Helft Nederlanders vreest inbreuk privacy door slimme apparaten

Maar liefst 48 procent van de Nederlanders is bang dat slimme apparaten in huis inbreuk kunnen maken op hun privacy. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.035 Nederlanders van achttien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks deze angst verwacht een op de vijf respondenten dat zij binnen vijf jaar volledig zijn overgestapt op het gebruik van slimme apparaten.

Vooral mannen willen hun huis ‘slimmer’ maken. Zo gebruikt maar liefst een kwart van hen naar verwachting binnen vijf jaar uitsluitend slimme apparaten, tegenover slechts zeventien procent van de vrouwen. Daarbij maken vooral dertigers zich opvallend vaker zorgen om hun privacy (56 procent) dan zestigplussers (veertig procent). “Met slimme apparaten kun je heel eenvoudig op afstand een deel van je huishouden regelen”, zegt Anna Braun van VPNdiensten.nl. “Dat is natuurlijk hartstikke handig, maar daar zitten ook risico’s aan verbonden die voor veel mensen niet duidelijk zijn. Zeker met de toename van hacks en spyware, kan ik me voorstellen dat mensen bang zijn dat zij via hun ultramoderne speaker of koelkast worden afgeluisterd.”

Risico’s

De zorgen om privacy komen niet uit het niets. Zo is veertig procent van alle Nederlanders volledig op de hoogte van de privacyrisico’s van slimme apparaten, wat mogelijk de reden is waarom een kwart van hen die liever niet in huis wil. Hierbij zijn mannen vaker bekend met de risico’s (51 procent) dan vrouwen (dertig procent). Verder valt op dat naast zestigplussers, ook een derde van de dertigers liever geen slimme apparaten wil gebruiken. Onder jongeren tot dertig jaar geldt dit slechts voor vijftien procent. Braun: “Dat mensen goed op de hoogte zijn van de risico’s en toch bang zijn, is best logisch. Als Nederlanders slimme apparaten buiten de EU kopen en de EU-regels daar dus niet voor gelden, of wanneer zij apparaten niet regelmatig updaten, ontstaan er risico’s. Kennis van het product en correct gebruik beperken die risico’s aanzienlijk.”

Updates

Hoewel regelmatig updaten privacyrisico’s kan beperken, blijkt uit het onderzoek dat een kwart van alle Nederlanders dit weleens vergeet. Terwijl mannen beter bekend zijn met die risico’s, laten zij updaten vaker na (31 procent) dan vrouwen (21 procent). Mogelijk dat betere informatievoorziening hierbij kan helpen: ruim zeventig procent van de respondenten vindt dat producenten en verkopers van slimme apparaten de consument beter moeten wijzen op de privacyrisico’s. Braun: “Noodzakelijke software-updates verbeteren de privacybescherming constant. Ondanks dat eindgebruikers hiervoor verantwoordelijk zijn, kunnen aanbieders daar ook in verbeteren. Zo kunnen zij het updateproces makkelijker maken, of bijvoorbeeld ervoor zorgen dat een apparaat stopt met optimaal functioneren wanneer gebruikers die niet op tijd updaten. In dat geval moet de consument de update wel uitvoeren.”

Auteur |   ·   dinsdag 24 mei, 2022

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Helft retailers: “bezorgd om veranderend cookiebeleid”

Helft retailers: “bezorgd om veranderend cookiebeleid”

Zeventig procent ziet personalisatie als cruciaal onderdeel van groeistrategie Maar liefst 51 procent van de Nederlandse online retailers maakt zich zorgen om het feit dat third party cookies per 2023 verdwijnen. Dit blijkt uit een benchmarkonderzoek van Wunderkind, waarin het performance marketingbedrijf zowel 27 Nederlandse marketingdirecteuren als 504 consumenten ondervroeg. Mogelijk komen die zorgen door

Streamingdienst voor bedrijven Biites vandaag live in Nederland

Streamingdienst voor bedrijven Biites vandaag live in Nederland

De nieuwe streamingservice Biites is vandaag gestart in Nederland. Biites is een videoplatform waar organisaties kwalitatief hoogwaardige videocontent publiceren. Carlijn Postma, auteur en oprichter van contentmarketingbureau The Post, vertegenwoordigt het bedrijf in de Benelux. De van oorsprong Deense startup groeit snel, met recente uitbreidingen naar het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Biites voorziet in

Amerikaanse Wunderkind betreedt Nederlandse markt

Amerikaanse Wunderkind betreedt Nederlandse markt

Het van oorsprong Amerikaanse Wunderkind betreedt per direct de Nederlandse markt. Met meer dan 800 medewerkers wereldwijd en een omzet van ruim € 100 miljoen is de multinational toonaangevend op het gebied van performance gedreven marketing voor online retailers. Zo bedient het meer dan 1.200 klanten wereldwijd; in Europa werkt Wunderkind vanuit een UNESCO grachtenpand

Fujitsu’s “Computing as a Service (CaaS)” maakt toonaangevende computertechnologieën toegankelijk voor klanten via de openbare cloud

Fujitsu’s “Computing as a Service (CaaS)” maakt toonaangevende computertechnologieën toegankelijk voor klanten via de openbare cloud

Fujitsu kondigt de lancering van zijn nieuwe serviceportfolio “Fujitsu Computing as a Service (CaaS)” aan. Hiermee versnelt het bedrijf de digitale transformatie en verschaft het klanten wereldwijd toegang tot de meest geavanceerde computertechnologieën via de commerciële cloud. De nieuwe service bevat geavanceerde computing resources zoals Fujitsu’s op quantum gebaseerde ‘Digital Annealer’-technologie en het technische fundament

Fujitsu ontwikkelt ’s werelds snelste 36 qubit kwantumsimulator

Fujitsu ontwikkelt ’s werelds snelste 36 qubit kwantumsimulator

Fujitsu heeft ’s werelds snelste kwantumcomputersimulator ontwikkeld die 36 qubit kwantumschakelingen kan verwerken op een clustersysteem met Fujitsu’s supercomputer PRIMEHPC FX 700. De supercomputer is uitgerust met dezelfde A64FX CPU die ’s werelds snelste supercomputer, Fugaku, aandrijft. De nieuwe kwantumsimulator kan de kwantumsimulatorsoftware Qulacs met hoge snelheid parallel uitvoeren, waarbij hij ongeveer twee keer zo

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken