Het is goed mogelijk dat de Huawei volgend jaar meer smartphones verkoopt dan Apple. De Chinese technologiefabrikant maakte in de eerste helft van 2014 een groei door van 62 procent ten opzichte van de eerste zes maanden van 2013. Dankzij deze groei heeft Huawei nu 4,7 procent van de markt in handen, Apple 15, 2 procent en Samsung 30,8 procent.
Wereldwijd verscheepte Huawei in de eerste helft van 2014 meer dan 34 miljoen smartphones. Als de groei van Huawei blijft doorzetten, is het mogelijk dat zij volgend jaar een groter marktaandeel hebben dan Apple op de smartphonemarkt. Volgens Shao Yang, marketingmanager bij de Chinese fabrikant, groeide hun marktaandeel voornamelijk in Afrika, het Midden-Oosten en Latijns Amerika.
Op weg naar high-end modellen
Op dit moment valt het grootste deel van de Huawei-smartphones onder de noemer low-end. Dat wil zeggen dat de toestellen beperkte functionaliteiten hebben. Wil de Chinese technologie fabrikant echt met Apple en Samsung willen gaan concurreren, dan zullen ze meer mid-end en high-end smartphones moeten gaan verkopen.
Stabiele positie op de Chinese markt
Huawei heeft naar eigen zeggen een stabiele positie op de Chinese markt, omdat ze goede banden hebben met de drie grootste providers in hun thuisland. In totaal werden er in de eerste helft van dit jaar 20 miljoen ‘smart devices’ vanuit China verstuurd. Daaronder vallen zowel smartphones als tablets. Huawei wil echter niet bekend maken hoeveel smartphones er exact zijn verkocht in China.