Nederland moet inhaken in vierde industriële revolutie

Ruim 250 Nederlandse tech-bedrijven staan deze week op de Hannover Messe, de belangrijkste technologiebeurs ter wereld. Dit zou het begin moeten zijn van de nieuwe industriële revolutie die bestaat uit het verbinden van de ontwikkelingen in de informatie- en communicatietechnologie met de huidige industriële productie.

Van de totale Nederlandse economie draagt de technologische industrie maar 13 procent bij, terwijl dit in Europa gemiddeld 15 procent is. Volgens voormalig TU Delft-rector Lundqvist is het voor Nederland nog niet te laat en kan er nog terreinwinst geboekt worden door in te haken op de vierde industriële revolutie, volgens de Duitsers technologie 4.0. De technologie is al ver genoeg om een koelkast een dichtbij zijnde supermarkt in te laten seinen als een product op is, maar in de praktijk gebeurt dit nog niet, zo schrijft NRC Next.

Ook hoogleraar Ben van Lier, directeur strategie & innovatie bij IT-dienstverlener Centric en hiernaast ook verbonden aan de particuliere Steinbeis University in Berlijn, denkt dat het marktpotentieel ligt bij machines en apparaten die zelf denken en met elkaar communiceren via internet. “Zonder grote ICT-afdelingen gaan productiebedrijven straks niet overleven”, aldus Van Lier. “Je ziet de samenleving onder je ogen veranderen”, zegt hij. De hoogleraar geeft een voorbeeld van een hardloopschoen van Nike. De schoen is bevat een chip waarmee persoonlijke prestaties gemeten kunnen worden die vervolgens gekoppeld worden aan internet om data te analyseren. Die dataverzameling zorgt weer voor nieuwe verdienmodellen.

Imago probleem
Jan van Mollen, sales manager van VDL-groep is één van de Nederlanders op de beurs in Hannover. De VDL-groep robots zetten onder andere de BMW Mini in elkaar in de Nedcarfabriek in Born. Hij vindt het jammer dat opdrachtgevers steeds meer discretie eisen over het technologisch vernuft dat de toeleverancier te bieden heeft. “Het wordt steeds erger” zegt Mollen. Hierdoor is bijvoorbeeld nauwelijks bekend dat een BMW voor 20 procent gemaakt wordt door Nederlandse toeleveranciers. De Nederlandse industrie heeft hierdoor niet de uitstraling die het eigenlijk verdient.

Auteur |   ·   dinsdag 8 apr, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken