De Nederlandse startup Go Lemon, een van de drie genomineerden van de Shopping Awards (voorheen Thuiswinkel Awards) later deze maand, biedt vanaf vandaag de kans om een iPhone-abonnement maandelijks op te zeggen. Go Lemon is de eerste partij die het mogelijk maakt om Apple devices volledig flexibel te gebruiken, zonder aanschaf of abonnement met looptijd.
Doordat consumenten via Go Lemon voor een vast bedrag per
maand de nieuwste Apple-apparaten kunnen gebruiken, is er sprake van de meest verregaande
vorm van pay per use in de
telecomsector. Om van de grond te komen, haalde de startup tot nu toe bijna zeven
ton investeringsgeld op. Dit kwam onder meer van Arnoud van Onna (voormalig
directielid van World Online en Endemol), die als partner naast oprichter Bas
van der Putten staat.
Geen BKR-registratie
In tegenstelling tot het aanschaffen van Apple-producten via
telecomaanbieders, levert een iPhone via Go Lemon geen BKR-registratie op,
omdat Go Lemon eigenaar blijft van het device. Van der Putten: “Uiteraard doen
vooraf we wel een uitgebreide kredietcheck. Gebruikers krijgen een gloednieuw
device, verzekerd en wel. Mocht een toestel door een ongelukje kapot gaan, dan
sturen we direct een vervangend exemplaar. Wij willen dat iedereen zijn
favoriete Apple device kan gebruiken.”
Shopping Awards
Go Lemon sluit aan in een rij van succesvolle startups die het pay per use-model hanteren. Van der
Putten: “Lang vast zitten in een contract is niet meer van deze tijd. Mensen
willen kijken, luisteren en dus ook bellen hoe en wanneer zij willen. Wat dat
betreft is Go Lemon een dienst van nu.” De prospositie en het bedrijf van Van
der Putten trekken de aandacht van retailexperts. Op 28 maart maakt Go Lemon in
Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk kans op de prijs van Beste Starter
tijdens de Shopping Awards, naast Beerwulf, eigendom van Heineken (site voor
speciaalbieren) en Spiru (webshop voor spirituele producten).