Directe data-uitwisseling binnen drie jaar tien keer zo groot als het internetverkeer

Directe data-uitwisseling tussen bedrijven is binnen drie jaar tien keer zo groot als het internet. Dit blijkt uit de Global Interconnection Index 2.0 (GXI 2.0) van Equinix, aanbieder van interconnectie en datacenters.

Als gevolg van de wereldwijd versnellende digitale transformatie gebruiken consumenten en organisaties meer data dan ooit tevoren en neemt de behoefte aan interconnectiemogelijkheden toe. Via interconnectie kunnen organisaties data via directe verbindingen real-time uitwisselen met providers en partners en daardoor hun digitale diensten integreren. De GXI 2.0 voorspelt dat de interconnectiebandbreedte, de capaciteit voor het direct uitwisselen van data tussen bedrijven, tot 2021 zal toenemen tot meer dan 8.200 terabits per seconde (Tbps), oftewel 33 Zettabytes (ZB) per jaar.

Dit is een forse stijging ten opzichte van de voorspelling van vorig jaar en maar liefst tien keer zoveel als de voorspelde capaciteit van het internetverkeer. Voor de komende vijf jaar voorspelt de GXI 2.0 bovendien een gemiddelde jaarlijkse groei van de interconnectiebandbreedte van 48 procent. In Amsterdam groeit dit percentage naar verwachting de komende drie jaar zelfs met 57 procent.

“Nederland is voor veel bedrijven de digitale toegangspoort naar Europa. Bijna 20 procent van de buitenlandse investeringen wordt gedreven door digitale activiteiten”, zegt Michiel Eielts, Managing Director Equinix Benelux. “Maar liefst 169 internationale ICT-hoofdkantoren van buitenlandse bedrijven zijn hier gevestigd. Dit komt doordat Nederland een sterke en betrouwbare digitale infrastructuur heeft.”

“In de huidige digitale economie, waar bedrijven steeds afhankelijker zijn van elkaar, is het direct uitwisselen van data essentieel”, vult Eielts aan. Dit blijkt ook uit een aanvullend onderzoek onder Nederlandse IT-professionals. Ruim 28 procent van hen geeft aan dat het vermijden van het publieke internet van cruciaal belang is voor het dagelijks functioneren van hun organisatie. “Directe verbindingen tussen applicaties, datacenters, clouds, netwerken en serviceproviders zorgen ervoor dat bedrijven de eindgebruikers beter en sneller kunnen bedienen.”

Oorzaken groei interconnectie
De drie belangrijkste oorzaken voor de groei van interconnectie zijn:

De digitale transformatie: Ten minste 50 procent van het wereldwijde bruto binnenlands product zal in 2021 gedigitaliseerd zijn. Deze trend zet zich door in bijna alle sectoren. Steeds meer organisaties hebben behoefte aan real-time interacties tussen mensen, locaties, apparaten, clouds en data.

Cybercriminaliteit: De digitalisering en de daarmee gepaard gaande kans op cybercriminaliteit dwingt bedrijven tot het veranderen van hun business en IT-infrastructuur zodat ze het traditionele internet omzeilen. Wereldwijd lopen de kosten als gevolg van datalekken op tot 6 biljoen dollar per jaar in 2021. “Via directe private verbindingen in netwerkneutrale datacenters beperk je de kans op cybercriminaliteit tot een minimum, omdat je het publieke internet vermijdt”, zegt Eielts.

Werken in ecosystemen: Het wordt voor bedrijven steeds belangrijker om te kunnen verbinden met klanten, partners en werknemers. Dit vraagt om digitale ecosystemen en interconnectiemogelijkheden. Naar verwachting zullen organisaties in 2021 bijna drie keer zo vaak samenwerken met organisaties buiten hun eigen sector en twee keer zo vaak gebruikmaken van intermediairs.

 

 

Auteur |   ·   woensdag 26 sep, 2018

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Applicatie maakt administratie voor zzp’ers in de bouw makkelijker DEDDO, het digitale gereedschap waarmee zelfstandige ondernemers in de bouw hun bouwadministraties organiseren, is vandaag officieel gelanceerd door management-, advies- en softwarebedrijf Brink. DEDDO biedt zzp’ers een eenvoudige calculatie-, offerte- en facturatieoplossing aan, waardoor zij meer tijd overhouden voor hun passie: bouwen. Met meer dan vijftig

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken