Digitalisering mislukt bij een op de vijf retailers

Bijna 20 procent van de retailers heeft in de afgelopen twee jaar een digitaliseringsproject zien mislukken, zo blijkt uit het rapport Digitale Transformatie MAST, uitgevoerd in opdracht van Fujitsu onder 1.625 internationale bedrijfsleiders. Gemiddeld kost een digitaliseringsproject dat mislukt de retailer 337.000 euro.
Zo’n 70 procent van de respondenten is bang voor de gevolgen van een mislukt digitaliseringsproject en ziet dit als een goede reden voor uitstel van toekomstige digitalisering. Dat het belangrijk is om te blijven innoveren, blijkt uit het feit dat 91 procent van de retailers zegt dat hun klanten meer digitale innovatie verwachten. “Digitale disruptie heeft een sterke impact op de retailsector en zorgt voor ingrijpende veranderingen”, aldus Richard Clarke, Executive Director, Gloabl Retail bij Fujitsu. “Grote uitdagingen voor retailers zijn de dynamiek van de markt en het kunnen blijven voldoen aan de klantvraag. Dit vraagt om een verandering in denkwijze bij de retailer.”
Ruimte voor verbetering
Binnen de retailsector is er nog veel ruimte voor verbetering. 71 procent van de retailers zegt bijvoorbeeld dat  er binnen hun organisatie een gebrek is aan digitale vaardigheden. Ook stelt 69 procent van hen dat de focus teveel ligt op technologische verandering in plaats van ondersteunende processen en gedrag. Clarke: “Voor een succesvolle digitale transformatie is veel meer nodig dan alleen technologie. Niet alleen zijn de juiste tools van belang, de juiste vaardigheden en partners zijn misschien nog wel belangrijker. Dit zien we ook terug in het feit dat ondanks de helft van de retailers investeert in IoT, bijna driekwart zich zorgen maakt over het vermogen van de organisatie om nieuwe digitale technologiën te implementeren.”
MAST
Om succesvol te innoveren, is het belangrijk dat de bedrijfscultuur hieraan bijdraagt; 86 procent van de retailers  is ervan overtuigd dat ze beschikken over een bedrijfscultuur die innovatie stimuleert. Wanneer ze gevraagd wordt naar de belangrijkste factoren om digitale strategieën te realiseren, zegt 34 procent dat processen en gedrag (onderdeel van Acties) het belangrijkst zijn, gevolgd door mensen (24 procent). Clarke: “Voor retailers die streven naar digitale excellentie is het van cruciaal belang dat zij leren de vier elementen van MAST (mensen, acties, samenwerking en technologie) effectief te balanceren.”
Auteur |   ·   vrijdag 2 mrt, 2018

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

’s Heeren Loo ontwikkelt ‘serious game’ voor kinderen met beperking

’s Heeren Loo ontwikkelt ‘serious game’ voor kinderen met beperking

Game Robins Wereld helpt leergedrag te meten en stimuleren Leusden, 24 juli 2018 – Gehandicaptenzorginstelling ‘s Heeren Loo is met hulp van de AFAS Foundation gestart met de ontwikkeling van Robins Wereld. Met de game is het mogelijk effectief leergedrag te meten en stimuleren bij kinderen met een beperking. Robins Wereld speelt zich af in

Orange neemt Basefarm volledig over

Orange neemt Basefarm volledig over

Orange heeft vandaag een contract getekend waarmee het via haar dochtermaatschappij Orange Business Services voor honderd procent eigenaar wordt van cloudprovider Basefarm. Met de overname is een overnamebedrag van 350 miljoen euro gemoeid. Dit overnamenieuws volgt na een uitgebreide aanbestedingsprocedure, uitgezet door Abry Partners, voor haar aandeel in Basefarm.   Basefarm is een belangrijk Europees

Fujitsu versnelt digitale transformatie met verbeterde Multi-Cloud Hybrid IT

Fujitsu versnelt digitale transformatie met verbeterde Multi-Cloud Hybrid IT

Kort na de aankondiging van een intensievere samenwerking met strategische cloudaanbieders Microsoft en VMware, maakt Fujitsu vandaag bekend dat het haar samenwerking met SAP en Oracle gaat uitbreiden. Hiermee wil het IT-bedrijf haar aanbod omtrent digitale transformatie makkelijker en effectiever maken. Daarnaast versterkt Fujitsu haar multi-cloudintegratie en operationele diensten om zich te kunnen richten op

Fujitsu maakt Proof of Business in vijf dagen mogelijk

Fujitsu maakt Proof of Business in vijf dagen mogelijk

Fujitsu lanceert vandaag een nieuwe blockchainraamwerk waardoor een Minimum Viable Product (MVP) in slechts vijf dagen kan worden ontwikkeld. De dienst is voornamelijk ontwikkeld voor organisaties die een vliegende start willen maken met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van blockchain, of de risico’s van bestaande blockchainprojecten willen verkleinen. In het programma staat een assessment van

Orange Business Services en Additiv zetten vermogensbeheer in de cloud

Orange Business Services en Additiv zetten vermogensbeheer in de cloud

Orange Business Services en Additiv, een expert in digitale oplossingen voor de financiële markt, hebben de handen ineen geslagen om digitale diensten voor vermogensbeheer as-a-service voor financiële instellingen tot stand te brengen. De cloudoplossingen automatiseren vermogensbeheer en verlagen de bedrijfskosten van veel financiële instellingen. De vermogensbeheerproducten van Additiv worden nu aangeboden op een SaaS-platform (Software-as-a-Service).

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken