Een op de vijf zzp’ers maakt zich zorgen om belastingaangifte

Door toegewezen coronasteunmaatregelen moeten ondernemers dit jaar extra opletten bij het invullen van de aangifte inkomstenbelasting. Dit zorgt voor onrust onder zelfstandige ondernemers, blijkt uit onderzoek onder 737 Nederlandse zzp’ers, uitgevoerd door boekhoudapp Tellow. Maar liefst 20 procent van de ondervraagde zelfstandigen vreest voor de juistheid van de aangifte inkomstenbelasting over 2020 en een kwart is zelfs bang over het afgelopen coronajaar een naheffing te moeten betalen.

Onvoldoende financiële kennis

Een belangrijke reden voor de aangifte-angst onder zelfstandigen, lijkt een gebrek aan kennis te zijn. Zo geeft ruim de helft van de respondenten aan onvoldoende financiële kennis te bezitten om de zakelijke aangifte inkomstenbelasting dit jaar zelf uit te voeren. Opvallend genoeg zegt 33 procent dit jaar de aangifte toch zelf te in te vullen bij de Belastingdienst, zonder enige ondersteuning van een boekhouder of belastingconsulent. Hoe jonger de zzp’er,  hoe minder snel er hulp wordt ingeroepen voor de boekhouding. Van de jongste groep, zelfstandige ondernemers onder de 30 jaar, besluit 38 procent de aangifte toch zelf te doen tegen 28 procent van de oudste groep zzp’ers.

Boekhouden vervelendste aspect

Uit het onderzoek blijkt dat ruim 50 procent van de zzp’ers het bijhouden van administratie verreweg het vervelendste aspect vindt van het zzp-schap. Vooral vrouwelijke zzp’ers zijn de financiële rompslomp liever kwijt dan rijk: maar liefst 55% van de vrouwelijke respondenten geeft aan de administratieve taken het minst te waarderen, tegenover slechts 40% van de mannen. Het wegautomatiseren van deze taken lijkt een goed alternatief, blijkt uit het onderzoek. Een derde van de ondervraagden ziet digitale boekhoudtools als een mogelijke vervanging voor het inhuren van boekhoudkundige hulp.

Digitale boekhouder

Inspelend op de problemen onder zzp’ers introduceert Tellow vandaag, als eerste in Nederland een volledige digitale oplossing voor boekhouden: Tellow Compleet. Bij belangrijke momenten zoals bijvoorbeeld de aangifte inkomstenbelasting, maar ook de omzetbelasting, wordt voor alle Tellow Compleet gebruikers de volledige aangifte uit handen genomen. Aan de hand van de ingevoerde en gelabelde betalingen in de boekhoudsoftware wordt de balans opgemaakt en de aangifte voorbereid. Na een controle door een boekhouder en de ondernemers zelf wordt deze bij de Belastingdienst automatisch ingediend.

“Wij weten als geen ander hoe lastig boekhouden kan zijn en ondersteuning voor zzp’ers hierbij is essentieel, zeker dit jaar. Helaas bieden veel digitale boekhoudoplossingen weinig hulpen maken zelfstandigen zich logischerwijs steeds meer zorgen”, zegt Thomas Vles, CEO van Tellow. “Door de pandemie is het ingewikkelder dan normaal, maar de regels spreken voor zich en met de juiste hulp hoef je geen dure accountant in te huren.”

Auteur |   ·   woensdag 31 mrt, 2021

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

IT’ers ervaren ongelijke behandeling op kantoor

IT’ers ervaren ongelijke behandeling op kantoor

Maar liefst 22 procent van de Nederlandse IT’ers ervaart een ongelijke behandeling tussen werknemers binnen hun organisatie.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken