Gedragscode voor nieuwe outsourcingcontracten

Tweede generatie outsourcingcontracten zorgen regelmatig voor onduidelijkheden op gebied van het lot en de rechten van werknemers. De gedragscode Overgang van Werknemers moet deze onduidelijkheden verhelpen.

 

Het uitbesteden van een lopend dienstverleningscontract aan een nieuwe leverancier levert in veel gevallen problemen op voor oud-werknemers. Het gaat hierbij om werknemers die na het sluiten van het eerste contract, zijn overgestapt naar de eerste leverancier. Met de gedragscode Overgang van Werknemers, gelanceerd door Platform Outsourcing Nederland (PON), moeten oud-werknemers meer duidelijkheid krijgen. De onduidelijke wet op dit gebied en de verschillende bedrijfseconomische belangen van betrokken organisaties zorgen voor een gecompliceerd HR proces, waardoor de oud-medewerkers vaak niet weten waar ze aan toe zijn.

Duits voorbeeld
Voor de gedragscode Overgang van Werknemers van PON, heeft een Duitse gedragscode als voorbeeld gediend. Deze gedragscode is in Duitsland al actief onder de naam ‘Verhaltenskodex zum Mitarbeiterübergang beim ‘2nd Generation Outsourcing’. De Nederlands gedragscode lijkt in veel gevallen op de door industrievereniging Bitcom opgestelde Duitse variant.

Overgang van Werknemers
De gedragscode van PON gaat in op de feitelijke overdracht van werknemers. Voor het welzijn van de werknemers is geen plek opgenomen in de code. De gedragscode is bedoeld om uitkomst te bieden in praktijksituaties. Door contractuele afspraken en eventuele uitgangspunten kan het heruitbestedingsproces in de praktijk afwijken van de geldende gedragscode. Het uiteindelijke doel van PON is het verder professionaliseren van de outsourcing-industrie.

 

 

Auteur |   ·   zaterdag 9 nov, 2013

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Door de huidige pandemie is Orange vastbesloten haar klanten ten alle tijden te verzekeren van de services en de beschikbaarheid van haar netwerken. Dit is de rol en verantwoordelijkheid van Orange Group als operator. Zowel in Frankrijk als in de rest van de wereld ondersteunt Orange haar particuliere en zakelijke klanten, evenals overheidsinstanties. Orange zorgt

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Voor maar liefst 73 procent van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Van alle ondervraagden vindt 68 procent het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; een kwart van hen noemt het

Fujitsu voor vierde keer uitgeroepen tot leider in Gartner Magic Quadrant voor Managed Workplace Services Europa

Fujitsu voor vierde keer uitgeroepen tot leider in Gartner Magic Quadrant voor Managed Workplace Services Europa

Voor het vierde opeenvolgende jaar heeft analistenbureau Gartner Fujitsu uitgeroepen tot leider in haar 2020 Magic Quadrant voor Managed Workplace Services in Europa. Uit het rapport blijkt dat Fujitsu door alle leveranciers het hoogst gepositioneerd wordt vanwege haar vermogen de eigen visie uit te voeren. Volgens Gartner zijn Managed Workplace Services, activiteiten gericht op “het

Digitalisering noodzakelijk voor groei

Digitalisering noodzakelijk voor groei

Maar liefst 62 procent van het Nederlandse MKB ziet meegaan in digitale ontwikkelingen als een vereiste voor de toekomstige groei van hun organisatie. Dit blijkt uit onderzoek van MKB-financieringsplatform October onder 1.023 Nederlandse MKB-ondernemers, uitgevoerd door Panelwizard. Desondanks weet 49 procent van de ondervraagden niet precies hoe digitale ontwikkelingen kunnen worden ingezet om de onderneming te laten groeien. De

Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan

Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan

Maar liefst twaalf procent van de werkende Nederlanders is een voorstander van een werkplek zonder printers. Dit blijkt uit onderzoek van AFAS Software onder 1.123 werkende Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Van alle ondervraagden zegt een kwart zich weleens te ergeren aan collega’s die te vaak printen. De grootste voorstanders van een papierloos kantoor zijn werknemers

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken