De belangrijkste AI-ontwikkelingen in 2018

Ruim 30 procent van alle IT-partners van Fujitsu verwacht in 2018 een enorme groei op het gebied van kunstmatige intelligentie. Vanwege de groeiende belangstelling vanuit zowel het bedrijfsleven als de consument, heeft Fujitsu daarom aan zijn leidinggevenden gevraagd wat dé trends zijn voor 2018 op het gebied van AI.

Groeiende interesse vanuit het bedrijfsleven
Tachtig procent van alle grote bedrijven wil in 2018 de mogelijkheden van AI onderzoeken. Zestig procent van hen gaat daarom het komend jaar AI-proefprojecten lanceren, en zo het potentieel van de technologie onderzoeken. “Op het moment dat zij de implementatiefase bereiken, zullen al deze bedrijven erachter komen dat hun personeel niet over de juiste kennis beschikt”, aldus Duncan Tait, CEO EMEIA Fujitsu. Dit komt doordat AI-systemen zo intelligent worden dat zij zichzelf gaan verbeteren. Op dit punt zullen de eisen van bedrijven op het gebied van AI omslaan; van personeel dat AI-systemen ontwerpt naar personeel dat AI-systemen alleen nog maar onderhoudt.

Groeiende vraag naar rekenkracht
Over het algemeen wordt aangenomen dat iets pas intelligent is als het vermogen heeft om zelfstandig te leren. “Om succesvol AI te ontwikkelen, is ‘machine learning’ vereist. Hiervoor is enorm veel rekenkracht nodig, die wordt geleverd door grote netwerken van vele simpele computers”, zegt Glenn Fitzgerald, CTO Product Business Line bij Fujitsu EMEIA. Machine learning is wanneer computers leren van en verbeterd worden door computers. Fitzgerald: “Bedrijven kunnen ‘on demand’ over de benodigde rekenkracht beschikken door AI-toepassingen te verbinden via speciaal hiervoor ingerichte platforms.”

Neurale netwerken vinden hun toepassingen in diverse domeinen, bijvoorbeeld in de financiële sector. Neurale netwerken en AI maken patroonherkenning mogelijk en kunnen effecten van modellen simuleren. Investeerders en banken die door middel van AI  bewegingen op de beurzen kunnen berekenen, analyseren en vervolgens hun financiële modellen en producten met deze kennis aanpassen. Met deze modellen is het mogelijk om veel preciezer het rendement op investeringen te bepalen. In Nederland werken verschillende banken en verzekeraars, inclusief DNB, al aan toepassingen met behulp van deze systemen.

De mogelijkheden zijn voor deze systemen eindeloos: zware industrie, bouw, utiliteit. Met zelflerende modellen kun je berekenen hoe je bepaalde grondstoffen milieuvriendelijk kunt delven, waar je leidingen het best kunt leggen of berekenen of de draagkracht van een constructie voldoende is voor een gebouw en onder welke omstandigheden dat het geval is.

Virtuele assistenten gemeengoed
“In 2018 zullen we een sterke stijging zien in het gebruik van virtuele assistenten en chatbots door banken en verzekeringsmaatschappijen”, zegt Dr. Joseph Reger, CTO bij Fujitsu EMEIA. “De digitalisering van de helpdesk zal niet onopgemerkt voorbijgaan aan de consument, echter in 2020 zal niemand meer doorhebben dat zij te maken hebben met AI in plaats van een mens.” De chatbot is eigenlijk al gemeengoed, maar op dit moment werken de meeste virtuele assistenten nog op basis van scripts. Ze ‘leren’ niet. Pas als de assistent leert hoe ze met emoties om moet gaan, ze kan ‘voorspellen’ en op basis van die voorspelling het effect van een reactie bepaalt en er dus echt menselijke interactie plaatsvindt, is het AI.

Toename van AI in de zorg
Reger: “Dit jaar zullen zorginstellingen (meer) investeren in AI om de algehele gezondheid te verbeteren en zo de zorgkosten te beperken. De focus zal vooral liggen op het gebied van preventieve geneeskunde en technologieën die het mogelijk maken sneller een diagnose te stellen.”

De ontwikkeling van AI in de zorg is veelbelovend. Met AI kan niet alleen een diagnose worden gesteld, maar ook het verloop van een ziekte worden voorspeld. AI zou vervolgens behandelmethodes kunnen verbeteren of zelfs medicatie kunnen ontwikkelen. De Nederlandse zorgmarkt kijkt voornamelijk naar de universitaire medische centra, onderzoeksinstellingen en de farmaceutische industrie. Hierbij vergeten ze vaak de zorgverzekeraars die veel baat kunnen hebben bij het terugdringen van de behandelkosten. Juist zij kunnen belangrijke sponsoren zijn voor het inzetten van AI.

 

 

 

Auteur |   ·   maandag 19 feb, 2018

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

De nieuwe DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die sinds 1 januari ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam. Hij ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere ROI en toenemende kosten (met alle risico’s, zie verderop),

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Documizers heeft onlangs haar nieuwe innovatieve dienst voor documentautomatisering DocuFlow geïntroduceerd. De meeste bestaande klanten zoals bijvoorbeeld de KNVB, FNV, Schipper accountants en Dille & Kamille zijn inmiddels naar tevredenheid over op deze betaalbare online documentoplossing van Nederlandse makelij. DocuFlow bespaart het gemiddelde bedrijf of organisatie niet alleen honderden uren aan werk en dus heel veel tijd en geld, maar voorkomt ook fouten en zorgt voor een professionele & uniforme werkwijze.

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Applicatie maakt administratie voor zzp’ers in de bouw makkelijker DEDDO, het digitale gereedschap waarmee zelfstandige ondernemers in de bouw hun bouwadministraties organiseren, is vandaag officieel gelanceerd door management-, advies- en softwarebedrijf Brink. DEDDO biedt zzp’ers een eenvoudige calculatie-, offerte- en facturatieoplossing aan, waardoor zij meer tijd overhouden voor hun passie: bouwen. Met meer dan vijftig

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Advocatenkantoor Baker McKenzie heeft zijn eDiscovery-technologiediensten voor internationale kantoren uitgebreid met de implementatie van een nieuwe eDiscovery-oplossing: het cloud gebaseerde RelativityOne. Met dit SaaS-product kan Baker McKenzie beter enorme hoeveelheden gegevens verwerken en cliënten wereldwijd helpen met snelle reacties op complexe onderzoeken, rechtszaken, arbitrage en nalevingskwesties. eDiscovery vergemakkelijkt het beheer van grote hoeveelheden gegevens en

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Social selling is onmisbaar voor elk modern salesteam dat volop vooruit wil in het opbouwen en onderhouden van relaties. Want voor groei en succes moet elke fase van de salesfunnel kloppen. In deze ambitie is social media en vooral LinkedIn als marketing- en saleskanaal niet meer weg te denken. Geldt dit ook voor jouw salesteam?

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken