Helft bedrijven maakindustrie maakt weinig gebruik van predictive maintenance

Maar liefst 46 procent van de bedrijven in de maakindustrie maakt momenteel te weinig gebruik van predictive maintenance. Dit blijkt uit onderzoek van Axians onder 211 managers in de Nederlandse maakindustrie, uitgevoerd door Panelwizard. Als belangrijkste verklaring voor deze implementatie-achterstand noemt bijna twee derde van de ondervraagden een gebrek aan kennis binnen hun organisatie.

Andere redenen zijn onvoldoende verzamelde data (34 procent) en te hoge kosten (32 procent). Maar ook ontbreekt het volgens zeventien procent van de managers aan goede casevoorbeelden. Een vijfde van hen vindt het hierdoor lastig om de vertaalslag te maken van theorie naar de praktijk. “Tegenwoordig moeten productiebedrijven niet alleen snel kunnen leveren, het is ook noodzakelijk om de kwaliteit van de eindproducten continu aan te scherpen”, zegt Guido van Dinther, Business Unit Manager bij Axians Nederland. “Dit stelt zeer hoge eisen aan de beschikbare productiecapaciteit. Predictive maintenance zorgt ervoor dat je met status data en realtime inzichten proactief en voorspelbaar onderhoud kunt plegen, om zo de downtime van machines zoveel mogelijk te beperken.”  

Downtime
Dat het voor de maakindustrie van cruciaal belang is om de uitval van machines zoveel mogelijk te beperken, blijkt ook uit het onderzoek. Zo noemt 66 procent van de managers de downtime van machines als een van de grootse bedreigingen voor hun organisatie. Desondanks heeft slechts 49 procent van hen voldoende kennis van hoe ze deze uitval zoveel mogelijk kunnen verkorten. Veertig procent zegt daarnaast geen duidelijke strategie voor het verbeteren van onderhoud te hebben. Van Dinther: “Voor een succesvolle bedrijfsvoering is het cruciaal dat een apparaat of machine ook daadwerkelijk werkt op de ingeplande momenten. Het belang van efficiënt, betrouwbaar en voorspelbaar onderhoud groeit hierdoor. Toch zien wij dat er in de praktijk steeds minder tijd is voor onderhoud en reparatie. Data speelt bij het vinden van de juiste balans een hoofdrol. Dit betreft niet alleen gegevens van het apparaat zelf, maar ook van de omgeving waarin het opereert.”


Data verzamelen
Ondanks dat het verzamelen van (relevante) data uit machines een van de belangrijkste voorwaarden is voor een succesvolle implementatie van predictive maintenance, zegt 37 procent van de ondervraagden dat hun organisatie dit momenteel niet doet. Van alle organisaties die wel actief data uit machines vergaren, vindt maar liefst veertig procent het lastig om hieruit relevante inzichten te halen. Wanneer dit wel lukt, geeft 36 procent van de respondenten aan dat er te weinig wordt gedaan met deze informatie. Van Dinther: “Data wordt vaak in verschillende bronnen verzameld. Helaas zegt losse data vaak erg weinig. Pas wanneer je ze vergelijkt met andere data en databronnen kun je correlaties en patronen vinden. Daarmee wordt data informatie en kun je beter bepalen wat er is gebeurd en hoe het beter kan. Als we die data inzetten om voorspellende algoritmes te voeden, is het ook mogelijk om vooruit kijken en zaken te voorkomen en/of bij te sturen.”

Auteur |   ·   vrijdag 3 jul, 2020

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

Jack Kuiper staat op zijn 62ste nog altijd aan het hoofd van Documizers Ontwikkelingen in technologie gaan zo snel, dat moet je aan jongere generaties overlaten, dacht Jack Kuijper altijd. Toch staat hij na twintig jaar, op zijn 62ste, nog altijd aan het hoofd van Documizers, leverancier van oplossingen voor documentprocessen, waarmee hij klanten zoals

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu kondigt vandaag een samenwerking aan met Deep Instinct, het allereerste bedrijf dat end-to-end deep learning gebruikt voor cybersecurity. Samen lanceren ze een unieke anti-ransomwaredienst, waarmee de meest geavanceerde bedreigingen – bekend en onbekend – in minder dan twintig miliseconden onschadelijk worden gemaakt. Fujitsu en Deep Instinct bieden hiermee de snelste en meest effectieve beveiligingsoplossing van

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu Limited en Microsoft Corporation kondigen een vijfjarig strategisch partnership aan en breiden daarmee hun bestaande samenwerking uit. Binnen het partnership investeren beide bedrijven in de ontwikkeling van innovatieve Fujitsu Uvance-oplossingen. Fujitsu en Microsoft gebruiken verschillende Microsoft Cloudplatforms en toonaangevende technologieën, waarmee ze digitaal transformeren hoe organisaties duurzamere oplossingen ontwikkelen die inspelen op maatschappelijke behoeften. 

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Detacheringsbureau Linden-IT breidt per direct uit naar Zweden. De IT-dienstverlener gaat bedrijven vanuit Stockholm ondersteunen bij de detachering van IT-professionals, onder andere op het gebied van support, cloud en applicaties. Dit is na Portugal het tweede buitenlandse kantoor van Linden-IT, waarmee de uitbreiding een logische stap is binnen de internationale groeiambitie. In eerste instantie gaat

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken