Kwart jongeren ziet winkelstraten net zo lief verdwijnen

23 procent van de jongeren (16-29) heeft er geen enkel probleem mee als winkelstraten zouden verdwijnen en er alleen nog maar webshops bestaan. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl, gehouden onder 1.115 Nederlanders naar online shoppen. Opdringerig winkelpersoneel blijkt voor meer dan de helft van de jongeren een reden te zijn om online aankopen te doen. Ook ziet driekwart van hen graag meer winkels meedoen aan Black Friday, het kortingsfestijn dat overgewaaid is vanuit de Verenigde Staten en waar aanstaande vrijdag weer veel (vooral online) winkels aan meedoen.

De gemiddelde Nederlander is overigens een groot liefhebber van winkelstraten, maar liefst 79 procent zegt er problemen mee te hebben als er alleen nog maar online geshopt zou kunnen worden. Toch zegt iets minder dan de helft (48 procent) van alle Nederlanders minder vaak een dagje te winkelen vanwege het ruime aanbod aan webshops. Onder jongeren bedraagt dit percentage 59 procent. “Jongeren bestellen steeds vaker spullen online”, aldus Vince Franke van Acties.nl. “Wanneer je het echt wil, is het tegenwoordig niet eens meer nodig je huis te verlaten nu je zelfs je boodschappen online kunt doen.”

Irritaties tijdens het winkelen
Een van de grootste irritaties onder Nederlanders blijkt opdringerig personeel te zijn; 80 procent van de ondervraagden geeft aan dit vervelend te vinden. Voor iets meer dan vier op de tien (44 procent) is dit zelfs een reden om vaker online te shoppen. Jongeren zijn hierin met 58 procent de absolute koplopers. Een andere grote irritatie tijdens het shoppen is drukte; voor de helft van de Nederlanders (49 procent) de reden om de uitverkoop te mijden. Franke: “Niet gek dat online shoppen nog steeds aan populariteit wint. Niet alleen om iets te zoeken wat je echt nodig hebt, maar ook om gewoon een beetje rond te kijken. In een webshop heb je namelijk nooit te maken met drukte of opdringerig personeel, en houden ze er geregeld een permanente sale op na.”

Black Friday
Ook Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving waarop winkels in de Verenigde Staten stunten met spectaculaire kortingen, is in Nederland in opmars. In de afgelopen jaren doen steeds meer Nederlandse winkels hieraan mee. En met succes, zo blijkt uit het onderzoek; 63 procent van de ondervraagden ziet graag dat er meer Nederlandse bedrijven meedoen aan Black Friday. Onder jongeren stijgt dit percentage zelfs tot 72 procent. 12 procent van de Nederlanders zegt zijn kerst- en sinterklaasinkopen te doen tijdens Black Friday. Wederom scoren jongeren met 18 procent fors hoger. “In Nederland speelt Black Friday zich voornamelijk af op het internet”, aldus Vince Franke. “Wellicht is het een kwestie van tijd voordat fysieke winkels zich hier ook in gaan mengen.”

Over Acties.nl
Acties.nl
helpt consumenten om te besparen op online aankopen door de actuele kortingscodes, aanbiedingen, sales, deals en kortingsbonnen te verzamelen van meer dan 1.000 webshops. Daarnaast biedt de website interessante bespaartips voor de meest uiteenlopende zaken, zoals vakanties, boodschappen en kleding. Acties.nl wordt dagelijks door ruim 25.000 bezoekers geraadpleegd.

Auteur |   ·   woensdag 22 nov, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Smartshore benoemt Mario der Weduwen tot lid Raad van Advies

Smartshore benoemt Mario der Weduwen tot lid Raad van Advies

Smartshore, internationaal IT-dienstverlener, stelt per direct Mario der Weduwen aan als nieuw lid van Raad van Advies (RvA). Met ruim dertig jaar ervaring in leiderschap, onder meer als CIO en CTO, zal Der Weduwen bijdragen aan de verdere professionalisering en groei van Smartshore. De benoeming past bij de ambities van Smartshore om haar positie als

Vier bewegingen binnen de techsector in 2025

Vier bewegingen binnen de techsector in 2025

Experts signaleren ontwikkelingen in AI, security en regelgeving Nieuwegein, 4 juni 2025 – AI, security en strengere regelgeving zetten de techsector op scherp. Dat bleek gisteren tijdens Experts Live Netherlands, een community kennisevenement rondom Microsoft technologie. Meer dan tweeduizend IT-professionals kwamen samen in het NBC Congrescentrum om te sparren, kennis te delen en bij te

Deep Sleep Technologies voert slaaponderzoek uit met nieuwe vorm van neurostimulatie technologie

Deep Sleep Technologies voert slaaponderzoek uit met nieuwe vorm van neurostimulatie technologie

Ondernemer Michiel Verstraten brengt nacht door in UvA-lab voor slaapmeting Amsterdam, 1 mei 2025 – Ondernemer Michiel Verstraten nam vannacht deel aan het slaaponderzoek van Deep Sleep Technologies, waarbij een nieuwe vorm van neurostimulatie technologie werd gebruikt. Het onderzoek vond plaats in het Sleep & Memory Lab van de Universiteit van Amsterdam, dat gespecialiseerd is

Aantal persoonlijke meldingen bij Nederlandse servicedesks is in één jaar tijd bijna verdubbeld

Aantal persoonlijke meldingen bij Nederlandse servicedesks is in één jaar tijd bijna verdubbeld

Het aantal persoonlijke meldingen bij Nederlandse servicedesks is in één jaar tijd bijna verdubbeld. In het afgelopen jaar werd maar liefst 42 procent van alle meldingen van mens-tot-mens doorgegeven. Een jaar geleden bedroeg dit slechts 25 procent van alle meldingen. Dit blijkt uit een onderzoek van detacheringsbureau Linden-IT onder negentig Nederlandse bedrijven met een helpdesk.

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

De nieuwe DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die sinds 1 januari ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam. Hij ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere ROI en toenemende kosten (met alle risico’s, zie verderop),

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken