Kwart jongeren ziet winkelstraten net zo lief verdwijnen

23 procent van de jongeren (16-29) heeft er geen enkel probleem mee als winkelstraten zouden verdwijnen en er alleen nog maar webshops bestaan. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl, gehouden onder 1.115 Nederlanders naar online shoppen. Opdringerig winkelpersoneel blijkt voor meer dan de helft van de jongeren een reden te zijn om online aankopen te doen. Ook ziet driekwart van hen graag meer winkels meedoen aan Black Friday, het kortingsfestijn dat overgewaaid is vanuit de Verenigde Staten en waar aanstaande vrijdag weer veel (vooral online) winkels aan meedoen.

De gemiddelde Nederlander is overigens een groot liefhebber van winkelstraten, maar liefst 79 procent zegt er problemen mee te hebben als er alleen nog maar online geshopt zou kunnen worden. Toch zegt iets minder dan de helft (48 procent) van alle Nederlanders minder vaak een dagje te winkelen vanwege het ruime aanbod aan webshops. Onder jongeren bedraagt dit percentage 59 procent. “Jongeren bestellen steeds vaker spullen online”, aldus Vince Franke van Acties.nl. “Wanneer je het echt wil, is het tegenwoordig niet eens meer nodig je huis te verlaten nu je zelfs je boodschappen online kunt doen.”

Irritaties tijdens het winkelen
Een van de grootste irritaties onder Nederlanders blijkt opdringerig personeel te zijn; 80 procent van de ondervraagden geeft aan dit vervelend te vinden. Voor iets meer dan vier op de tien (44 procent) is dit zelfs een reden om vaker online te shoppen. Jongeren zijn hierin met 58 procent de absolute koplopers. Een andere grote irritatie tijdens het shoppen is drukte; voor de helft van de Nederlanders (49 procent) de reden om de uitverkoop te mijden. Franke: “Niet gek dat online shoppen nog steeds aan populariteit wint. Niet alleen om iets te zoeken wat je echt nodig hebt, maar ook om gewoon een beetje rond te kijken. In een webshop heb je namelijk nooit te maken met drukte of opdringerig personeel, en houden ze er geregeld een permanente sale op na.”

Black Friday
Ook Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving waarop winkels in de Verenigde Staten stunten met spectaculaire kortingen, is in Nederland in opmars. In de afgelopen jaren doen steeds meer Nederlandse winkels hieraan mee. En met succes, zo blijkt uit het onderzoek; 63 procent van de ondervraagden ziet graag dat er meer Nederlandse bedrijven meedoen aan Black Friday. Onder jongeren stijgt dit percentage zelfs tot 72 procent. 12 procent van de Nederlanders zegt zijn kerst- en sinterklaasinkopen te doen tijdens Black Friday. Wederom scoren jongeren met 18 procent fors hoger. “In Nederland speelt Black Friday zich voornamelijk af op het internet”, aldus Vince Franke. “Wellicht is het een kwestie van tijd voordat fysieke winkels zich hier ook in gaan mengen.”

Over Acties.nl
Acties.nl
helpt consumenten om te besparen op online aankopen door de actuele kortingscodes, aanbiedingen, sales, deals en kortingsbonnen te verzamelen van meer dan 1.000 webshops. Daarnaast biedt de website interessante bespaartips voor de meest uiteenlopende zaken, zoals vakanties, boodschappen en kleding. Acties.nl wordt dagelijks door ruim 25.000 bezoekers geraadpleegd.

Auteur |   ·   woensdag 22 nov, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

De nieuwe DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die sinds 1 januari ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam. Hij ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere ROI en toenemende kosten (met alle risico’s, zie verderop),

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Documizers heeft onlangs haar nieuwe innovatieve dienst voor documentautomatisering DocuFlow geïntroduceerd. De meeste bestaande klanten zoals bijvoorbeeld de KNVB, FNV, Schipper accountants en Dille & Kamille zijn inmiddels naar tevredenheid over op deze betaalbare online documentoplossing van Nederlandse makelij. DocuFlow bespaart het gemiddelde bedrijf of organisatie niet alleen honderden uren aan werk en dus heel veel tijd en geld, maar voorkomt ook fouten en zorgt voor een professionele & uniforme werkwijze.

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Applicatie maakt administratie voor zzp’ers in de bouw makkelijker DEDDO, het digitale gereedschap waarmee zelfstandige ondernemers in de bouw hun bouwadministraties organiseren, is vandaag officieel gelanceerd door management-, advies- en softwarebedrijf Brink. DEDDO biedt zzp’ers een eenvoudige calculatie-, offerte- en facturatieoplossing aan, waardoor zij meer tijd overhouden voor hun passie: bouwen. Met meer dan vijftig

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Advocatenkantoor Baker McKenzie heeft zijn eDiscovery-technologiediensten voor internationale kantoren uitgebreid met de implementatie van een nieuwe eDiscovery-oplossing: het cloud gebaseerde RelativityOne. Met dit SaaS-product kan Baker McKenzie beter enorme hoeveelheden gegevens verwerken en cliënten wereldwijd helpen met snelle reacties op complexe onderzoeken, rechtszaken, arbitrage en nalevingskwesties. eDiscovery vergemakkelijkt het beheer van grote hoeveelheden gegevens en

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Social selling is onmisbaar voor elk modern salesteam dat volop vooruit wil in het opbouwen en onderhouden van relaties. Want voor groei en succes moet elke fase van de salesfunnel kloppen. In deze ambitie is social media en vooral LinkedIn als marketing- en saleskanaal niet meer weg te denken. Geldt dit ook voor jouw salesteam?

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken