Gartner pleit voor meer menselijkheid in IT

De mens moet weer centraal in IT. Dit deze visie komt onderzoeksinstituut Gartner, dat deze week een symposium organiseert in het Spaanse Barcelona. 

Frank Buytendijk, research vice president bij Gartner, stelt bij de opening van het symposium dat er een punt speciaal van belang is om een verandering in IT te realiseren. Het gaat dan om centralisering van de mens, omdat business-momenten ook mensen-momenten zijn. Deze visie gaat wordt vaak ondergesneeuwd door een te technische benadering van IT-projecten zoals big data analytics en sensortechnologie.

Tot last
Het gebeurt nu nog te vaak dat IT een belemmering is en verschillende processen binnen een onderneming vertraagt. In plaats daarvan moet IT dienen als enabler van zakelijke innovatie. “CIO’s kunnen hun oude IT-organisaties onmogelijk omtoveren in internet-startups, maar wat wel mogelijk moet zijn is ze veranderen in bi-modale IT-organisaties”, zegt Peter Sondegaard, senior vice president van Gartner. Bi-modale IT verenigt eigenschappen die fluïde en solide zijn.

Ook is het handig om een bepaalde blik aan te houden op IT. Buytendijk noemt deze manier van kijken, kijken als een ‘digitale humanist’. “De digitale humanist gelooft dat technologie er is om de mens centraal te zetten. Hen in staat te stellen de dingen te doen die ze willen doen, of datgene waarvan ze niet wisten dat het mogelijk is. De deugd van technologie komt voort uit het in staat zijn mensen te helpen hun ambities te realiseren”, aldus Buytendijk.

Cloud
Het menselijke aspect terugbrengen in de IT wordt mede mogelijk gemaakt door de cloud en uitbesteding volgens Gartner. Analisten van Gartner hebben tijdens de openingssessie van symposium verkent hoe CIO’s zich kunnen ontwikkelen tot ‘digitale aanvoerders’. Een duidelijke trend is dat bedrijven steeds meer aan IT gaan uitgeven maar ondertussen zelf minder van de IT bezitten.

Auteur |   ·   dinsdag 11 nov, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Amcor kiest voor Hybride Cloud-diensten van Orange Business Services

Amcor kiest voor Hybride Cloud-diensten van Orange Business Services

Internationale marktleider in verpakkingen Amcor maakt gebruik van hybride cloud-diensten van Orange Business Services om zijn wereldwijde infrastructuur te verbinden. Met deze pay-as-you-go oplossing, versimpelt het bedrijf zijn activiteiten.

Fujitsu framework Sholark versnelt transformatie van bedrijfsprocessen met AI en data-analyse

Fujitsu framework Sholark versnelt transformatie van bedrijfsprocessen met AI en data-analyse

Fujitsu maakt het voor bedrijven gemakkelijker om hun digitale transformatieprocessen te versnellen door artificial intelligence (AI), data-analyse en zakelijke besluitvorming aan elkaar te koppelen dankzij het nieuwe, krachtige Sholark-framework. Dit framework versnelt de ontwikkeling van complexe AI-projecten en kan gebruikt worden ter ondersteuning van de besluitvorming.

iSense voor vijfde keer op rij Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar

iSense voor vijfde keer op rij Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar

IT-detacheerder iSense is tijdens de Computable Awards, voor het vijfde jaar op rij verkozen tot ‘Detachering- & Recruitmentspecialist van het Jaar’. De jury prees het bedrijf voor de manier waarop het haar kennis deelt en zich samen met de IT-gemeenschap inzet voor maximale ontwikkeling op zowel technisch als persoonlijk vlak.

IoT Connect Anywhere van Orange Business Services laat gebruiker LoRa® privé-netwerken opzetten

IoT Connect Anywhere van Orange Business Services laat gebruiker LoRa® privé-netwerken opzetten

Orange Business Services versnelt IoT binnen bedrijven met IoT Connect Anywhere. Deze dienst heeft een wide area network met een laag energieverbruik dat connectiviteit biedt op basis van LoRa open standard technologie. IoT Connect Anywhere biedt connectiviteit op locatie die geschikt is voor verschillende toepassingen, waaronder energie- en vloeistofbeheer, on-site tracking, geo-fencing, afvalcontrole, milieumetingen, verlichting

Bedrijfsleiders: “IoT-projecten moeten binnen drie jaar winstgevend zijn”

Bedrijfsleiders: “IoT-projecten moeten binnen drie jaar winstgevend zijn”

Een meerderheid van de bedrijfsleiders en IT-experts vindt dat een IoT-project tegenwoordig binnen drie jaar winstgevend moet zijn. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek1 van IDG Connect in opdracht van Fujitsu onder 330 bedrijfsleiders en IT-experts werkzaam bij bedrijven met meer dan 250 medewerkers. Een kwart van de ondervraagden zegt dat zij graag betere ondersteuning willen

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken