Facebook maakt anoniem inloggen mogelijk

Binnen enkele maanden is het mogelijk om met Facebook in te loggen bij websites, diensten en apps op mobieltjes die Facebook als ‘portier’ gebruiken. Facebook zegt hiermee de privacy van zijn gebruikers te willen beschermen.

Het sociale netwerk belooft zijn 1,3 miljard gebruikers een zwaardere stem in welke gegevens ze met andere delen. Privacybeschermers zijn echter sceptisch over de plannen, die de macht van het bedrijf alleen maar zouden vergroten, zo schetst De Volkskrant.

Anoniem inloggen
Vorig jaar voerden gebruikers tien miljard keer hun Facebooknaam- en wachtwoord in bij andere partijen om toegang te krijgen. Daarmee wordt toestemming gegeven om het profiel in te laten zien door de betreffende partijen. Gebruikers kunnen binnenkort anoniem inloggen met Facebook. Wie niet per se anoniem wil inloggen bij derden krijgt van het sociale netwerk de mogelijkheid om te bepalen wat een andere partij aan gegevens mag inzien. Het gaat hier bijvoorbeeld om de vriendenlijst, de leeftijd, het e-mailadres, maar ook welke pagina’s een gebruiker leuk vindt.

Twijfel
Privacyexperts trekken in twijfel of gebruikers echt hun voordeel kunnen doen met de plannen. “Facebook blijft wel alle websites en apps registreren die je gebruikt. Dat is informatie die het bedrijf kan delen met adverteerders en marketeers”, aldus onderzoek Rejo Zenger van Bits of Freedom, een Amsterdamse beweging die ijvert voor digitale burgerrechten.

Bedrijven waar Facebookleden anoniem kunnen inloggen, worden wel minder interessant voor adverteerders. Er is niet meer goed te zeggen wie precies de bezoekers zijn. Zenger denkt daarbij dat meer mensen zich gaan aanmelden voor Facebook, om toegang te krijgen bij de andere partijen. “Die mensen kan Facebook continu in de gaten houden.”

Auteur |   ·   vrijdag 2 mei, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk wint STEAM Cup Challenge 2020

Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk wint STEAM Cup Challenge 2020

Het Christelijk College Nassau-Veluwe uit Harderwijk heeft dit jaar de STEAM Cup Challenge gewonnen. Met een Micro:bit, een minicomputer waarmee toepassingen kunnen worden gemaakt door hem eenvoudig te programmeren, ontwierpen zij het beste idee binnen het thema ‘Smart City’. De jury prees het winnende team om de slimme wisselwerking tussen een lagere uitstoot van broeikasgassen

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Orange zet in op het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening voor alle klanten, in Frankrijk en in de rest van de wereld

Door de huidige pandemie is Orange vastbesloten haar klanten ten alle tijden te verzekeren van de services en de beschikbaarheid van haar netwerken. Dit is de rol en verantwoordelijkheid van Orange Group als operator. Zowel in Frankrijk als in de rest van de wereld ondersteunt Orange haar particuliere en zakelijke klanten, evenals overheidsinstanties. Orange zorgt

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag driekwart werkzoekenden

Voor maar liefst 73 procent van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Van alle ondervraagden vindt 68 procent het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; een kwart van hen noemt het

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital stelt per direct 10 miljoen euro beschikbaar voor health-sector

Axivate Capital, opgericht door Bas Rasker (Eliza was here, Zoover.com en Weeronline.nl) en Andreas Ezinga (KPMG, Plain Vanilla Investments, Ballorig), stelt per direct een bedrag van tenminste 10 miljoen euro beschikbaar voor investeringen in de zorg. Axivate Health neemt actief deel in Nederlandse en Europese scale-ups op het gebied van innovatieve zorgtechnologie. Rutger van Zuidam,

Eigenlijk weten we niet hoe onze computer werkt (en dat bezorgt ons een burn-out)

Eigenlijk weten we niet hoe onze computer werkt (en dat bezorgt ons een burn-out)

De moderne werknemer worstelt om alle ballen in de lucht te houden. Dat ligt niet in de laatste plaats aan hoe we ons werk uitvoeren, stelt techfilosoof Martijn Aslander. Een groot deel van de kenniswerkers heeft namelijk geen idee hoe ze optimaal kunnen werken met hun computer en smartphone. Vanaf de jaren 70 heeft de

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken