Helft retailers: “bezorgd om veranderend cookiebeleid”

Zeventig procent ziet personalisatie als cruciaal onderdeel van groeistrategie

Maar liefst 51 procent van de Nederlandse online retailers maakt zich zorgen om het feit dat third party cookies per 2023 verdwijnen. Dit blijkt uit een benchmarkonderzoek van Wunderkind, waarin het performance marketingbedrijf zowel 27 Nederlandse marketingdirecteuren als 504 consumenten ondervroeg. Mogelijk komen die zorgen door het toenemende belang van persoonlijke communicatie. Zo zien zeven op de tien retailers personalisatie als topprioriteit in hun huidige operatie en lange termijn groeistrategie.

Afhankelijkheid lijkt een belangrijke verklaring voor de grote zorgen over het verdwijnen van third party cookies. Maar liefst zestig procent van de respondenten gebruikt deze data namelijk voor hun marketingstrategie. “Het verbaast mij dat zoveel organisaties voor hun groeistrategie nog afhankelijk zijn van third party cookies”, zegt Wouter Koch, Country Manager van Wunderkind in Nederland. “Het is al even bekend dat ze vanaf eind 2023 volledig verdwijnen. Daarom zou je denken dat online retailers zich vooral richten op alternatieve manieren voor het aanjagen van marketingcampagnes. Want met het wegvallen van een groot deel van de online bezoekersdata is de kans groot dat marketeers een significante vermindering zullen opmerken van het bereik, de effectiviteit én opbrengsten van cookie gedreven advertenties via betaalde kanalen. Dit geldt onder andere voor zoekmachines en sociale media.”

Personalisatie
Veel retailers leunen op data afkomstig van third party cookies voor het personaliseren van online advertenties. Dat ze verdwijnen kan grote gevolgen hebben, want volgens 74 procent van de zakelijke respondenten wordt klanten benaderen met relevante content de komende vijf jaar steeds belangrijker. Hier moeten retailers echter zorgvuldig mee omgaan. Zo ontvangt 51 procent van de consumenten het liefst zo min mogelijk berichten van retailers en alleen als deze persoonlijk relevant zijn. Een derde van de consumenten vindt persoonlijke aanbiedingen zelfs zo belangrijk dat ze stoppen met kopen na het ontvangen van irrelevante berichten. Koch: “Voor blijvend succesvolle personalisatie moeten bedrijven hun strategie aanpassen. Dit kan door middel van de focus verleggen naar first-party data. Op die manier houden e-tailers hun eigen klantdata bij en zijn ze minder afhankelijk van externe partijen.”

Marcus Oughton, Head of e-commerce EMEA bij Clarks bevestigt dit: “De afgelopen jaren is er veel veranderd rondom AVG, tracking-preventie en het consumentenbewustzijn van data-eigendom. Doordat wij nu met ondersteuning van Wunderkind onze eigen klantdata uitbouwen, is onze adresseerbare opt-in database in één jaar tijd verdubbeld. Zo zien we nu welke klanten een hoge aankoopintentie hebben en door hen gericht te benaderen, maximaliseren we onze conversie.”

Communicatiemiddelen
Ondanks de behoefte aan zo min mogelijk communicatie, ontvangt ruim een derde van de Nederlandse consumenten graag informatie over kortingen. Het succes van klantcommunicatie is echter niet alleen afhankelijk van de inhoud, ook de manier van zenden speelt een grote rol. Zo ontvangt maar liefst 59 procent van de Nederlandse consumenten het liefst berichten via e-mail. Het onderzoek bevestigt dat retailers hier goed van op de hoogte zijn: 93 procent van hen communiceert hoofdzakelijk via de mail. Behalve e-mails, ontvangt een derde van de consumenten graag kort en bondige informatie via SMS berichten. Koch: “E-mail inboxen zitten regelmatig vol en het overzicht raakt nogal eens zoek, terwijl uit eerder onderzoek blijkt dat consumenten 99 procent van de marketing sms’jes openen. Ondanks deze effectiviteit gebruiken organisaties in Nederland SMS opvallend weinig voor marketingdoeleinden. Dit zouden meer retailers kunnen onderzoeken.”

Auteur |   ·   donderdag 16 jun, 2022

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Helft Nederlanders vreest inbreuk privacy door slimme apparaten

Helft Nederlanders vreest inbreuk privacy door slimme apparaten

Maar liefst 48 procent van de Nederlanders is bang dat slimme apparaten in huis inbreuk kunnen maken op hun privacy. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.035 Nederlanders van achttien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks deze angst verwacht een op de vijf respondenten dat zij binnen vijf jaar volledig zijn overgestapt op

Streamingdienst voor bedrijven Biites vandaag live in Nederland

Streamingdienst voor bedrijven Biites vandaag live in Nederland

De nieuwe streamingservice Biites is vandaag gestart in Nederland. Biites is een videoplatform waar organisaties kwalitatief hoogwaardige videocontent publiceren. Carlijn Postma, auteur en oprichter van contentmarketingbureau The Post, vertegenwoordigt het bedrijf in de Benelux. De van oorsprong Deense startup groeit snel, met recente uitbreidingen naar het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Biites voorziet in

Fujitsu’s “Computing as a Service (CaaS)” maakt toonaangevende computertechnologieën toegankelijk voor klanten via de openbare cloud

Fujitsu’s “Computing as a Service (CaaS)” maakt toonaangevende computertechnologieën toegankelijk voor klanten via de openbare cloud

Fujitsu kondigt de lancering van zijn nieuwe serviceportfolio “Fujitsu Computing as a Service (CaaS)” aan. Hiermee versnelt het bedrijf de digitale transformatie en verschaft het klanten wereldwijd toegang tot de meest geavanceerde computertechnologieën via de commerciële cloud. De nieuwe service bevat geavanceerde computing resources zoals Fujitsu’s op quantum gebaseerde ‘Digital Annealer’-technologie en het technische fundament

Twee derde Nederlanders bang voor datamisbruik door apps

Twee derde Nederlanders bang voor datamisbruik door apps

Maar liefst 64 procent van de Nederlanders vreest weleens dat apps of derde partijen hun data misbruiken. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.103 Nederlanders van achttien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks deze angst is een derde van hen bereid om hun persoonlijke gegevens te verruilen voor voordelen in de app. Vooral

Een derde werkenden onvoorzichtig met privacygevoelige informatie

Een derde werkenden onvoorzichtig met privacygevoelige informatie

Maar liefst 34 procent van de werkende Nederlanders deelt weleens privégegevens met derden. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.027 Nederlanders werkzaam in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard. Een mogelijke verklaring hiervoor is gebrek aan relevante kennis. Zo zeggen vier op de tien ondervraagden dat zij te weinig van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) afweten.

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken