Fujitsu World Tour: ‘Niemand innoveert alleen’

Fujitsu World Tour, de grootste IT-roadshow in zijn soort, deed op zijn tocht door 22 landen op 12 juni Nederland aan. De digitale reis die organisaties doormaken stond centraal tijdens het event. Dat dit een reis is die men bij voorkeur niet alleen aflegt, werd al snel duidelijk. Digitale co-creatie is hoe bedrijven innoveren. In de visie van Fujitsu veranderen organisaties samen met partners en klanten businessmodellen, processen, industrie specifieke toepassingen en gebruikerservaringen.

Voorbeelden van co-creatie
Tijdens Fujitsu World Tour kwamen er verschillende voorbeelden van co-creatie aan de orde. Zo is er aandacht voor een case met de Luxemburgse vermogensbeheerder Lombard, dat samen met Fujitsu het nieuwe platform ‘Connect’ voor klanten ontwikkelde. In Nederland is er het project ‘Sensing Clinic’ in het Slingeland Ziekenhuis. Hier gebruiken zorgverleners sensortechnologie van Fujitsu, waaronder slimme pleisters en sensoren aan het bed. Dit levert een continue datastroom op, waardoor er veel eerder ingegrepen kan worden wanneer de toestand van een patiënt verslechtert.

Impact van digital
Meer aandacht voor business application services, het wereldwijd clusteren van alle security-activiteiten binnen één businesslijn en het werken vanuit marktgerichte teams om co-creatie te bevorderen zijn enkele veranderingen die Fujitsu het komende jaar verder doorvoert, kondigde Bas de Reus, managing director van Fujitsu, aan. In zijn keynote ging Dr. Joseph Reger, CTO van Fujitsu, vervolgens in op de vele facetten van ‘digital’ die impact hebben op bedrijven. De richting die Fujitsu kiest is die van ‘connected services’, waarin data en analytics op een veilige manier samengaan met cloud-technologie en met mogelijkheden voor zaken als Artificial Intelligence (AI) en Internet of Things (IoT).

Start-ups maken indruk
In goede banen begeleid door dagvoorzitter Frits Huffnagel kwam het thema digitale co-creatie vervolgens in verschillende vormen aan bod. Remco Hoogendijk (Sint Maartenskliniek), Roel Knoppers (MyBrand) en Ton Ligtvoet (Robeco) bespraken de gevolgen van digitale disruptie voor hun business en de uitdagingen voor het vinden van de juiste samenwerkingsvormen. En in een samenwerking met UtrechtInc presenteerde Fujitsu “The Labs Battle”, waarin negen startups hun idee kort mochten pitchen. Publiek en vakjury deelden prijzen uit voor beste pitch, meest innovatieve business-idee en het initiatief met het grootste potentieel voor co-creatie. Eindwinnaar Trunkrs maakte de grootste indruk, met een concept dat de bezorging van online bestelde producten moet verbeteren voor webshops en consumenten. Het leverde de startup een trip op naar het Fujitsu Innovation Lab in Groot-Brittannië.

Innovatie wordt zichtbaar
Live demonstraties van Fujitsu-oplossingen waren te zien op de demo ground. Er waren onder meer stands te bezoeken voor workshops rondom co-creatie, deelnemers konden Virtual Reality ervaren in een een Hybrid IT-hoek en hardware-liefhebbers konden hun hart ophalen met verschillende storage-oplossingen. Ook op dit gebied staat innovatie duidelijk niet stil, geïllustreerd door onder meer ‘immersed’ servertechnologie waarin apparatuur wordt ondergedompeld in een door Fujitsu met 3M ontwikkelde koelvloeistof. Dit levert grote besparingen op en overtollige hitte uit het datacenter kan gebruikt worden om andere gebouwen van energie te voorzien.

IoT, werkplekken en infrastructuur
Bezoekers hadden tijdens het event alle ruimte om hun eigen accenten aan te brengen, met een grote keuze aan break-outsessies. Onder meer de samenwerking tussen Fujitsu en Slingeland werd in een aparte sessie uitgediept, evenals de unieke werkplekoplossing die Fuijtsu met Robeco als co-creatie-initiatief ontwikkelde. Wie meer geïnteresseerd was in het bouwen van een business-centric infrastructuur kon vernemen hoe Fujitsu en SAP-leverancier MyBrand samenwerken rondom de PRIMEFLEX-oplossing. Zo waren er tijdens de middag vele inspirerende voorbeelden te vinden van succesvol samen innoveren.

Auteur |   ·   vrijdag 16 jun, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

Jack Kuiper staat op zijn 62ste nog altijd aan het hoofd van Documizers Ontwikkelingen in technologie gaan zo snel, dat moet je aan jongere generaties overlaten, dacht Jack Kuijper altijd. Toch staat hij na twintig jaar, op zijn 62ste, nog altijd aan het hoofd van Documizers, leverancier van oplossingen voor documentprocessen, waarmee hij klanten zoals

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu kondigt vandaag een samenwerking aan met Deep Instinct, het allereerste bedrijf dat end-to-end deep learning gebruikt voor cybersecurity. Samen lanceren ze een unieke anti-ransomwaredienst, waarmee de meest geavanceerde bedreigingen – bekend en onbekend – in minder dan twintig miliseconden onschadelijk worden gemaakt. Fujitsu en Deep Instinct bieden hiermee de snelste en meest effectieve beveiligingsoplossing van

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu Limited en Microsoft Corporation kondigen een vijfjarig strategisch partnership aan en breiden daarmee hun bestaande samenwerking uit. Binnen het partnership investeren beide bedrijven in de ontwikkeling van innovatieve Fujitsu Uvance-oplossingen. Fujitsu en Microsoft gebruiken verschillende Microsoft Cloudplatforms en toonaangevende technologieën, waarmee ze digitaal transformeren hoe organisaties duurzamere oplossingen ontwikkelen die inspelen op maatschappelijke behoeften. 

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Detacheringsbureau Linden-IT breidt per direct uit naar Zweden. De IT-dienstverlener gaat bedrijven vanuit Stockholm ondersteunen bij de detachering van IT-professionals, onder andere op het gebied van support, cloud en applicaties. Dit is na Portugal het tweede buitenlandse kantoor van Linden-IT, waarmee de uitbreiding een logische stap is binnen de internationale groeiambitie. In eerste instantie gaat

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken