Bedrijfsleiders: “IoT-projecten moeten binnen drie jaar winstgevend zijn”

Een meerderheid van de bedrijfsleiders en IT-experts vindt dat een IoT-project tegenwoordig binnen drie jaar winstgevend moet zijn. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek1 van IDG Connect in opdracht van Fujitsu onder 330 bedrijfsleiders en IT-experts werkzaam bij bedrijven met meer dan 250 medewerkers. Een kwart van de ondervraagden zegt dat zij graag betere ondersteuning willen van hun IoT-dienstaanbieder(s).

Volgens het onderzoek is IoT niet meer alleen iets voor ‘early adopters’. Maar liefst 73 procent van de ondervraagden geeft aan dat IoT-projecten inmiddels het punt van alleen testen en uitproberen, gepasseerd zijn. Bij meer dan de helft van de ondervraagden worden er zelfs al tastbare resultaten geleverd. De korte tijd die een IoT-project volgens het onderzoek krijgt om winstgevend te worden, laat zien dat er tegenwoordig geen ruimte meer is om alleen maar te experimenteren met IoT.
IoT-partners
Door de complexiteit van IoT, werken steeds meer bedrijven samen met IoT-partners/-dienstverleners. Uit het onderzoek blijkt echter dat er bij deze partijen nog volop ruimte is voor verbetering. Zo zegt bijna een kwart (24 procent) van de ondervraagden betere hulp te willen van zijn IoT-partner, 23 procent wil een nauwere samenwerking, 17 procent meer contractuele flexibiliteit en maar liefst een op de vijf wil lagere kosten.
“We zien dat IoT-technologie in steeds meer sectoren echt mainstream wordt”, zegt Yves de Beauregard, Head of Digital Business Solutions bij Fujitsu EMEIA. “Het is mooi om te zien dat het onderzoek dit bevestigt. Om klanten het maximale te laten halen uit IoT, gebruiken wij robuuste en duurzame technologieën. Hierbij combineren we onze technologische expertise met de specifieke zakelijke know-how van onze klanten. Uit het onderzoek blijkt dat een groot aantal bedrijven inmiddels een stevig rendement maakt op de lopende IoT-projecten. Dit zou een mooie stimulans kunnen zijn voor bedrijven die sceptisch zijn over IoT, om het gewoon eens te proberen.”
IoT-gebruik
Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven om steeds meer redenen IoT inzetten. 47 procent van de ondervraagden geeft als belangrijkste reden het verbeteren van de gezondheid en veiligheid. Andere belangrijke redenen zijn: het verkleinen van beveiligingsrisico’s (47 procent), ontwikkelen van slimmere strategieën (47 procent) en beter onderhoud (46 procent). Opvallend genoeg ziet een kwart van de ondervraagden de mogelijkheid om premium prijzen te vragen voor belangrijke producten, data en/of diensten als het belangrijkste voordeel van IoT. Slechts 22 procent noemt de mogelijkheid om betere en meer gedifferentieerde diensten tegen lagere kosten te bieden, als het belangrijkste voordeel.
Meer informatie over het onderzoek kun je vinden in de whitepaper.
Auteur |   ·   woensdag 10 okt, 2018

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

Jack Kuiper staat op zijn 62ste nog altijd aan het hoofd van Documizers Ontwikkelingen in technologie gaan zo snel, dat moet je aan jongere generaties overlaten, dacht Jack Kuijper altijd. Toch staat hij na twintig jaar, op zijn 62ste, nog altijd aan het hoofd van Documizers, leverancier van oplossingen voor documentprocessen, waarmee hij klanten zoals

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu kondigt vandaag een samenwerking aan met Deep Instinct, het allereerste bedrijf dat end-to-end deep learning gebruikt voor cybersecurity. Samen lanceren ze een unieke anti-ransomwaredienst, waarmee de meest geavanceerde bedreigingen – bekend en onbekend – in minder dan twintig miliseconden onschadelijk worden gemaakt. Fujitsu en Deep Instinct bieden hiermee de snelste en meest effectieve beveiligingsoplossing van

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu Limited en Microsoft Corporation kondigen een vijfjarig strategisch partnership aan en breiden daarmee hun bestaande samenwerking uit. Binnen het partnership investeren beide bedrijven in de ontwikkeling van innovatieve Fujitsu Uvance-oplossingen. Fujitsu en Microsoft gebruiken verschillende Microsoft Cloudplatforms en toonaangevende technologieën, waarmee ze digitaal transformeren hoe organisaties duurzamere oplossingen ontwikkelen die inspelen op maatschappelijke behoeften. 

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Detacheringsbureau Linden-IT breidt per direct uit naar Zweden. De IT-dienstverlener gaat bedrijven vanuit Stockholm ondersteunen bij de detachering van IT-professionals, onder andere op het gebied van support, cloud en applicaties. Dit is na Portugal het tweede buitenlandse kantoor van Linden-IT, waarmee de uitbreiding een logische stap is binnen de internationale groeiambitie. In eerste instantie gaat

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken