Gedragscode voor nieuwe outsourcingcontracten

Tweede generatie outsourcingcontracten zorgen regelmatig voor onduidelijkheden op gebied van het lot en de rechten van werknemers. De gedragscode Overgang van Werknemers moet deze onduidelijkheden verhelpen.

 

Het uitbesteden van een lopend dienstverleningscontract aan een nieuwe leverancier levert in veel gevallen problemen op voor oud-werknemers. Het gaat hierbij om werknemers die na het sluiten van het eerste contract, zijn overgestapt naar de eerste leverancier. Met de gedragscode Overgang van Werknemers, gelanceerd door Platform Outsourcing Nederland (PON), moeten oud-werknemers meer duidelijkheid krijgen. De onduidelijke wet op dit gebied en de verschillende bedrijfseconomische belangen van betrokken organisaties zorgen voor een gecompliceerd HR proces, waardoor de oud-medewerkers vaak niet weten waar ze aan toe zijn.

Duits voorbeeld
Voor de gedragscode Overgang van Werknemers van PON, heeft een Duitse gedragscode als voorbeeld gediend. Deze gedragscode is in Duitsland al actief onder de naam ‘Verhaltenskodex zum Mitarbeiterübergang beim ‘2nd Generation Outsourcing’. De Nederlands gedragscode lijkt in veel gevallen op de door industrievereniging Bitcom opgestelde Duitse variant.

Overgang van Werknemers
De gedragscode van PON gaat in op de feitelijke overdracht van werknemers. Voor het welzijn van de werknemers is geen plek opgenomen in de code. De gedragscode is bedoeld om uitkomst te bieden in praktijksituaties. Door contractuele afspraken en eventuele uitgangspunten kan het heruitbestedingsproces in de praktijk afwijken van de geldende gedragscode. Het uiteindelijke doel van PON is het verder professionaliseren van de outsourcing-industrie.

 

 

Auteur |   ·   zaterdag 9 nov, 2013

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Rijkswaterstaat gunt ICT servicedesk aan Fujitsu

Rijkswaterstaat gunt ICT servicedesk aan Fujitsu

Rijkswaterstaat heeft de aanbesteding eerste- en tweedelijns support werkzaamheden kantoorautomatisering gegund aan Fujitsu. De ICT servicedesk, lokale ondersteuning en voorraadbeheer zijn de komende drie jaar in handen van het Japanse IT-bedrijf. Het contract kan daarna drie keer met een jaar verlengd worden. Fujitsu verzorgde de laatste vier jaar al de ICT servicedesk van Rijkswaterstaat. De

Orange Business Services en Cisco initiëren volgende generatie SD-LAN door co-innovatie

Orange Business Services en Cisco initiëren volgende generatie SD-LAN door co-innovatie

Orange Business Services en Cisco co-innoveren om klanten te helpen met het transformeren van hun local area network (LAN) naar meer flexibele en krachtige software defined LANs (SD-LAN). Voortbouwend op hun bestaande relatie en SD-WAN-klantsuccessen, zullen Orange en Cisco samenwerken met klanten om SD-LAN-oplossingen te ontwikkelen in haar Open Labs-programma. Deze oplossingen zullen toegesneden zijn

Alleen de jobhoppende IT’er krijgt er flink wat bij; kennis en expertise betalen niet uit

Alleen de jobhoppende IT’er krijgt er flink wat bij; kennis en expertise betalen niet uit

Trouwe IT’ers die het afgelopen jaar in dienst bleven bij hun werkgever werden hier niet voor beloond. Hun salaris steeg slechts 2,3 procent. Dit blijkt uit salarisonderzoek dat Berenschot en AG Connect, in samenwerking met de KNVI, lieten uitvoeren onder 2.688 IT’ers. Een hoger salaris blijkt ook een belangrijke reden te zijn om een andere

Aurecon kiest voor Orange Business Services

Aurecon kiest voor Orange Business Services

Orange Business Services gaat de mondiale communicatie-infrastructuur van Aurecon beheren, inclusief SD-WAN en cybersecurity diensten. Deze vijf jaar durende deal, bedoeld om het netwerk te transformeren, bedraagt 28 miljoen euro. De toekomstbestendige Flexible SD-WAN-dienst van Orange is een end-to-end-oplossing die aanzienlijk kosten zal besparen. Ook zal de agile netwerkcapaciteit verviervoudigen. Deze verhoogde capaciteit is cruciaal voor

iPhone-abonnement maandelijks opzegbaar via Go Lemon

iPhone-abonnement maandelijks opzegbaar via Go Lemon

De Nederlandse startup Go Lemon, een van de drie genomineerden van de Shopping Awards (voorheen Thuiswinkel Awards) later deze maand, biedt vanaf vandaag de kans om een iPhone-abonnement maandelijks op te zeggen. Go Lemon is de eerste partij die het mogelijk maakt om Apple devices volledig flexibel te gebruiken, zonder aanschaf of abonnement met looptijd.

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken