Google opent datacenters in Azië

Google heeft twee datacenters geopend in Azië om de twee snelst groeiende markten voor consumententechnologie te bedienen.

Het technologiebedrijf kiest Taiwan en Singapore uit als vestigingsplaats en dit illustreert de problemen waarmee het te maken heeft in China en India, naar inwoner aantal gemeten de twee grootste landen wereldwijd. Ondanks de sterke vraag naar data zijn er obstakels voor Google om zich in India en China te vestigen. In India heeft Google te maken met veranderende wetgeving en in China is er sprake van internetcensuur door de overheid.

Het mobiele data verkeer groeit in 2014 naar alle waarschijnlijkheid met 68 procent in de opkomende Aziatische economieën. Dit ligt een stuk boven de gemiddelde wereldwijde groei die uitkomt op 48 procent, blijkt uit onderzoek van Analysys Maspon, een consultancy bureau. Normaliter bouwen technologiebedrijven datacenters zo dicht mogelijk bij de klant omdat een afstand de snelheid aantast.

Google constateert dat de groei van het internet in Azië fenomenaal is. Het aantal internetgebruikers in India alleen al is verdubbeld van 100 miljoen naar 200 miljoen in zes jaar tijd. En die groei zal de komende tijd aanhouden is de verwachting van Google omdat de meerderheid van de Aziatische bevolking nog online moet komen.

Bij het bouwen van datacenter kijkt Google naar de kosten als het een locatie zoekt. Maar zaken als privacybeleid, het aanbod van goed opgeleide werknemers en een uitstekende infrastructuur spelen ook mee. Met de opening van de twee datacenters in Taiwan en Singapore komt de totale jaarlijkse investering in beide landen respectievelijk uit op 600 en 120 miljoen dollar.

Google trok zich in 2010 terug uit China na een cyberattack. Het marktaandeel van de zoekmachine is inmiddels teruggelopen tot 9 procent terwijl dit in India 97 procent bedraagt.

 

Auteur |   ·   woensdag 11 dec, 2013

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken