De mens moet weer centraal in IT. Dit deze visie komt onderzoeksinstituut Gartner, dat deze week een symposium organiseert in het Spaanse Barcelona.
Frank Buytendijk, research vice president bij Gartner, stelt bij de opening van het symposium dat er een punt speciaal van belang is om een verandering in IT te realiseren. Het gaat dan om centralisering van de mens, omdat business-momenten ook mensen-momenten zijn. Deze visie gaat wordt vaak ondergesneeuwd door een te technische benadering van IT-projecten zoals big data analytics en sensortechnologie.
Tot last
Het gebeurt nu nog te vaak dat IT een belemmering is en verschillende processen binnen een onderneming vertraagt. In plaats daarvan moet IT dienen als enabler van zakelijke innovatie. “CIO’s kunnen hun oude IT-organisaties onmogelijk omtoveren in internet-startups, maar wat wel mogelijk moet zijn is ze veranderen in bi-modale IT-organisaties”, zegt Peter Sondegaard, senior vice president van Gartner. Bi-modale IT verenigt eigenschappen die fluïde en solide zijn.
Ook is het handig om een bepaalde blik aan te houden op IT. Buytendijk noemt deze manier van kijken, kijken als een ‘digitale humanist’. “De digitale humanist gelooft dat technologie er is om de mens centraal te zetten. Hen in staat te stellen de dingen te doen die ze willen doen, of datgene waarvan ze niet wisten dat het mogelijk is. De deugd van technologie komt voort uit het in staat zijn mensen te helpen hun ambities te realiseren”, aldus Buytendijk.
Cloud
Het menselijke aspect terugbrengen in de IT wordt mede mogelijk gemaakt door de cloud en uitbesteding volgens Gartner. Analisten van Gartner hebben tijdens de openingssessie van symposium verkent hoe CIO’s zich kunnen ontwikkelen tot ‘digitale aanvoerders’. Een duidelijke trend is dat bedrijven steeds meer aan IT gaan uitgeven maar ondertussen zelf minder van de IT bezitten.