Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart ongezond veel stress op werk

Iets meer dan de helft van de de Nederlandse werknemers (56 procent) ervaart wel eens te veel stress op de werkvloer. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.322 Europese werknemers uitgevoerd door Lepaya. De Nederlandse beroepsbevolking scoort echter beduidend beter in vergelijking met het stressniveau van buurlanden. In Duitsland geeft maar liefst 71 procent aan ongezond gestrest zijn tegen 70 procent in het Verenigd Koninkrijk en 67 procent in België. 

Een mogelijke verklaring voor het feit dat de gemiddelde Nederlander zich minder vaak overmatig gestrest voelt op werk lijkt te maken te hebben met de hogere mate van betrokkenheid van de werkgever. De Nederlandse werkgever besteedt relatief veel aandacht aan het omgaan met stress en het voorkomen van bovenmatige werkdruk. Waar in Nederland 52 procent van de werkenden meer van hun baas verwacht op het gebied van stressvermindering op de werkvloer, ligt dan in de andere Europese landen fors hoger: 57 procent in het Verenigd Koninkrijk, 61 procent in Duitsland en maar liefst 65 procent in België.

Stressmanagement skills
 Desondanks zou 57 procent van de Nederlandse werkenden graag nóg meer hulp krijgen bij voorkomen van werkgerelateerde stress, zoals bijvoorbeeld door het vergroten van stressmanagement vaardigheden middels trainingen. Ruim 60 procent van de Nederlandse werknemers staat open voor stressgerelateerde trainingen op werk, tegen 71 procent in Duitsland, 76 procent in België en 77 procent in het Verenigd Koninkrijk.

Ondanks de grote bereidheid om zelf aan de slag te gaan met het stressniveau, ziet slechts een kwart van de ondervraagden dit als hun eigen verantwoordelijkheid. In de ons omringende landen ligt dit percentage ruim twee keer zo hoog. Van de onderzochte buurlanden vindt 47 procent van de Belgen en 50 procent van de Britten en Duitsers het oplossen en voorkomen van ongewenste werkstress geen taak van de baas, maar van de werknemer zelf.

“Het is mooi om deze bereidheid onder werkenden te zien, maar juist bij de werkgever liggen veel kansen om de duurzame inzetbaarheid te verhogen. Stress heeft meerdere oorzaken en een hoge werkdruk voorkomen is niet altijd de enige oplossing. Soms heeft het simpelweg te maken met de verwachtingen tussen werkgever en werknemer. Het is daarom van belang om de onderliggende redenen goed in kaart te brengen. Pak het probleem bij de wortel aan het richt je daarnaast ook op stressverminderende tactieken en trainingen”, zegt René Janssen, oprichter van Lepaya.

Terug-naar-kantoor stress 
Meer dan een kwart van Nederlandse werkenden verwacht dat een volledige terugkeer naar de werkplek een negatieve invloed zal hebben op hun stressniveau. Nederland scoort daarmee wederom beter dan haar buurlanden: in België, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland denkt meer dan 40 procent dat zij meer stress zullen lijden als ze weer op kantoor verwacht worden.


“De manier waarop we werken is fundamenteel veranderd en vaardigheden zijn belangrijker dan ooit. In een overwegend digitale wereld, juist ook nu we weer deels terug naar kantoor gaan, zal de mentale veerkracht van je werknemers je bedrijf maken of breken. Stressmanagement, wendbaarheid en veerkracht zijn vitale skills die de coronacrisis aan het licht heeft gebracht”, aldus Janssen.

Auteur |   ·   donderdag 15 jul, 2021

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

IT’ers ervaren ongelijke behandeling op kantoor

IT’ers ervaren ongelijke behandeling op kantoor

Maar liefst 22 procent van de Nederlandse IT’ers ervaart een ongelijke behandeling tussen werknemers binnen hun organisatie.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken