Kwart jongeren ziet winkelstraten net zo lief verdwijnen

23 procent van de jongeren (16-29) heeft er geen enkel probleem mee als winkelstraten zouden verdwijnen en er alleen nog maar webshops bestaan. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl, gehouden onder 1.115 Nederlanders naar online shoppen. Opdringerig winkelpersoneel blijkt voor meer dan de helft van de jongeren een reden te zijn om online aankopen te doen. Ook ziet driekwart van hen graag meer winkels meedoen aan Black Friday, het kortingsfestijn dat overgewaaid is vanuit de Verenigde Staten en waar aanstaande vrijdag weer veel (vooral online) winkels aan meedoen.

De gemiddelde Nederlander is overigens een groot liefhebber van winkelstraten, maar liefst 79 procent zegt er problemen mee te hebben als er alleen nog maar online geshopt zou kunnen worden. Toch zegt iets minder dan de helft (48 procent) van alle Nederlanders minder vaak een dagje te winkelen vanwege het ruime aanbod aan webshops. Onder jongeren bedraagt dit percentage 59 procent. “Jongeren bestellen steeds vaker spullen online”, aldus Vince Franke van Acties.nl. “Wanneer je het echt wil, is het tegenwoordig niet eens meer nodig je huis te verlaten nu je zelfs je boodschappen online kunt doen.”

Irritaties tijdens het winkelen
Een van de grootste irritaties onder Nederlanders blijkt opdringerig personeel te zijn; 80 procent van de ondervraagden geeft aan dit vervelend te vinden. Voor iets meer dan vier op de tien (44 procent) is dit zelfs een reden om vaker online te shoppen. Jongeren zijn hierin met 58 procent de absolute koplopers. Een andere grote irritatie tijdens het shoppen is drukte; voor de helft van de Nederlanders (49 procent) de reden om de uitverkoop te mijden. Franke: “Niet gek dat online shoppen nog steeds aan populariteit wint. Niet alleen om iets te zoeken wat je echt nodig hebt, maar ook om gewoon een beetje rond te kijken. In een webshop heb je namelijk nooit te maken met drukte of opdringerig personeel, en houden ze er geregeld een permanente sale op na.”

Black Friday
Ook Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving waarop winkels in de Verenigde Staten stunten met spectaculaire kortingen, is in Nederland in opmars. In de afgelopen jaren doen steeds meer Nederlandse winkels hieraan mee. En met succes, zo blijkt uit het onderzoek; 63 procent van de ondervraagden ziet graag dat er meer Nederlandse bedrijven meedoen aan Black Friday. Onder jongeren stijgt dit percentage zelfs tot 72 procent. 12 procent van de Nederlanders zegt zijn kerst- en sinterklaasinkopen te doen tijdens Black Friday. Wederom scoren jongeren met 18 procent fors hoger. “In Nederland speelt Black Friday zich voornamelijk af op het internet”, aldus Vince Franke. “Wellicht is het een kwestie van tijd voordat fysieke winkels zich hier ook in gaan mengen.”

Over Acties.nl
Acties.nl
helpt consumenten om te besparen op online aankopen door de actuele kortingscodes, aanbiedingen, sales, deals en kortingsbonnen te verzamelen van meer dan 1.000 webshops. Daarnaast biedt de website interessante bespaartips voor de meest uiteenlopende zaken, zoals vakanties, boodschappen en kleding. Acties.nl wordt dagelijks door ruim 25.000 bezoekers geraadpleegd.

Auteur |   ·   woensdag 22 nov, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Fujitsu winnaar ‘Canalys Candefero EMEA Vendor Benchmark Ranking’

Fujitsu winnaar ‘Canalys Candefero EMEA Vendor Benchmark Ranking’

Fujitsu is de sterkste verkoper in het distributiekanaal, dat blijkt uit de laatste ‘Canalys Candefero EMEA Vendor Benchmark Ranking’. De prestaties van de grootste IT-leveranciers werden beoordeeld op basis van feedback van de partners in de EMEA-regio. In bijna elk van de tien verschillende categorieën scoorde Fujitsu het hoogst. Fujitsu scoorde hoge cijfers door de

1 op 7 Nederlanders denkt dat algoritme kan beslissen of sollicitant geschikt is voor functie

1 op 7 Nederlanders denkt dat algoritme kan beslissen of sollicitant geschikt is voor functie

Maar liefst 15 procent van de Nederlanders denkt dat algoritmes zelfstandig kunnen beslissen of een kandidaat geschikt is voor een functie of niet. Dit blijkt uit onderzoek dat Brunel uitvoerde onder 998 sollicitanten. Een kwart van hen ziet de online sollicitatie zelfs als een volwaardige vervanger van de fysieke sollicitatie. Dat Nederlanders behoorlijk veel vertrouwen

BNP Paribas Asset Management en Caple verstrekken eerste MKB-lening in Nederland

BNP Paribas Asset Management en Caple verstrekken eerste MKB-lening in Nederland

BNP Paribas Asset Management (‘BNPP AM’) en strategisch partner Caple hebben een achtjarige blanco lening van €700.000 afgesloten voor Elmet B.V. (‘Elmet’) uit Papendrecht, in West-Nederland. Elmet is een gespecialiseerde groothandel in elektrische componenten voor sectoren zoals offshore marine, petrochemie en infrastructuur. De lening zorgt voor een consolidatie van de aandeelhoudersstructuur en maakt toekomstige groei

Groei IoT toepassingen vraagt om datacenterhubs in elke stad

Groei IoT toepassingen vraagt om datacenterhubs in elke stad

Bijna de helft (47 procent) van de Nederlandse ICT-professionals denkt dat het aantal IoT-apparaten de komende jaren zo snel toeneemt dat elke stad een aparte datacenterhub nodig heeft om de vraag naar directe data-uitwisseling aan te kunnen. In andere Europese landen, het Midden-Oosten en Afrika denkt drie op de vijf ICT-professionals dat dit het geval

Orange Business Services zet in op internationaal marktleiderschap in multi-clouddiensten

Orange Business Services zet in op internationaal marktleiderschap in multi-clouddiensten

Orange Business Services heeft belangrijke strategic partnerships opgezet met andere marktleiders. Naast de recente samenwerking met Microsoft Azure, kondigt Orange Business Services vandaag aan dat het haar klanten en hun belangrijkste applicaties op Amazon Web Services (AWS) wereldwijd met honderd getrainde experts ondersteunt. Na de overname van Basefarm in augustus en een omzetgroei van achttien

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken