Google opent datacenters in Azië

Google heeft twee datacenters geopend in Azië om de twee snelst groeiende markten voor consumententechnologie te bedienen.

Het technologiebedrijf kiest Taiwan en Singapore uit als vestigingsplaats en dit illustreert de problemen waarmee het te maken heeft in China en India, naar inwoner aantal gemeten de twee grootste landen wereldwijd. Ondanks de sterke vraag naar data zijn er obstakels voor Google om zich in India en China te vestigen. In India heeft Google te maken met veranderende wetgeving en in China is er sprake van internetcensuur door de overheid.

Het mobiele data verkeer groeit in 2014 naar alle waarschijnlijkheid met 68 procent in de opkomende Aziatische economieën. Dit ligt een stuk boven de gemiddelde wereldwijde groei die uitkomt op 48 procent, blijkt uit onderzoek van Analysys Maspon, een consultancy bureau. Normaliter bouwen technologiebedrijven datacenters zo dicht mogelijk bij de klant omdat een afstand de snelheid aantast.

Google constateert dat de groei van het internet in Azië fenomenaal is. Het aantal internetgebruikers in India alleen al is verdubbeld van 100 miljoen naar 200 miljoen in zes jaar tijd. En die groei zal de komende tijd aanhouden is de verwachting van Google omdat de meerderheid van de Aziatische bevolking nog online moet komen.

Bij het bouwen van datacenter kijkt Google naar de kosten als het een locatie zoekt. Maar zaken als privacybeleid, het aanbod van goed opgeleide werknemers en een uitstekende infrastructuur spelen ook mee. Met de opening van de twee datacenters in Taiwan en Singapore komt de totale jaarlijkse investering in beide landen respectievelijk uit op 600 en 120 miljoen dollar.

Google trok zich in 2010 terug uit China na een cyberattack. Het marktaandeel van de zoekmachine is inmiddels teruggelopen tot 9 procent terwijl dit in India 97 procent bedraagt.

 

Auteur |   ·   woensdag 11 dec, 2013

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Nederland wereldwijd zesde in Digital Quality of Life index

Nederland wereldwijd zesde in Digital Quality of Life index

Nederland staat wereldwijd op de zesde plaats wat betreft digitale levenskwaliteit. Dit blijkt uit het jaarlijkse Digital Quality of Life (DQL)-onderzoek in 85 landen van VPN-provider Surfshark in samenwerking met lokale partijen, waaronder het Nederlandse VPNdiensten.nl. Vooral op het gebied van internetkwaliteit en -veiligheid onderscheidt Nederland zich van andere staten. Op de aspecten internetbetaalbaarheid en

Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk wint STEAM Cup Challenge 2020

Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk wint STEAM Cup Challenge 2020

Het Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk heeft dit jaar de STEAM Cup Challenge gewonnen. Met een Micro:bit, een minicomputer waarmee toepassingen kunnen worden gemaakt door hem eenvoudig te programmeren, ontwierpen zij het beste idee binnen het thema ‘Smart City’. De jury prees het winnende team om de slimme wisselwerking tussen een lagere uitstoot van broeikasgassen

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Door de huidige pandemie is Orange vastbesloten haar klanten ten alle tijden te verzekeren van de services en de beschikbaarheid van haar netwerken. Dit is de rol en verantwoordelijkheid van Orange Group als operator. Zowel in Frankrijk als in de rest van de wereld ondersteunt Orange haar particuliere en zakelijke klanten, evenals overheidsinstanties. Orange zorgt

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Voor maar liefst 73 procent van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Van alle ondervraagden vindt 68 procent het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; een kwart van hen noemt het

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital, opgericht door Bas Rasker (Eliza was here, Zoover.com en Weeronline.nl) en Andreas Ezinga (KPMG, Plain Vanilla Investments, Ballorig), stelt per direct een bedrag van tenminste 10 miljoen euro beschikbaar voor investeringen in de zorg. Axivate Health neemt actief deel in Nederlandse en Europese scale-ups op het gebied van innovatieve zorgtechnologie. Rutger van Zuidam,

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken