Fujitsu World Tour: ‘Niemand innoveert alleen’

Fujitsu World Tour, de grootste IT-roadshow in zijn soort, deed op zijn tocht door 22 landen op 12 juni Nederland aan. De digitale reis die organisaties doormaken stond centraal tijdens het event. Dat dit een reis is die men bij voorkeur niet alleen aflegt, werd al snel duidelijk. Digitale co-creatie is hoe bedrijven innoveren. In de visie van Fujitsu veranderen organisaties samen met partners en klanten businessmodellen, processen, industrie specifieke toepassingen en gebruikerservaringen.

Voorbeelden van co-creatie
Tijdens Fujitsu World Tour kwamen er verschillende voorbeelden van co-creatie aan de orde. Zo is er aandacht voor een case met de Luxemburgse vermogensbeheerder Lombard, dat samen met Fujitsu het nieuwe platform ‘Connect’ voor klanten ontwikkelde. In Nederland is er het project ‘Sensing Clinic’ in het Slingeland Ziekenhuis. Hier gebruiken zorgverleners sensortechnologie van Fujitsu, waaronder slimme pleisters en sensoren aan het bed. Dit levert een continue datastroom op, waardoor er veel eerder ingegrepen kan worden wanneer de toestand van een patiënt verslechtert.

Impact van digital
Meer aandacht voor business application services, het wereldwijd clusteren van alle security-activiteiten binnen één businesslijn en het werken vanuit marktgerichte teams om co-creatie te bevorderen zijn enkele veranderingen die Fujitsu het komende jaar verder doorvoert, kondigde Bas de Reus, managing director van Fujitsu, aan. In zijn keynote ging Dr. Joseph Reger, CTO van Fujitsu, vervolgens in op de vele facetten van ‘digital’ die impact hebben op bedrijven. De richting die Fujitsu kiest is die van ‘connected services’, waarin data en analytics op een veilige manier samengaan met cloud-technologie en met mogelijkheden voor zaken als Artificial Intelligence (AI) en Internet of Things (IoT).

Start-ups maken indruk
In goede banen begeleid door dagvoorzitter Frits Huffnagel kwam het thema digitale co-creatie vervolgens in verschillende vormen aan bod. Remco Hoogendijk (Sint Maartenskliniek), Roel Knoppers (MyBrand) en Ton Ligtvoet (Robeco) bespraken de gevolgen van digitale disruptie voor hun business en de uitdagingen voor het vinden van de juiste samenwerkingsvormen. En in een samenwerking met UtrechtInc presenteerde Fujitsu “The Labs Battle”, waarin negen startups hun idee kort mochten pitchen. Publiek en vakjury deelden prijzen uit voor beste pitch, meest innovatieve business-idee en het initiatief met het grootste potentieel voor co-creatie. Eindwinnaar Trunkrs maakte de grootste indruk, met een concept dat de bezorging van online bestelde producten moet verbeteren voor webshops en consumenten. Het leverde de startup een trip op naar het Fujitsu Innovation Lab in Groot-Brittannië.

Innovatie wordt zichtbaar
Live demonstraties van Fujitsu-oplossingen waren te zien op de demo ground. Er waren onder meer stands te bezoeken voor workshops rondom co-creatie, deelnemers konden Virtual Reality ervaren in een een Hybrid IT-hoek en hardware-liefhebbers konden hun hart ophalen met verschillende storage-oplossingen. Ook op dit gebied staat innovatie duidelijk niet stil, geïllustreerd door onder meer ‘immersed’ servertechnologie waarin apparatuur wordt ondergedompeld in een door Fujitsu met 3M ontwikkelde koelvloeistof. Dit levert grote besparingen op en overtollige hitte uit het datacenter kan gebruikt worden om andere gebouwen van energie te voorzien.

IoT, werkplekken en infrastructuur
Bezoekers hadden tijdens het event alle ruimte om hun eigen accenten aan te brengen, met een grote keuze aan break-outsessies. Onder meer de samenwerking tussen Fujitsu en Slingeland werd in een aparte sessie uitgediept, evenals de unieke werkplekoplossing die Fuijtsu met Robeco als co-creatie-initiatief ontwikkelde. Wie meer geïnteresseerd was in het bouwen van een business-centric infrastructuur kon vernemen hoe Fujitsu en SAP-leverancier MyBrand samenwerken rondom de PRIMEFLEX-oplossing. Zo waren er tijdens de middag vele inspirerende voorbeelden te vinden van succesvol samen innoveren.

Auteur |   ·   vrijdag 16 jun, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Tim Cobben nieuwe Managing Director Experis Ciber

Tim Cobben nieuwe Managing Director Experis Ciber

Tim Cobben (45) is per direct benoemd tot Managing Director van Experis Ciber. Hiermee volgt hij de vertrekkende Barbera de Graaf op, die verdergaat als Vice President of Sales Europe bij Right Management, onderdeel van ManpowerGroup. Na zijn Master International Business bekleedde Cobben meerdere managementfuncties bij Mercedes-Benz. In 2011 maakte hij de overstap naar KPN,

Ralph Crockett nieuwe European Sales Director Lendix

Ralph Crockett nieuwe European Sales Director Lendix

Ralph Crockett is per direct benoemd tot European Sales Director van Lendix, het grootste mkb-kredietplatform van het Europese vasteland dat sinds kort ook in Nederland actief is. Met zijn brede ervaring in het financieren van Europese mkb zal Crockett de verkoopinspanningen van het platform gaan coördineren en hiermee verdere groei stimuleren. De benoeming valt samen met

Fujitsu lanceert EMEIA Service Provider Program

Fujitsu lanceert EMEIA Service Provider Program

Fujitsu introduceert vandaag zijn nieuwe EMEIA Service Provider Program, ontworpen voor- en door zijn partners. Dit programma biedt een oplossing aan alle soorten klanten; groot en klein, waarvan op lange termijn de vraag verandert van productgerichte oplossingen naar IT-as-a-service. Fujitsu gaat hierbij samenwerken met dienstleveranciers die hun bedrijfsmodellen aanpassen aan de markt. Het nieuwe Service Provider

Dr. Helmut Reisinger nieuwe CEO van Orange Business Services

Dr. Helmut Reisinger nieuwe CEO van Orange Business Services

 Dr. Helmut Reisinger is, met ingang van vandaag, de nieuwe CEO van Orange Business Services. Hij neemt de taken over van Thierry Bonhomme, die speciaal adviseur wordt tot hij later dit jaar met pensioen gaat. Helmut zal rapporteren aan Stéphane Richard, voorzitter en CEO van Orange. Ook zal hij lid worden van de Group Executive

Equinix Internet Exchange nu ook in Nederland

Equinix Internet Exchange nu ook in Nederland

Equinix, Inc, (Nasdaq: EQIX), de wereldwijde aanbieder van interconnectie- en datacenterdiensten, lanceert Equinix Internet Exchange in Nederland. Hierdoor wordt het voor partijen in de datacenters van Equinix nog eenvoudiger om met elke tegenpartij veilig, on-demand, direct en via private toegang verbindingen met elkaar te leggen zonder tussenkomst van het openbare internet. Uit onderzoek van McKinsey

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken