven. Het percentage Nederlandse bedrijven dat hierin de komende jaren wil investeren, groeit met drie procent naar een totaal van 20 procent. “We zien weer een flinke stijging in IT-investeringen, nadat ze een half jaar geleden juist met negen procent waren afgenomen. De aantrekkende economie speelt hierbij een belangrijke rol. Bedrijven zien weer groeikansen en om dit te realiseren hebben ze de juiste, accurate IT nodig”, zegt Stephan van Beek, voorzitter van de NVL.

Toekomstige investeringen
Het totale aantal bedrijven dat in de komende drie jaar verwacht een investering te doen, is in een half jaar tijd gestegen van 77 naar 81 procent. Het kleinbedrijf trekt hierin met 91 procent de kar, gevolgd door bedrijven met meer dan vijftig werknemers (89 procent). Van Beek: “Waar de vorige jaren de grote bedrijven het meest bereid waren te investeren, zijn dat nu vooral bedrijven met tussen de tien en 49 medewerkers. Het vertrouwen lijkt hiermee definitief terug.” De investeringsbereidheid van de ondervraagde bedrijven is ten opzichte van het afgelopen half jaar voornamelijk vooruitgegaan op de gebieden van auto’s (+6 procent), hardware (+6 procent), software (+3 procent) en audio- en videoapparatuur (+4 procent).

Financieringsvorm

Uit het onderzoek blijkt verder dat ruim 81 procent van de Nederlandse bedrijven, aankomende investeringen wil financieren met eigen middelen; een stijging van vier procent. Ten opzichte van het vorige halfjaar is het aantal bedrijven dat zijn bedrijfsmiddelen wil financieren met behulp van leasing namelijk met twee procent gezakt (totaal 13 procent). “Toch zien we dat de leasebereidheid stijgt naarmate de bedrijfsgrootte toeneemt. Deze ligt voor bedrijven met vijftig of meer medewerkers met 37 procent fors hoger dan het gemiddelde”, aldus Van Beek.

Over de NVL
De Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen (NVL) behartigt sinds 1972 de belangen van de algemene leasemaatschappijen in Nederland. Deze leasemaatschappijen houden zich bezig met zogenoemde ‘equipment lease’. Zij (ver)leasen objecten als trucks en trailers, kranen, bussen, grondverzetmachines, industriële machines in de metaal-, hout- en kunststofverwerkende industrie, drukmachines, kopieermachines, computers en IT-oplossingen.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan dertienduizend marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan honderd landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten. Voor meer informatie: www.gfk.com/nl.

Auteur |   ·   woensdag 15 nov, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

De nieuwe DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die sinds 1 januari ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam. Hij ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere ROI en toenemende kosten (met alle risico’s, zie verderop),

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Documizers heeft onlangs haar nieuwe innovatieve dienst voor documentautomatisering DocuFlow geïntroduceerd. De meeste bestaande klanten zoals bijvoorbeeld de KNVB, FNV, Schipper accountants en Dille & Kamille zijn inmiddels naar tevredenheid over op deze betaalbare online documentoplossing van Nederlandse makelij. DocuFlow bespaart het gemiddelde bedrijf of organisatie niet alleen honderden uren aan werk en dus heel veel tijd en geld, maar voorkomt ook fouten en zorgt voor een professionele & uniforme werkwijze.

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Applicatie maakt administratie voor zzp’ers in de bouw makkelijker DEDDO, het digitale gereedschap waarmee zelfstandige ondernemers in de bouw hun bouwadministraties organiseren, is vandaag officieel gelanceerd door management-, advies- en softwarebedrijf Brink. DEDDO biedt zzp’ers een eenvoudige calculatie-, offerte- en facturatieoplossing aan, waardoor zij meer tijd overhouden voor hun passie: bouwen. Met meer dan vijftig

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Advocatenkantoor Baker McKenzie heeft zijn eDiscovery-technologiediensten voor internationale kantoren uitgebreid met de implementatie van een nieuwe eDiscovery-oplossing: het cloud gebaseerde RelativityOne. Met dit SaaS-product kan Baker McKenzie beter enorme hoeveelheden gegevens verwerken en cliënten wereldwijd helpen met snelle reacties op complexe onderzoeken, rechtszaken, arbitrage en nalevingskwesties. eDiscovery vergemakkelijkt het beheer van grote hoeveelheden gegevens en

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Social selling is onmisbaar voor elk modern salesteam dat volop vooruit wil in het opbouwen en onderhouden van relaties. Want voor groei en succes moet elke fase van de salesfunnel kloppen. In deze ambitie is social media en vooral LinkedIn als marketing- en saleskanaal niet meer weg te denken. Geldt dit ook voor jouw salesteam?

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken