Fujitsu World Tour: ‘Niemand innoveert alleen’

Fujitsu World Tour, de grootste IT-roadshow in zijn soort, deed op zijn tocht door 22 landen op 12 juni Nederland aan. De digitale reis die organisaties doormaken stond centraal tijdens het event. Dat dit een reis is die men bij voorkeur niet alleen aflegt, werd al snel duidelijk. Digitale co-creatie is hoe bedrijven innoveren. In de visie van Fujitsu veranderen organisaties samen met partners en klanten businessmodellen, processen, industrie specifieke toepassingen en gebruikerservaringen.

Voorbeelden van co-creatie
Tijdens Fujitsu World Tour kwamen er verschillende voorbeelden van co-creatie aan de orde. Zo is er aandacht voor een case met de Luxemburgse vermogensbeheerder Lombard, dat samen met Fujitsu het nieuwe platform ‘Connect’ voor klanten ontwikkelde. In Nederland is er het project ‘Sensing Clinic’ in het Slingeland Ziekenhuis. Hier gebruiken zorgverleners sensortechnologie van Fujitsu, waaronder slimme pleisters en sensoren aan het bed. Dit levert een continue datastroom op, waardoor er veel eerder ingegrepen kan worden wanneer de toestand van een patiënt verslechtert.

Impact van digital
Meer aandacht voor business application services, het wereldwijd clusteren van alle security-activiteiten binnen één businesslijn en het werken vanuit marktgerichte teams om co-creatie te bevorderen zijn enkele veranderingen die Fujitsu het komende jaar verder doorvoert, kondigde Bas de Reus, managing director van Fujitsu, aan. In zijn keynote ging Dr. Joseph Reger, CTO van Fujitsu, vervolgens in op de vele facetten van ‘digital’ die impact hebben op bedrijven. De richting die Fujitsu kiest is die van ‘connected services’, waarin data en analytics op een veilige manier samengaan met cloud-technologie en met mogelijkheden voor zaken als Artificial Intelligence (AI) en Internet of Things (IoT).

Start-ups maken indruk
In goede banen begeleid door dagvoorzitter Frits Huffnagel kwam het thema digitale co-creatie vervolgens in verschillende vormen aan bod. Remco Hoogendijk (Sint Maartenskliniek), Roel Knoppers (MyBrand) en Ton Ligtvoet (Robeco) bespraken de gevolgen van digitale disruptie voor hun business en de uitdagingen voor het vinden van de juiste samenwerkingsvormen. En in een samenwerking met UtrechtInc presenteerde Fujitsu “The Labs Battle”, waarin negen startups hun idee kort mochten pitchen. Publiek en vakjury deelden prijzen uit voor beste pitch, meest innovatieve business-idee en het initiatief met het grootste potentieel voor co-creatie. Eindwinnaar Trunkrs maakte de grootste indruk, met een concept dat de bezorging van online bestelde producten moet verbeteren voor webshops en consumenten. Het leverde de startup een trip op naar het Fujitsu Innovation Lab in Groot-Brittannië.

Innovatie wordt zichtbaar
Live demonstraties van Fujitsu-oplossingen waren te zien op de demo ground. Er waren onder meer stands te bezoeken voor workshops rondom co-creatie, deelnemers konden Virtual Reality ervaren in een een Hybrid IT-hoek en hardware-liefhebbers konden hun hart ophalen met verschillende storage-oplossingen. Ook op dit gebied staat innovatie duidelijk niet stil, geïllustreerd door onder meer ‘immersed’ servertechnologie waarin apparatuur wordt ondergedompeld in een door Fujitsu met 3M ontwikkelde koelvloeistof. Dit levert grote besparingen op en overtollige hitte uit het datacenter kan gebruikt worden om andere gebouwen van energie te voorzien.

IoT, werkplekken en infrastructuur
Bezoekers hadden tijdens het event alle ruimte om hun eigen accenten aan te brengen, met een grote keuze aan break-outsessies. Onder meer de samenwerking tussen Fujitsu en Slingeland werd in een aparte sessie uitgediept, evenals de unieke werkplekoplossing die Fuijtsu met Robeco als co-creatie-initiatief ontwikkelde. Wie meer geïnteresseerd was in het bouwen van een business-centric infrastructuur kon vernemen hoe Fujitsu en SAP-leverancier MyBrand samenwerken rondom de PRIMEFLEX-oplossing. Zo waren er tijdens de middag vele inspirerende voorbeelden te vinden van succesvol samen innoveren.

Auteur |   ·   vrijdag 16 jun, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

OGD en Equinix Managed Services gaan samenwerking aan

OGD en Equinix Managed Services gaan samenwerking aan

OGD ict-diensten gaat een samenwerking aan met datacenterleverancier Equinix. De samenwerking heeft als doel om klanten van OGD eenvoudig toegang te geven tot Infrastructure-as-a-Service (IaaS), colocatie en om via Equinix Cloud Exchange directe verbindingen te kunnen leggen met verschillende cloudpartijen, zoals AWS, Azure en Google. OGD gebruikt de technologie van Equinix om hoogwaardige diensten te

Bang voor de cloud?

Bang voor de cloud?

Veel bedrijven maken zich nog steeds zorgen over het gebruik van de cloud, waardoor ze hun eigen datacenteromgeving behouden en kostenbesparingen mislopen. De angst is vooral gekoppeld aan de continuïteitsrisico’s van een zogeheten ‘big bang’ van de ene naar de andere leverancier, waardoor ze vrezen dat kennis verloren gaat, de inrichting van de systemen niet

Russische vissersvloot blijft ook op zee verbonden dankzij satellietdiensten Orange Business Services

Russische vissersvloot blijft ook op zee verbonden dankzij satellietdiensten Orange Business Services

Parijs, 5 april 2017 – De Russische vissersvlootrederij Dobroflot Corporate Group kiest voor de volledig ondersteunde maritieme satellietoplossing van Orange Business Services om zijn veertien schepen en landoperaties met elkaar te verbinden. De oplossing geeft toegang tot bedrijfskritische applicaties aan boord van de schepen, ongeacht waar zij zich bevinden. De oplossing voorziet de bemanning ook

Equinix Cloud Exchange breidt uit

Equinix Cloud Exchange breidt uit

Equinix, Inc. (Nasdaq: EQIX), de wereldwijde aanbieder van interconnectiviteits– en datacenterdiensten, heeft de beschikbaarheid van Equinix Cloud Exchange™ significant uitbreid in Europa. Door directe, private verbindingen naar meerdere cloudproviders aan te bieden vanuit deze markten, ondersteunt Equinix Europese bedrijven in hun digitale transformatie. Ook garandeert het bedrijven de prestaties en veiligheid die zij nodig hebben

Webwinkels moeten inzetten op interconnectie

Webwinkels moeten inzetten op interconnectie

Het groeiende aantal online transacties heeft een grote impact op de manier waarop retailbedrijven opereren. Equinix, Inc, (Nasdaq: EQIX), wereldwijde aanbieder van interconnectiviteits- en datacenterdiensten signaleert dat retailactiviteiten steeds meer samenkomen in ecosystemen waarin partnerbedrijven elkaar versterken en van elkaar afhankelijk zijn. Om zich hierop voor te bereiden en relevant te blijven, moeten retailers dringend

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken