Fujitsu World Tour: ‘Niemand innoveert alleen’

Fujitsu World Tour, de grootste IT-roadshow in zijn soort, deed op zijn tocht door 22 landen op 12 juni Nederland aan. De digitale reis die organisaties doormaken stond centraal tijdens het event. Dat dit een reis is die men bij voorkeur niet alleen aflegt, werd al snel duidelijk. Digitale co-creatie is hoe bedrijven innoveren. In de visie van Fujitsu veranderen organisaties samen met partners en klanten businessmodellen, processen, industrie specifieke toepassingen en gebruikerservaringen.

Voorbeelden van co-creatie
Tijdens Fujitsu World Tour kwamen er verschillende voorbeelden van co-creatie aan de orde. Zo is er aandacht voor een case met de Luxemburgse vermogensbeheerder Lombard, dat samen met Fujitsu het nieuwe platform ‘Connect’ voor klanten ontwikkelde. In Nederland is er het project ‘Sensing Clinic’ in het Slingeland Ziekenhuis. Hier gebruiken zorgverleners sensortechnologie van Fujitsu, waaronder slimme pleisters en sensoren aan het bed. Dit levert een continue datastroom op, waardoor er veel eerder ingegrepen kan worden wanneer de toestand van een patiënt verslechtert.

Impact van digital
Meer aandacht voor business application services, het wereldwijd clusteren van alle security-activiteiten binnen één businesslijn en het werken vanuit marktgerichte teams om co-creatie te bevorderen zijn enkele veranderingen die Fujitsu het komende jaar verder doorvoert, kondigde Bas de Reus, managing director van Fujitsu, aan. In zijn keynote ging Dr. Joseph Reger, CTO van Fujitsu, vervolgens in op de vele facetten van ‘digital’ die impact hebben op bedrijven. De richting die Fujitsu kiest is die van ‘connected services’, waarin data en analytics op een veilige manier samengaan met cloud-technologie en met mogelijkheden voor zaken als Artificial Intelligence (AI) en Internet of Things (IoT).

Start-ups maken indruk
In goede banen begeleid door dagvoorzitter Frits Huffnagel kwam het thema digitale co-creatie vervolgens in verschillende vormen aan bod. Remco Hoogendijk (Sint Maartenskliniek), Roel Knoppers (MyBrand) en Ton Ligtvoet (Robeco) bespraken de gevolgen van digitale disruptie voor hun business en de uitdagingen voor het vinden van de juiste samenwerkingsvormen. En in een samenwerking met UtrechtInc presenteerde Fujitsu “The Labs Battle”, waarin negen startups hun idee kort mochten pitchen. Publiek en vakjury deelden prijzen uit voor beste pitch, meest innovatieve business-idee en het initiatief met het grootste potentieel voor co-creatie. Eindwinnaar Trunkrs maakte de grootste indruk, met een concept dat de bezorging van online bestelde producten moet verbeteren voor webshops en consumenten. Het leverde de startup een trip op naar het Fujitsu Innovation Lab in Groot-Brittannië.

Innovatie wordt zichtbaar
Live demonstraties van Fujitsu-oplossingen waren te zien op de demo ground. Er waren onder meer stands te bezoeken voor workshops rondom co-creatie, deelnemers konden Virtual Reality ervaren in een een Hybrid IT-hoek en hardware-liefhebbers konden hun hart ophalen met verschillende storage-oplossingen. Ook op dit gebied staat innovatie duidelijk niet stil, geïllustreerd door onder meer ‘immersed’ servertechnologie waarin apparatuur wordt ondergedompeld in een door Fujitsu met 3M ontwikkelde koelvloeistof. Dit levert grote besparingen op en overtollige hitte uit het datacenter kan gebruikt worden om andere gebouwen van energie te voorzien.

IoT, werkplekken en infrastructuur
Bezoekers hadden tijdens het event alle ruimte om hun eigen accenten aan te brengen, met een grote keuze aan break-outsessies. Onder meer de samenwerking tussen Fujitsu en Slingeland werd in een aparte sessie uitgediept, evenals de unieke werkplekoplossing die Fuijtsu met Robeco als co-creatie-initiatief ontwikkelde. Wie meer geïnteresseerd was in het bouwen van een business-centric infrastructuur kon vernemen hoe Fujitsu en SAP-leverancier MyBrand samenwerken rondom de PRIMEFLEX-oplossing. Zo waren er tijdens de middag vele inspirerende voorbeelden te vinden van succesvol samen innoveren.

Auteur |   ·   vrijdag 16 jun, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Orange Business Services en Cisco initiëren volgende generatie SD-LAN door co-innovatie

Orange Business Services en Cisco initiëren volgende generatie SD-LAN door co-innovatie

Orange Business Services en Cisco co-innoveren om klanten te helpen met het transformeren van hun local area network (LAN) naar meer flexibele en krachtige software defined LANs (SD-LAN). Voortbouwend op hun bestaande relatie en SD-WAN-klantsuccessen, zullen Orange en Cisco samenwerken met klanten om SD-LAN-oplossingen te ontwikkelen in haar Open Labs-programma. Deze oplossingen zullen toegesneden zijn

Alleen de jobhoppende IT’er krijgt er flink wat bij; kennis en expertise betalen niet uit

Alleen de jobhoppende IT’er krijgt er flink wat bij; kennis en expertise betalen niet uit

Trouwe IT’ers die het afgelopen jaar in dienst bleven bij hun werkgever werden hier niet voor beloond. Hun salaris steeg slechts 2,3 procent. Dit blijkt uit salarisonderzoek dat Berenschot en AG Connect, in samenwerking met de KNVI, lieten uitvoeren onder 2.688 IT’ers. Een hoger salaris blijkt ook een belangrijke reden te zijn om een andere

Aurecon kiest voor Orange Business Services

Aurecon kiest voor Orange Business Services

Orange Business Services gaat de mondiale communicatie-infrastructuur van Aurecon beheren, inclusief SD-WAN en cybersecurity diensten. Deze vijf jaar durende deal, bedoeld om het netwerk te transformeren, bedraagt 28 miljoen euro. De toekomstbestendige Flexible SD-WAN-dienst van Orange is een end-to-end-oplossing die aanzienlijk kosten zal besparen. Ook zal de agile netwerkcapaciteit verviervoudigen. Deze verhoogde capaciteit is cruciaal voor

iPhone-abonnement maandelijks opzegbaar via Go Lemon

iPhone-abonnement maandelijks opzegbaar via Go Lemon

De Nederlandse startup Go Lemon, een van de drie genomineerden van de Shopping Awards (voorheen Thuiswinkel Awards) later deze maand, biedt vanaf vandaag de kans om een iPhone-abonnement maandelijks op te zeggen. Go Lemon is de eerste partij die het mogelijk maakt om Apple devices volledig flexibel te gebruiken, zonder aanschaf of abonnement met looptijd.

Ruim helft Nederlandse executives kent belang directe data-uitwisseling tussen bedrijven niet

Ruim helft Nederlandse executives kent belang directe data-uitwisseling tussen bedrijven niet

Volgens 56 procent van de Nederlandse IT-professionals begrijpen Nederlandse executives het belang van directe data-uitwisseling tussen organisaties niet. De voordelen met betrekking tot de snelheid en veiligheid van de data-uitwisseling blijken bij hen onbekend. In andere Europese landen, het Midden-Oosten en Afrika geeft zelfs 71 procent van de IT-professionals aan dat het bestuur hier niet

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken