Een op drie Nederlanders roddelt digitaal over collega

Veertig procent ziet roddelcultuur als reden om van baan te wisselen

Maar liefst 31 procent van de werkende Nederlanders roddelt weleens digitaal over een collega. Daarbij denkt 51 procent dat collega’s weleens online over hem of haar roddelen. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.100 Nederlanders werkzaam in loondienst, uitgevoerd door PanelWizard. Digitaal roddelen kan vergaande gevolgen hebben voor een bedrijf. Zo is een roddelcultuur voor vier op de tien ondervraagden reden genoeg om van baan te veranderen.

Opvallend genoeg roddelen vrouwen (34 procent) vaker online over collega’s dan mannen (29 procent). Met vijftig procent blijken vooral jonge vrouwen fanatieke roddeltantes. Andersom denken vooral mannen (51 procent) dat collega’s via de werkmail of -chat over hen roddelen, tegenover 44 procent van de vrouwelijke respondenten. “Door de coronacrisis zijn we het afgelopen jaar massaal vanuit huis gaan werken. Hierdoor verloopt een groot gedeelte van de zakelijke communicatie tegenwoordig via chatkanalen en is het daardoor makkelijker geworden om te roddelen over collega’s”, zegt Abel Baas, Cybersecurity consultant bij VPNdiensten.nl. “Maar kijk hier wel mee uit. Het laatste wat je wil, is onder je collega’s bekend staan als roddeltante.”

Gespreksgeschiedenis

Misschien wel vanwege al het geroddel, zegt 46 procent van de ondervraagden dat zij hun chat- en/of mailgesprekken liever niet laten lezen door collega’s. Wederom zijn vrouwen jonger dan dertig jaar (59 procent) hierin het stelligst. Opvallend genoeg neemt deze angst sterk af wanneer het een leidinggevende betreft. Zo zegt slechts elf procent van de ondervraagden dat zij hun chat- en/of mailgesprekken liever niet laten lezen door hun baas. Een groot gedeelte van de werkende Nederlanders laat het echter zo ver niet komen. Zo stelt een op de vijf respondenten zijn gespreksgeschiedenis weleens uit voorzorg te hebben verwijderd. Baas: “Vanwege privacy en dataveiligheid is het verstandig om gevoelige informatie regelmatig te verwijderen. Verder raad ik aan openbare netwerken te vermijden, regelmatig je wachtwoorden te updaten en pop-up notificaties uit te schakelen. Zo beperk je dat anderen jouw berichten inzien. Een andere quick fix is om je laptop te vergrendelen als je van je werkplek gaat, al is dat in de huidige tijd natuurlijk minder relevant. Als je dit echter alleen doet om je eigen geroddel af te schermen, is het misschien wel tijd om eens kritisch naar jezelf te kijken.”

Ontslag

Ondanks dat vrouwen vaker online over collega’s roddelen dan mannen, zijn zij (47 procent) eerder dan hun mannelijke collega’s (36 procent) van plan het bedrijf te verlaten wanneer er sprake is van een roddelcultuur. Waar eerder vooral jonge vrouwen fervente roddelaars bleken te zijn, zegt maar liefst 55 procent van hen in het geval van een roddelcultuur open te staan voor een nieuwe uitdaging. Onder hun mannelijke leeftijdsgenoten bedraagt dit percentage slechts 26 procent. Baas: “Het is menselijk om af en toe je frustraties te ventileren tegen een collega. Zeker als je vanuit huis werkt, moet je soms even je ei kwijt. Houd het echter professioneel. Niemand schiet er iets mee op wanneer je een negatieve sfeer alleen maar versterkt.” 

Auteur |   ·   donderdag 22 okt, 2020

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken