Duizend huisartsen krijgen virtuele spreekkamer

Artsenvereniging VvAA en het bedrijf FocusCura slaan de handen ineen om begin 2015 duizend huisartsen te voorzien van een virtuele spreekkamer. Hiermee kunnen patiënten voortaan op afstand geholpen worden door hun huisarts.

Via een videoverbinding kunnen patiënten voortaan vanuit huis de huisarts bezoeken. Het wordt onder andere mogelijk om online een uitslag te bespreken en een controlegesprek te voeren. Het moet ook mogelijk worden om online een thuismeting te doen. Nu nog moet de huisarts daarvoor naar de patiënt toe of de patiënt naar de huisarts. Door dit te digitaliseren bespaart dat zowel voor de arts als de patiënt veel tijd.

Hoe werkt het?
Bij het maken van afspraken voor een consult op afstand neemt de huisarts het initiatief. De dokter stuurt de patiënten per e-mail een uitnodiging met daarin een link. Wanneer de patiënt de link opent, komt hij op een website met een virtuele wachtkamer. “Je ziet dan ook een soort wachtkamer, zodat je weet dat je nog niet aan de beurt bent”, meldt Daan Dohmen, directeur van FocusCura aan NU.nl. Wanneer de patiënt aan de beurt is voor zijn of haar consult, wordt er een videoverbinding gestart en begint het gesprek met de arts. Tijdens dit gesprek kunnen foto’s, MRI-beelden en uitslagen worden getoond. Daarnaast is het voor de arts ook mogelijk om een derde persoon, bijvoorbeeld een familielid, te betrekken in het gesprek. Een randvoorwaarde voor het experiment is dat het vooral voor ouderen simpel moet zijn.

Veiligheid
FocusCura meldt dat de virtuele spreekkamer veilig is. Zo worden er geen gegevens opgeslagen en is de patiënt alleen bij de arts bekend. De videoverbinding loopt niet via een centrale server, maar rechtstreeks tussen de arts en de patiënt. Daarbij is de inhoud van het gesprek versleuteld. Ook worden er voor de verbinding geen internetstandaarden gebruikt, maar een gesloten technologie die ontwikkeld is door een Amerikaanse partij. De virtuele spreekkamer zal daarnaast zeer regelmatig getoetst worden op veiligheid.

Auteur |   ·   vrijdag 12 sep, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken