Gedragscode voor nieuwe outsourcingcontracten

Tweede generatie outsourcingcontracten zorgen regelmatig voor onduidelijkheden op gebied van het lot en de rechten van werknemers. De gedragscode Overgang van Werknemers moet deze onduidelijkheden verhelpen.

 

Het uitbesteden van een lopend dienstverleningscontract aan een nieuwe leverancier levert in veel gevallen problemen op voor oud-werknemers. Het gaat hierbij om werknemers die na het sluiten van het eerste contract, zijn overgestapt naar de eerste leverancier. Met de gedragscode Overgang van Werknemers, gelanceerd door Platform Outsourcing Nederland (PON), moeten oud-werknemers meer duidelijkheid krijgen. De onduidelijke wet op dit gebied en de verschillende bedrijfseconomische belangen van betrokken organisaties zorgen voor een gecompliceerd HR proces, waardoor de oud-medewerkers vaak niet weten waar ze aan toe zijn.

Duits voorbeeld
Voor de gedragscode Overgang van Werknemers van PON, heeft een Duitse gedragscode als voorbeeld gediend. Deze gedragscode is in Duitsland al actief onder de naam ‘Verhaltenskodex zum Mitarbeiterübergang beim ‘2nd Generation Outsourcing’. De Nederlands gedragscode lijkt in veel gevallen op de door industrievereniging Bitcom opgestelde Duitse variant.

Overgang van Werknemers
De gedragscode van PON gaat in op de feitelijke overdracht van werknemers. Voor het welzijn van de werknemers is geen plek opgenomen in de code. De gedragscode is bedoeld om uitkomst te bieden in praktijksituaties. Door contractuele afspraken en eventuele uitgangspunten kan het heruitbestedingsproces in de praktijk afwijken van de geldende gedragscode. Het uiteindelijke doel van PON is het verder professionaliseren van de outsourcing-industrie.

 

 

Auteur |   ·   zaterdag 9 nov, 2013

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

Jack Kuiper staat op zijn 62ste nog altijd aan het hoofd van Documizers Ontwikkelingen in technologie gaan zo snel, dat moet je aan jongere generaties overlaten, dacht Jack Kuijper altijd. Toch staat hij na twintig jaar, op zijn 62ste, nog altijd aan het hoofd van Documizers, leverancier van oplossingen voor documentprocessen, waarmee hij klanten zoals

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu kondigt vandaag een samenwerking aan met Deep Instinct, het allereerste bedrijf dat end-to-end deep learning gebruikt voor cybersecurity. Samen lanceren ze een unieke anti-ransomwaredienst, waarmee de meest geavanceerde bedreigingen – bekend en onbekend – in minder dan twintig miliseconden onschadelijk worden gemaakt. Fujitsu en Deep Instinct bieden hiermee de snelste en meest effectieve beveiligingsoplossing van

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu Limited en Microsoft Corporation kondigen een vijfjarig strategisch partnership aan en breiden daarmee hun bestaande samenwerking uit. Binnen het partnership investeren beide bedrijven in de ontwikkeling van innovatieve Fujitsu Uvance-oplossingen. Fujitsu en Microsoft gebruiken verschillende Microsoft Cloudplatforms en toonaangevende technologieën, waarmee ze digitaal transformeren hoe organisaties duurzamere oplossingen ontwikkelen die inspelen op maatschappelijke behoeften. 

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Detacheringsbureau Linden-IT breidt per direct uit naar Zweden. De IT-dienstverlener gaat bedrijven vanuit Stockholm ondersteunen bij de detachering van IT-professionals, onder andere op het gebied van support, cloud en applicaties. Dit is na Portugal het tweede buitenlandse kantoor van Linden-IT, waarmee de uitbreiding een logische stap is binnen de internationale groeiambitie. In eerste instantie gaat

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken