Kwart jongeren ziet winkelstraten net zo lief verdwijnen

23 procent van de jongeren (16-29) heeft er geen enkel probleem mee als winkelstraten zouden verdwijnen en er alleen nog maar webshops bestaan. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl, gehouden onder 1.115 Nederlanders naar online shoppen. Opdringerig winkelpersoneel blijkt voor meer dan de helft van de jongeren een reden te zijn om online aankopen te doen. Ook ziet driekwart van hen graag meer winkels meedoen aan Black Friday, het kortingsfestijn dat overgewaaid is vanuit de Verenigde Staten en waar aanstaande vrijdag weer veel (vooral online) winkels aan meedoen.

De gemiddelde Nederlander is overigens een groot liefhebber van winkelstraten, maar liefst 79 procent zegt er problemen mee te hebben als er alleen nog maar online geshopt zou kunnen worden. Toch zegt iets minder dan de helft (48 procent) van alle Nederlanders minder vaak een dagje te winkelen vanwege het ruime aanbod aan webshops. Onder jongeren bedraagt dit percentage 59 procent. “Jongeren bestellen steeds vaker spullen online”, aldus Vince Franke van Acties.nl. “Wanneer je het echt wil, is het tegenwoordig niet eens meer nodig je huis te verlaten nu je zelfs je boodschappen online kunt doen.”

Irritaties tijdens het winkelen
Een van de grootste irritaties onder Nederlanders blijkt opdringerig personeel te zijn; 80 procent van de ondervraagden geeft aan dit vervelend te vinden. Voor iets meer dan vier op de tien (44 procent) is dit zelfs een reden om vaker online te shoppen. Jongeren zijn hierin met 58 procent de absolute koplopers. Een andere grote irritatie tijdens het shoppen is drukte; voor de helft van de Nederlanders (49 procent) de reden om de uitverkoop te mijden. Franke: “Niet gek dat online shoppen nog steeds aan populariteit wint. Niet alleen om iets te zoeken wat je echt nodig hebt, maar ook om gewoon een beetje rond te kijken. In een webshop heb je namelijk nooit te maken met drukte of opdringerig personeel, en houden ze er geregeld een permanente sale op na.”

Black Friday
Ook Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving waarop winkels in de Verenigde Staten stunten met spectaculaire kortingen, is in Nederland in opmars. In de afgelopen jaren doen steeds meer Nederlandse winkels hieraan mee. En met succes, zo blijkt uit het onderzoek; 63 procent van de ondervraagden ziet graag dat er meer Nederlandse bedrijven meedoen aan Black Friday. Onder jongeren stijgt dit percentage zelfs tot 72 procent. 12 procent van de Nederlanders zegt zijn kerst- en sinterklaasinkopen te doen tijdens Black Friday. Wederom scoren jongeren met 18 procent fors hoger. “In Nederland speelt Black Friday zich voornamelijk af op het internet”, aldus Vince Franke. “Wellicht is het een kwestie van tijd voordat fysieke winkels zich hier ook in gaan mengen.”

Over Acties.nl
Acties.nl
helpt consumenten om te besparen op online aankopen door de actuele kortingscodes, aanbiedingen, sales, deals en kortingsbonnen te verzamelen van meer dan 1.000 webshops. Daarnaast biedt de website interessante bespaartips voor de meest uiteenlopende zaken, zoals vakanties, boodschappen en kleding. Acties.nl wordt dagelijks door ruim 25.000 bezoekers geraadpleegd.

Auteur |   ·   woensdag 22 nov, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Groei IoT toepassingen vraagt om datacenterhubs in elke stad

Groei IoT toepassingen vraagt om datacenterhubs in elke stad

Bijna de helft (47 procent) van de Nederlandse ICT-professionals denkt dat het aantal IoT-apparaten de komende jaren zo snel toeneemt dat elke stad een aparte datacenterhub nodig heeft om de vraag naar directe data-uitwisseling aan te kunnen. In andere Europese landen, het Midden-Oosten en Afrika denkt drie op de vijf ICT-professionals dat dit het geval

’s Heeren Loo ontwikkelt ‘serious game’ voor kinderen met beperking

’s Heeren Loo ontwikkelt ‘serious game’ voor kinderen met beperking

Game Robins Wereld helpt leergedrag te meten en stimuleren Leusden, 24 juli 2018 – Gehandicaptenzorginstelling ‘s Heeren Loo is met hulp van de AFAS Foundation gestart met de ontwikkeling van Robins Wereld. Met de game is het mogelijk effectief leergedrag te meten en stimuleren bij kinderen met een beperking. Robins Wereld speelt zich af in

Orange neemt Basefarm volledig over

Orange neemt Basefarm volledig over

Orange heeft vandaag een contract getekend waarmee het via haar dochtermaatschappij Orange Business Services voor honderd procent eigenaar wordt van cloudprovider Basefarm. Met de overname is een overnamebedrag van 350 miljoen euro gemoeid. Dit overnamenieuws volgt na een uitgebreide aanbestedingsprocedure, uitgezet door Abry Partners, voor haar aandeel in Basefarm.   Basefarm is een belangrijk Europees

Fujitsu versnelt digitale transformatie met verbeterde Multi-Cloud Hybrid IT

Fujitsu versnelt digitale transformatie met verbeterde Multi-Cloud Hybrid IT

Kort na de aankondiging van een intensievere samenwerking met strategische cloudaanbieders Microsoft en VMware, maakt Fujitsu vandaag bekend dat het haar samenwerking met SAP en Oracle gaat uitbreiden. Hiermee wil het IT-bedrijf haar aanbod omtrent digitale transformatie makkelijker en effectiever maken. Daarnaast versterkt Fujitsu haar multi-cloudintegratie en operationele diensten om zich te kunnen richten op

Fujitsu maakt Proof of Business in vijf dagen mogelijk

Fujitsu maakt Proof of Business in vijf dagen mogelijk

Fujitsu lanceert vandaag een nieuwe blockchainraamwerk waardoor een Minimum Viable Product (MVP) in slechts vijf dagen kan worden ontwikkeld. De dienst is voornamelijk ontwikkeld voor organisaties die een vliegende start willen maken met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van blockchain, of de risico’s van bestaande blockchainprojecten willen verkleinen. In het programma staat een assessment van

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken