Digitalisering mislukt bij een op de vijf retailers

Bijna 20 procent van de retailers heeft in de afgelopen twee jaar een digitaliseringsproject zien mislukken, zo blijkt uit het rapport Digitale Transformatie MAST, uitgevoerd in opdracht van Fujitsu onder 1.625 internationale bedrijfsleiders. Gemiddeld kost een digitaliseringsproject dat mislukt de retailer 337.000 euro.
Zo’n 70 procent van de respondenten is bang voor de gevolgen van een mislukt digitaliseringsproject en ziet dit als een goede reden voor uitstel van toekomstige digitalisering. Dat het belangrijk is om te blijven innoveren, blijkt uit het feit dat 91 procent van de retailers zegt dat hun klanten meer digitale innovatie verwachten. “Digitale disruptie heeft een sterke impact op de retailsector en zorgt voor ingrijpende veranderingen”, aldus Richard Clarke, Executive Director, Gloabl Retail bij Fujitsu. “Grote uitdagingen voor retailers zijn de dynamiek van de markt en het kunnen blijven voldoen aan de klantvraag. Dit vraagt om een verandering in denkwijze bij de retailer.”
Ruimte voor verbetering
Binnen de retailsector is er nog veel ruimte voor verbetering. 71 procent van de retailers zegt bijvoorbeeld dat  er binnen hun organisatie een gebrek is aan digitale vaardigheden. Ook stelt 69 procent van hen dat de focus teveel ligt op technologische verandering in plaats van ondersteunende processen en gedrag. Clarke: “Voor een succesvolle digitale transformatie is veel meer nodig dan alleen technologie. Niet alleen zijn de juiste tools van belang, de juiste vaardigheden en partners zijn misschien nog wel belangrijker. Dit zien we ook terug in het feit dat ondanks de helft van de retailers investeert in IoT, bijna driekwart zich zorgen maakt over het vermogen van de organisatie om nieuwe digitale technologiën te implementeren.”
MAST
Om succesvol te innoveren, is het belangrijk dat de bedrijfscultuur hieraan bijdraagt; 86 procent van de retailers  is ervan overtuigd dat ze beschikken over een bedrijfscultuur die innovatie stimuleert. Wanneer ze gevraagd wordt naar de belangrijkste factoren om digitale strategieën te realiseren, zegt 34 procent dat processen en gedrag (onderdeel van Acties) het belangrijkst zijn, gevolgd door mensen (24 procent). Clarke: “Voor retailers die streven naar digitale excellentie is het van cruciaal belang dat zij leren de vier elementen van MAST (mensen, acties, samenwerking en technologie) effectief te balanceren.”
Auteur |   ·   vrijdag 2 mrt, 2018

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

1 op 7 Nederlanders denkt dat algoritme kan beslissen of sollicitant geschikt is voor functie

1 op 7 Nederlanders denkt dat algoritme kan beslissen of sollicitant geschikt is voor functie

Maar liefst 15 procent van de Nederlanders denkt dat algoritmes zelfstandig kunnen beslissen of een kandidaat geschikt is voor een functie of niet. Dit blijkt uit onderzoek dat Brunel uitvoerde onder 998 sollicitanten. Een kwart van hen ziet de online sollicitatie zelfs als een volwaardige vervanger van de fysieke sollicitatie. Dat Nederlanders behoorlijk veel vertrouwen

BNP Paribas Asset Management en Caple verstrekken eerste MKB-lening in Nederland

BNP Paribas Asset Management en Caple verstrekken eerste MKB-lening in Nederland

BNP Paribas Asset Management (‘BNPP AM’) en strategisch partner Caple hebben een achtjarige blanco lening van €700.000 afgesloten voor Elmet B.V. (‘Elmet’) uit Papendrecht, in West-Nederland. Elmet is een gespecialiseerde groothandel in elektrische componenten voor sectoren zoals offshore marine, petrochemie en infrastructuur. De lening zorgt voor een consolidatie van de aandeelhoudersstructuur en maakt toekomstige groei

Groei IoT toepassingen vraagt om datacenterhubs in elke stad

Groei IoT toepassingen vraagt om datacenterhubs in elke stad

Bijna de helft (47 procent) van de Nederlandse ICT-professionals denkt dat het aantal IoT-apparaten de komende jaren zo snel toeneemt dat elke stad een aparte datacenterhub nodig heeft om de vraag naar directe data-uitwisseling aan te kunnen. In andere Europese landen, het Midden-Oosten en Afrika denkt drie op de vijf ICT-professionals dat dit het geval

Orange Business Services zet in op internationaal marktleiderschap in multi-clouddiensten

Orange Business Services zet in op internationaal marktleiderschap in multi-clouddiensten

Orange Business Services heeft belangrijke strategic partnerships opgezet met andere marktleiders. Naast de recente samenwerking met Microsoft Azure, kondigt Orange Business Services vandaag aan dat het haar klanten en hun belangrijkste applicaties op Amazon Web Services (AWS) wereldwijd met honderd getrainde experts ondersteunt. Na de overname van Basefarm in augustus en een omzetgroei van achttien

’s Heeren Loo ontwikkelt ‘serious game’ voor kinderen met beperking

’s Heeren Loo ontwikkelt ‘serious game’ voor kinderen met beperking

Game Robins Wereld helpt leergedrag te meten en stimuleren Leusden, 24 juli 2018 – Gehandicaptenzorginstelling ‘s Heeren Loo is met hulp van de AFAS Foundation gestart met de ontwikkeling van Robins Wereld. Met de game is het mogelijk effectief leergedrag te meten en stimuleren bij kinderen met een beperking. Robins Wereld speelt zich af in

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken