Helft bedrijven maakindustrie maakt weinig gebruik van predictive maintenance

Maar liefst 46 procent van de bedrijven in de maakindustrie maakt momenteel te weinig gebruik van predictive maintenance. Dit blijkt uit onderzoek van Axians onder 211 managers in de Nederlandse maakindustrie, uitgevoerd door Panelwizard. Als belangrijkste verklaring voor deze implementatie-achterstand noemt bijna twee derde van de ondervraagden een gebrek aan kennis binnen hun organisatie.

Andere redenen zijn onvoldoende verzamelde data (34 procent) en te hoge kosten (32 procent). Maar ook ontbreekt het volgens zeventien procent van de managers aan goede casevoorbeelden. Een vijfde van hen vindt het hierdoor lastig om de vertaalslag te maken van theorie naar de praktijk. “Tegenwoordig moeten productiebedrijven niet alleen snel kunnen leveren, het is ook noodzakelijk om de kwaliteit van de eindproducten continu aan te scherpen”, zegt Guido van Dinther, Business Unit Manager bij Axians Nederland. “Dit stelt zeer hoge eisen aan de beschikbare productiecapaciteit. Predictive maintenance zorgt ervoor dat je met status data en realtime inzichten proactief en voorspelbaar onderhoud kunt plegen, om zo de downtime van machines zoveel mogelijk te beperken.”  

Downtime
Dat het voor de maakindustrie van cruciaal belang is om de uitval van machines zoveel mogelijk te beperken, blijkt ook uit het onderzoek. Zo noemt 66 procent van de managers de downtime van machines als een van de grootse bedreigingen voor hun organisatie. Desondanks heeft slechts 49 procent van hen voldoende kennis van hoe ze deze uitval zoveel mogelijk kunnen verkorten. Veertig procent zegt daarnaast geen duidelijke strategie voor het verbeteren van onderhoud te hebben. Van Dinther: “Voor een succesvolle bedrijfsvoering is het cruciaal dat een apparaat of machine ook daadwerkelijk werkt op de ingeplande momenten. Het belang van efficiënt, betrouwbaar en voorspelbaar onderhoud groeit hierdoor. Toch zien wij dat er in de praktijk steeds minder tijd is voor onderhoud en reparatie. Data speelt bij het vinden van de juiste balans een hoofdrol. Dit betreft niet alleen gegevens van het apparaat zelf, maar ook van de omgeving waarin het opereert.”


Data verzamelen
Ondanks dat het verzamelen van (relevante) data uit machines een van de belangrijkste voorwaarden is voor een succesvolle implementatie van predictive maintenance, zegt 37 procent van de ondervraagden dat hun organisatie dit momenteel niet doet. Van alle organisaties die wel actief data uit machines vergaren, vindt maar liefst veertig procent het lastig om hieruit relevante inzichten te halen. Wanneer dit wel lukt, geeft 36 procent van de respondenten aan dat er te weinig wordt gedaan met deze informatie. Van Dinther: “Data wordt vaak in verschillende bronnen verzameld. Helaas zegt losse data vaak erg weinig. Pas wanneer je ze vergelijkt met andere data en databronnen kun je correlaties en patronen vinden. Daarmee wordt data informatie en kun je beter bepalen wat er is gebeurd en hoe het beter kan. Als we die data inzetten om voorspellende algoritmes te voeden, is het ook mogelijk om vooruit kijken en zaken te voorkomen en/of bij te sturen.”

Auteur |   ·   vrijdag 3 jul, 2020

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

KNVI wil bestrijding digitale ongelijkheid onderdeel maken MVO

KNVI wil bestrijding digitale ongelijkheid onderdeel maken MVO

Thuiswerken draagt bij aan het verder ontwikkelen van de digitale vaardigheden. Helaas dreigen miljoenen Nederlanders de boot te missen. Wouter Bronsgeest, duovoorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI) en Piet Boekhoudt KNVI-lid pleiten er daarom voor om de bestrijding van deze digitale ongelijkheid onderdeel te maken van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Op die

Belgische Ministerie van Buitenlandse Zaken transformeert wereldwijde ICT-omgeving met Orange Business Services

Belgische Ministerie van Buitenlandse Zaken transformeert wereldwijde ICT-omgeving met Orange Business Services

De Belgische Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken (FOD BuZa) heeft een nieuwe overeenkomst met Orange Business Services afgesloten voor de transformatie van haar wereldwijde communicatie-infrastructuur. Het contract herziet de netwerk-, beveiligings- en applicatie-infrastructuur van 118 locaties verdeeld over 87 landen. Het netwerk wordt ondersteund door volledig geïntegreerde satellietdiensten. Hierdoor kan diplomatiek personeel de belangen van België

Orange Business Services en Amazon Web Services starten strategische samenwerking

Orange Business Services en Amazon Web Services starten strategische samenwerking

Orange Business Services is per direct een wereldwijde strategische samenwerking aangegaan met Amazon Web Services (AWS). Dankzij deze samenwerking kunnen bedrijven de voordelen van de cloud beter benutten en zich gemakkelijker aanpassen aan veranderende gebruikersbehoeften en/of veranderingen in de markt. Hierdoor wordt de digitale transformatie van veel organisaties versneld. Als onderdeel van de samenwerking gaan

Orange investeert via dochter Enovacom in Digital Health 2-fonds van LBO France

Orange investeert via dochter Enovacom in Digital Health 2-fonds van LBO France

Orange Group heeft besloten om via de Orange Digital Investment holding te investeren in het Digital Health 2 (DH2)-fonds van LBO France; een bekende Franse investeringsmaatschappij. Het DH2-fonds is van plan om tweehonderd miljoen euro te investeren in mkb-ondernemingen die zich bezighouden met e-health, zoals: QuantifiCare, Tribvn Healthcare, FeetMe en Meditect. Dankzij nieuwe ontwikkelingen op

SITA en Orange Business Services implementeren edge connectivity op luchthavens met shared SDN

SITA en Orange Business Services implementeren edge connectivity op luchthavens met shared SDN

SITA en Orange Business Services hebben via SITA’s shared connectivity platform AirportHub, een multi-tenant edge SD-WAN-platform geïmplementeerd op meer dan zestig luchthavens wereldwijd. Dankzij het Flexible SD-WAN-portfolio van Orange Business Services kan SITA Connect SDN luchtvaartmaatschappijen, grondafhandelaars en andere huurders toegang bieden tot één en dezelfde virtuele infrastructuur in de cloud. Dit zorgt niet alleen voor meer schaalbare en wendbare connectiviteit, ook

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken