Helft Nederlanders vreest inbreuk privacy door slimme apparaten

Maar liefst 48 procent van de Nederlanders is bang dat slimme apparaten in huis inbreuk kunnen maken op hun privacy. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.035 Nederlanders van achttien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks deze angst verwacht een op de vijf respondenten dat zij binnen vijf jaar volledig zijn overgestapt op het gebruik van slimme apparaten.

Vooral mannen willen hun huis ‘slimmer’ maken. Zo gebruikt maar liefst een kwart van hen naar verwachting binnen vijf jaar uitsluitend slimme apparaten, tegenover slechts zeventien procent van de vrouwen. Daarbij maken vooral dertigers zich opvallend vaker zorgen om hun privacy (56 procent) dan zestigplussers (veertig procent). “Met slimme apparaten kun je heel eenvoudig op afstand een deel van je huishouden regelen”, zegt Anna Braun van VPNdiensten.nl. “Dat is natuurlijk hartstikke handig, maar daar zitten ook risico’s aan verbonden die voor veel mensen niet duidelijk zijn. Zeker met de toename van hacks en spyware, kan ik me voorstellen dat mensen bang zijn dat zij via hun ultramoderne speaker of koelkast worden afgeluisterd.”

Risico’s

De zorgen om privacy komen niet uit het niets. Zo is veertig procent van alle Nederlanders volledig op de hoogte van de privacyrisico’s van slimme apparaten, wat mogelijk de reden is waarom een kwart van hen die liever niet in huis wil. Hierbij zijn mannen vaker bekend met de risico’s (51 procent) dan vrouwen (dertig procent). Verder valt op dat naast zestigplussers, ook een derde van de dertigers liever geen slimme apparaten wil gebruiken. Onder jongeren tot dertig jaar geldt dit slechts voor vijftien procent. Braun: “Dat mensen goed op de hoogte zijn van de risico’s en toch bang zijn, is best logisch. Als Nederlanders slimme apparaten buiten de EU kopen en de EU-regels daar dus niet voor gelden, of wanneer zij apparaten niet regelmatig updaten, ontstaan er risico’s. Kennis van het product en correct gebruik beperken die risico’s aanzienlijk.”

Updates

Hoewel regelmatig updaten privacyrisico’s kan beperken, blijkt uit het onderzoek dat een kwart van alle Nederlanders dit weleens vergeet. Terwijl mannen beter bekend zijn met die risico’s, laten zij updaten vaker na (31 procent) dan vrouwen (21 procent). Mogelijk dat betere informatievoorziening hierbij kan helpen: ruim zeventig procent van de respondenten vindt dat producenten en verkopers van slimme apparaten de consument beter moeten wijzen op de privacyrisico’s. Braun: “Noodzakelijke software-updates verbeteren de privacybescherming constant. Ondanks dat eindgebruikers hiervoor verantwoordelijk zijn, kunnen aanbieders daar ook in verbeteren. Zo kunnen zij het updateproces makkelijker maken, of bijvoorbeeld ervoor zorgen dat een apparaat stopt met optimaal functioneren wanneer gebruikers die niet op tijd updaten. In dat geval moet de consument de update wel uitvoeren.”

Auteur |   ·   dinsdag 24 mei, 2022

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Advocatenkantoor Baker McKenzie heeft zijn eDiscovery-technologiediensten voor internationale kantoren uitgebreid met de implementatie van een nieuwe eDiscovery-oplossing: het cloud gebaseerde RelativityOne. Met dit SaaS-product kan Baker McKenzie beter enorme hoeveelheden gegevens verwerken en cliënten wereldwijd helpen met snelle reacties op complexe onderzoeken, rechtszaken, arbitrage en nalevingskwesties. eDiscovery vergemakkelijkt het beheer van grote hoeveelheden gegevens en

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Social selling is onmisbaar voor elk modern salesteam dat volop vooruit wil in het opbouwen en onderhouden van relaties. Want voor groei en succes moet elke fase van de salesfunnel kloppen. In deze ambitie is social media en vooral LinkedIn als marketing- en saleskanaal niet meer weg te denken. Geldt dit ook voor jouw salesteam?

Kwart Nederlanders vindt privacy belangrijker dan nationale veiligheid

Kwart Nederlanders vindt privacy belangrijker dan nationale veiligheid

62 procent vindt gegevensverzameling niet erg als dit bijdraagt aan landelijke veiligheid

Helft retailers: “bezorgd om veranderend cookiebeleid”

Helft retailers: “bezorgd om veranderend cookiebeleid”

Zeventig procent ziet personalisatie als cruciaal onderdeel van groeistrategie Maar liefst 51 procent van de Nederlandse online retailers maakt zich zorgen om het feit dat third party cookies per 2023 verdwijnen. Dit blijkt uit een benchmarkonderzoek van Wunderkind, waarin het performance marketingbedrijf zowel 27 Nederlandse marketingdirecteuren als 504 consumenten ondervroeg. Mogelijk komen die zorgen door

Streamingdienst voor bedrijven Biites vandaag live in Nederland

Streamingdienst voor bedrijven Biites vandaag live in Nederland

De nieuwe streamingservice Biites is vandaag gestart in Nederland. Biites is een videoplatform waar organisaties kwalitatief hoogwaardige videocontent publiceren. Carlijn Postma, auteur en oprichter van contentmarketingbureau The Post, vertegenwoordigt het bedrijf in de Benelux. De van oorsprong Deense startup groeit snel, met recente uitbreidingen naar het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Biites voorziet in

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken